Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

  • Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

    Publicerad av gordon-gekko på 20 februari, 2013 vid 19:49

    Tja,

    Bor nu utmärkt i Skåne kan surf obegränsat.

    Pga av min tjej så överväger jag Stockholm………..mycket tveksam.

    Går det att vindsurfa där bland alla träd? Tänker mig då 85liter och fult drag med en 4,7?

    Hur många sådan dagar loggar man eller är de till att sätta sig i bilen och åka till Varberg. Vore intressant om någon med erfarenhet av att bo i Stockholm kunde tipsa lite…….

    Ev har jag helt fel men känns som att det är 145L och 7,5 segel som gäller och det räknar jag inte som surf tyvärr.

    Stort tack för alla tips, förutsättningarna för att jag ska flytta beror på vad ni ger mig för tips.

    Tack!

    svenne svarade 11 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 20:22

    hej

    Vi är ju en hel drös vindsurfare här och har flera polare som bara äger en vågis och ingen bräda över 90 liter så visst går det. Då får man dock räkna med att vara rätt stand by, kanske dra 6-7 mil upp till väddö vid prognos, eller torö som ligger ca 50minuter söder om stan. Sen är ju gotland ett paradis på höst och ibland vår och inte långt bort. Så det går fortsätta vindsurfa våg här men det blir krångligare. Sen behöver man sällan gå upp så stort som 145. En bred 110-115 liters funkar utmärkt i brisen på fituna. Men du låter inte som du vill plattvattensegla överhuvudtaget och då går fitunabrisen bort.

  • aronh

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 20:53

    Det ska till något utöver denna jord för att jag ska byta bort Skåne för Stockholm en gång till. Jag siktar på att checka ut om ett halv år och aldrig komma tilbaka.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 21:28

    Varför flyttade Du hit då? Det hade väl varit rätt lätt att reka innan flyttlasset gick! Och varför inte flytta tillbaks med en gång?

  • nachoman

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 21:44

    Skulle säga att det är rätt optimalt. Restaurang J i Nacka erbjuder vid sidan om skaldjursplatå även brädseglingsmöjligheter med tanke på dess geografiska placering. Detsamma gäller restaurangen vid Gåshaga där man kan chilla både före brädsegling och ha lite skönt aftersurf med täta snubbar. Vill man åt lite hårdare förhållanden tar man sig ut till Saltsjöbaden som också har sköna ställen med närhet till segling. Vid alla ställen finns möjlighet till svallvågor från både stor och liten båttrafik. Välkommen!

  • andersbq

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 22:03

    Helt ärligt, skilsmässa, utan tvekan,

  • svenne

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 07:25

    Steeek!

  • gordon-gekko

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 08:23

    Okok, mycket bra där aldrig fel med en bättre resturang vid sin lokala surfspot men känner en viss ironi här och 6-7 mil nja de känns som de kan bli några boomkörningar……..

    Får flytta ner min dam istället, skippa att uppdatera mig på nya prylar och queena henne lite extra!

    Blir nog till att stanna här, finns väl en anledning till att alla med pengar/tid flyttar ner hit till slut…….

  • dr-masse

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 08:28

    Ur ren vindsurfingsynpunkt så är ju Stockholm, jämfört med Skåne, inget annat än ett rejält nerköp.

    Men det går att överleva här också. Och jag har sagt det förr – det är Stockholmarna som har mest Stoke i hela Sverige, vilket lätt bevisas av vad som krävs för lite gott surf här jämfört med varsomhelstannars i landet. 😀 Och här gäller inställningen ‘alla dagar på vattnet är bra dagar’. Har man för vana att gnälla över att ‘det är ju faen lite halvdan fyrsju idag och fel vinkel på vågorna’ så kommer det inte att funka alls.

