Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – jag får kramp i vaderna

  • Hjälp – jag får kramp i vaderna

    Publicerad av sinker på 23 juli, 2011 vid 21:10

    Jag söker råd och tips som kan motverka att jag får kramp i vaderna när jag seglar i vågor.

    Jag har haft problemet i många år och vet nu att det inte beror på dräkt, skor eller fotstroppar. Det verkar inte som att det hjälper att jag dricker mycket före och under sessionen. Jag är allmänt i god form även om det säkert finns stor förbättringspotential inom det området och jag löptränar regelbundet.

    Det är lite svårt att förklara hur det känns men ofta får jag kramp/låsningar i vadmuskeln efter ca 30-45 minuters segling. Ofta först på det benet som är bak i bottensvängen och sen även i andra, ibland även i främre låret. Enda sättet att hantera det hittills har varit att ta ofrivillig och lång paus…

    Har inte prövat uppvärmning/stretching men det kanske jag skulle göra?

    Finns det någon därute som har någon mirakelkur att dela med sig av? Nån surfande sjukgymnast?

    /sinker

    davo svarade 12 år, 7 månader sedan 22 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • cosmosurfer

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 06:25

    Magnesiumbrist ger kramp. Även annan mineralbrist försvårar musklernas funktion. Kanske du kan pröva att äta magnesiumtabletter och massor av frukt och grönsaker.

  • erik_f

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 06:44

    Sk. Gubbvader kanske? Sök på nätet efter tips för att motverka. Själv har jag haft det vid löpning. Uppvärmning och stretching funkar för mig, får aldrig kramp då.

    /Erik

  • impact

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 10:15

    Oj vad jag också fått kramp i vaderna, hittar du en lösning så meddela denna här……. Jga har druckit, ätit stretchat mm men nån form av vätskebrist tror jag bidrar eftersom det alltid börjar när jag själv börjar bli allmänt trött.

  • mick

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 10:54

    Intressant läsning i ämnet:
    (Tyvärr ingen lösning)

    http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

  • j-s

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 12:14

    Jag fick ofta kramp förr och kikade på denna!

    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/underben–fot/muskulaera-besvaer.aspx

    Bytte löpsteg och byter skor varje halvår, har inga problem alls med kramp under surfet.
    Däremot efteråt, men det är det värt!

    Sidan är rätt vettig även för rygg, mage, axlar m.m.

    Det finns säkert ett par ortopeder här som kan säga om det är nyttigt eller ej!

    Lycka till!

    J.S.

  • mick

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 12:25

    Grym sida J.S! Tack för den!
    Mvh Mick

  • sinker

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 15:03

    Tack J.S. Där fanns mycket att hämta. Jag ska försöka sätta igång med träning och töjning enligt övningarna som finns där!
    /sinker

  • doc

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 16:15

    Hinner inte kika på den nu men hoppas och tror att den förespråkar excentrisk träning och stretching. Det funkar bra. Och uppvärmning.

  • beyer

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 17:59

    Plötsliga muskelsamman-dragningar som kramp eller sendrag kan uppstå som en reaktion på överansträngning. I vissa fall beror sammandragningar på brist på vätska eller salter i kroppen. Sportdrycker med magnesium, kalcium och natrium kan förebygga kramp. Uppvärmning och stretching gör att blodgenomströmningen ökar och minskar risken för dessa problem. Kanske kan detta klargöra något. http://www.windsurfingfitness.com

  • dude

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 21:10

    Tja!

    Kan det hänga ihop med att du kör med brädor som gjorts av och för tyngre seglare än dig själv och som därför kräver en hel del mer. Jag har även hört att de som är lättare tyckt just att din bräda är krävande på just det här området än andra brädor, förresten skulle det kunna vara du själv som sagt det 😉

    I alla fall, jag tycker eller tror att det kan vara bra att ha brädor som passar sin egen storlek.

    Niklas

  • larry

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:18

    Fick svaret att det ofta beror på vätskebrist av en av vindsurfingsveriges viktigaste profiler och numera även min dietist.
    Mer vätska har funkat för mig.
    Drick så mycket du orkar dagen innan ett surf. Toppa det med ytterligare en liter i bilen påväg till surfet :-)Sportdryck är nog också bra, men jag brukar köra vatten.
    Sen jag började med mer vätska brukar jag inte få kramp förrän kroppen verkligen förtjänar det efter ett par intensiva timmar på vattnet.
    Finns nog många lösningar och saker som påverkar, detta har funkat för mig.
    Lycka till.

  • radius

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 08:41

    Att bli generellt bättre på att vardagsdricka mycket vatten i kombination med Magnesium har löst mina krampkänningar. Det funkar inte lika bra att tokbunkra vatten precis innan surfet, vilket dessutom ger kända bieffekter; )

    Undvik kaffe och Te några timmar innan eftersom det är vätske/urindrivande. Vid långkörningar kan de vara ide att komplettera med en liten Camel Back.

    Bra info i träningslänkarna ovan 😀

    ____________________________________
    How to avoid muscle cramps while windsurfing

  • s66

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 10:24

    ett ganska enkelt svar är…försök i största möjliga mån att slappna av när du seglar. Häng ut…tryck me hälarna o inte tårna. Sen gör de ju inget att dricka vatten under morgon lr dag innan segling…dock inte under för kort tid för då hamnar de uteslutande i dräkten. Dissa kaffet…vilket jag är helt tokig me just innan segling.
    Strecha vaderna så ofta du kan.

    Mvh Andreas

  • jesper-b

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 11:57

    Jag tar väldigt ofta en slurk kaffe både före och efter seglingen, glömmer ofta att dricka vatten (en bärs efteråt är ju dock inte helt ovanligt) värmer i stort sett aldrig upp eller stretchar före, har aldrig ägnat mig åt någon slags träning… det borde man förstås ändra på.

    Men jag tror mycket mycket på att slappna av under själva seglingen. Självklart ladda på och vara aktiv som 17, men att inte spänna sig lite stelt typ för att få kontroll på grejorna. Slappna av blir självklart enklare om man har rätt storlek på prylarna, gärna på gränsen till underriggad och om det blåser absolut inte för stora grejor i vattnet.

    Go with the flow, relax and load!

    /JB

    PS: Sen finns ju jazztobak som kan mjuka upp det mesta, men jag vet inte…

  • doc

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 17:44
    LARRY;663466 wrote:
    Fick svaret att det ofta beror på vätskebrist av en av vindsurfingsveriges viktigaste profiler och numera även min dietist.
    Mer vätska har funkat för mig.
    Drick så mycket du orkar dagen innan ett surf. Toppa det med ytterligare en liter i bilen påväg till…

    Riktigt dålig idé. Kroppen är väldigt duktig på att göra sig av med överskottsvätska och samtidigt förlorar man salter. Du kan återställa eventuellt underskott dagen före men inte bunkra genom att dricka mycket vatten. Att dricka samma dag är inte dumt men då är det bäst med isoton dryck av valfritt slag (alltså med tillsatt salt) just för att inte rubba elektrolytbalansen.
    Att dricka väldigt mycket vatten dagen före fysisk ansträngning kan alltså tvärtom ge upphov till kramper

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – jag får kramp i vaderna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.