Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

  • aronh

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 17:15

    @Herr Pelegrin 707160 wrote:

    Varför flyttade Du hit då? Det hade väl varit rätt lätt att reka innan flyttlasset gick! Och varför inte flytta tillbaks med en gång?

    Varför? Jo det kan man ju fråga sig. Jag flyttade inte hit med förhoppning om att kunna vindsurfa iaf. Det är något som är säkert.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 20:22

    skåne är bäst

  • bicless

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 20:24

    Nu är ju smaken som baken men jag har haft ett av de minnesvärdaste surfen utanför kappelskär norr om stockholm. Man kommer rätt ut i ytterskärgården med sköna ,långa dyningar. Religöst. Men vill man bara köra vågor är stockholm ingen höjdare.

  • markan

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 21:49

    Är precis i samma sits fast tvärtom. Kör också bara i vågor.

    Har för ett halvår sedan flyttat ner till skåne från stockholm och det är ju inte så mycket snack om vindstatistiken och att man får fler fina vågseglingsdagar här nere. Lägger man dock in en vågsurfingbräda (utan segel) i ekvationen så blir områdena mer jämna som “surfställen”. Har inte åkt på många bomkörningar i stockholm efter att jag skaffade vågsurfingbräda som komplement och vågorna ligger kvar fint många timmar efter att det har slutat blåsa både på väddö och torö, något som sällan händer i skåneland. I och med att det nästan alltid blåser samtidigt som det är vågor här nere så har det knappt blivit några vågsurfingdagar här nere för mig.

    Högst möjligt att jag flyttar upp igen när jag pluggat klart, av precis de anledningar om Andersbq skriver.

  • klint

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 10:36

    Jag ser bara fördelar med att stanna kvar i Skåne. Enbart det faktum att isen i Stockholm släpper någon gång i maj när vi samtidigt ligger på stranden ï Skåne och solar eller surfar i shorty borde vara argument nog…. Är du sugen på välavlönat jobb och storstadsliv tar du dig över till Köpenhamn som ligger 30 minuter bort.

  • sailortrash

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 12:19

    lite algebra…

    storstad = a =välavlönat jobb
    storstad = b =cp-dyra levnadskostnader
    storstad = c =långa pendlingssträckor = längre arbetsdagar

    storstad= abc/3 = mer pengar kvar i fickan och mer tid till surfing i skåne..

    eller du kan vikta dem hur du vill, slutsatsen detsamma

    (a*w1)(b*w2)(c*w3)/3=mer pengar kvar i fickan och mer tid till surfing i skåne..

    Mr. gekko, du befinner dig redan i sveriges mesta surfområde, hade tjejen vart från södra öland hade det varit mer anledning att fråga om råd..

    i sthlm finns bara plattvatten och ngn till höger som har mer pengar och större bil än dig,

    däremot är det dåligt med vind..

    men det är klart, vi pratar ju svenska här uppe..

  • manno

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 12:58

    Problemet med skåne är ju att det är så mycket skåningar där..

    Flyttade från halmstad till stockholm, att segla plattvatten är det inte snack om för min del. Det finns några måsten för att överleva här

    1. Man kör inte enbart vindsurf utan kan få kickar av vågsurfing/sup också. Jag blev faktiskt förbluffad över hur länge vågorna kan ligga kvar och pumpa efter ett lågtryck,

    2. Man har dålig arbetsmoral och flexibelt jobb där du kan sticka ut precis när du vill och tajma vind och swell. Gärna kunna va borta en hel dag så man kan dra söderut en tors-mån,

    3. Man har lite polare på väst/sydkusten man kan bo hos när det kommer in bra lågtryck

    4. Ett ställe att förvara allt surfskräp

    Har man ovanstående samt lägger all semester på surfresor så fungerar det någorlunda.