    Jag har 100 liter freestyle och 5.3 (snart 5.7) som störst och brukar krama ur runt 20-30 dagars segling ur jobb/familj/trafik/livet ekvationen här runtom Stockholm. Brukar bli en 10-15 plattvattensdagar och 10-15 vågdagar skapligt jämnt fördelade mellan Torö/Väddö/Uppland.

    Och för en Stockholmare ligger ställen som Gislövs, Dalen och Åsa inte alls farligt långt bort, ah.

    08-land har dock två stora fördelar ur vindsurfsynpunkt – färjan till Gotland och närheten till Arlanda.

    Snart hoppar Slusken in i den här tråden med en rejäl sågning av Stockholm. Det hör till och vi tar smällen mitt på käken. :santa:

  • sailortrash

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 08:31

    du verkar övertygad [vettskrämd]…men för att nyansera: stand by är rätta ordet med allt mindre än formula..

    vågor = vaxholmsbåt..

    under 100 l: 10 dagar per år, aldrig på sommarn…

    du kommer antagligen lägga dubbelt så mkt tid på surfing här som i skåne varav hälften i bilen och halvera antal timmar på vattnet…

    du blir inte glad och tjejn kommer inte fatta varför du flytta upp när du bara vill jaga vindpustar och aldrig umgås..

  • svenne

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 09:08

    Ni har ju fel allihop. Bästa surfstället i Stockholm heter Portugal.
    Fyra timmar till Gotland, fem timmar till västkusten. Svårt val eller?

    Men annars gör du ett bra val killen, prioritera surfet och stanna i Skåne. Jag är förvånad att du ens har en flickvän.

  • gordon-gekko

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 11:32

    Bra tyck i här nu i tråden! :laugh:

    Ev har folk också lika bra förslag på hur man flyttar sin tjej ?

    Min säljpitch bygger på att få henne att förstå att vi jobbar netto-nytta i södern- en combo av tid/pengar/vind/kvm pris/närhet till beach/alperna /antal handväskor/paris resor.

    På sista raden ska detta ge>ett lyckligare och galdare liv, en romatisk kille som kan hantera vilken trist parmiddag som helst mer sex och färre boomkörningar och ständig motvid/ saltare vatten och mer 4.0-5.5 surf samt ett hus max 5 min från en vettig spot, babyvaktens signal ska räcka ner till standen…….inga konstighet eller?

    Inte där än, men snart kanske med era tips:)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 12:37

    Gordon Gekko. Du talar om pitch och har kanske läst forskningssammanställningen:

    PÅVERKAN av Robert Cialdini

    Om Du mot all förmodan inte skulle finns tillräckligt med knep i detta mycket intressanta verk så återstår att, som Goerge J Thompson i VERBAL JUDO, till sist ställa frågan:

    “Finns det någonting jag kan göra för att få Dig att ändra uppfattning?”

  • andersbq

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 13:12

    Det handlar nog mer om att förändra sin uppfattning och mindset på livet.
    Kanske inställningen i så fall får vara, att går från frukost till 15 minuter senare på vattnet, 80 dagar per år – till SUP, havskajak, långfärdsskridskor, bilköer, stadspromenader, kultur, segelbåt med omväxlande jättestor arkipelag, kanske lite bättre lön – vilket ger möjlighet att flyga oftare till Maui och Gotland (hej Jesper), och lättillgänglig formula. Och en handfull dagar chansa på att köra nån timme till Torö och ibland bli riktigt lycklig där. Det låter ju inte helt kass, jämfört med det gamla vanliga?

    (här Kungsbacka, 32 minuter till Varberg, 8 min Torkelstorp, 16 min till Åsa, några timmar till Klitmöller, eller 3 minuter till Kungsbackafjorden för den delen)

  • grrrr

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 13:49

    Går det verkligen att vindsurfa obegränsat med fullt drag i 4.7 i Skåne?

    Det låter rätt bra…

  • andersbq

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 15:41

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1895!meteorologi_121-06%5B1%5D.pdf

    sida 27-36 (Mora är iallafall ingen höjdare)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.