  • jesper-b

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 13:05

    OK, så här ligger det till:
    Visst är det charmigt med lokalpatroitism, men det blir även lätt lite insnöat/trångsynt. Skåne vs. Stockholm är väl kanske inte det mest avgörande här i livet, dessutom lite som att jämföra äpplen med knäckebröd. Torö vs. Gislöv/Brantevik vore väl kanske mer relevant? Eller Väddö vs. Bjärehalvön, eller Stockholm vs. Köpenhamn. Men som sagt lyfter vi blicken lite…

    Bästa surf – ta flyget till Indo och stanna där!

    Bästa surf med storstadpuls – Rio utan konkurrens!

    Vindsurf – men varför tror ni jag drar dit varje vinter; Maui!

    Vindsurf med storstadpuls – tja, Kapstaden (om man står ut med kallvatten), Oahu…

    Dvs om vi bor i Skåne eller Stockholm så är det inte för att vi kommit fram till att det är bästa stället för surf, vindsurf eller något av dem i kombination med stadsliv/lantisliv. Vi bor där vi bor av helt andra skäl, kanske djädrigt bra skäl, eller så är vi bara “stuck”, insnöade idioter.

    /JB

  • gordon-gekko

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 13:35

    Tack som fan för all input!

    Att det inte kan bli tal om en flytt är ju tämligen självklart nu, var väl rätt skeptiskt till detta redan innan!

    Dock kul att höra lite vad folk tycker, går säkert att jobba ihop lite fina dagar i norr också men jag stannar fan kvar här nere.

    Är ju desssutom en jävla tur att folk verkar ha så svårt att förstå skånska, gör ju denna landsände än mer exotiskt och svår tillgänglig för er som inte knäckt koden.

    Knäcker ni koden så kan ni hänga med och dra en morgon surf 2mil utanför stan och sitta i möte kl 0900 efter 2h surf……

    .

  • andersbq

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 18:49

    det är ett viktigt ämne det här, jag har bloggat om detta en gång: http://www.andersbq.com/2011/06/time-for-windsurfing.html
    och nu börjar jag (och Jesper B) bli så gamla att vi kan se på tillbaka på 25 års vindsurfande på kortare brädor än 250cm. Jag har provat att under vissa perioder bara köra 8-10 dagar i Apelviken, punkt.
    Och jag kan säga så här efteråt, att jag ångrar mig gruvligt. Vad fan gick jag de där 150 golfrundorna de där åren? När Per A-son dog 2007, så gick det upp för mig att “Life is Quik” och att alla resurser och tid ska läggas på bräda tills den dag kistan stängs för mig! Flest fenor och dagar på vattnet är vad som räknas!

  • gordon-gekko

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 23:10

    @andersbq 707238 wrote:

    det är ett viktigt ämne det här, jag har bloggat om detta en gång: http://www.andersbq.com/2011/06/time-for-windsurfing.html
    och nu börjar jag (och Jesper B) bli så gamla att vi kan se på tillbaka på 25 års vindsurfande på kortare brädor än 250cm. Jag har provat att under vissa perioder bara köra 8-10 dagar i Apelviken, punkt.
    Och jag kan säga så här efteråt, att jag ångrar mig gruvligt. Vad fan gick jag de där 150 golfrundorna de där åren? När Per A-son dog 2007, så gick det upp för mig att “Life is Quik” och att alla resurser och tid ska läggas på bräda tills den dag kistan stängs för mig! Flest fenor och dagar på vattnet är vad som räknas!

    Gött snack där!

    Och på söndag smäller de i Gislövshammar, isfritt och 13m/s nordost………oj men långfärdsskridskor och en sväng till IKEA i Barkaby skulle ju också var kul!

  • svenne

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 00:05

    @Gordon Gekko 707246 wrote:

    Gött snack där!

    Och på söndag smäller de i Gislövshammar, isfritt och 13m/s nordost………oj men långfärdsskridskor och en sväng till IKEA i Barkaby skulle ju också var kul!

    Både Gotland och Torö har varit isfritt ganska länge nu. 😉
    Ikea och 13 m/s i samma mening, har du hjärnblödning eller?!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.