Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med lagning!?

  • Hjälp med lagning!?

    Publicerad av andgu på 25 februari, 2008 vid 19:31

    Jag köpte mig ett komplett paket på surfers paradise i somras bestående av bland annat en rrd z-ride 06.
    Nu innan säsongen drar igång igen (min, förstått att det vart en extremt aktiv vinter för många 🙂 ) är det dags för lite översyn och service av prylarna! Skulle dock behöva ha lite tips då jag är helt grön på området!

    Till att börja med har jag en liten spricka på sidan av brädan. Ganska liten men en kille jag snackade med i höstas tryckte på sprickan och hörde att det knastrade lite och sa: “den där är genomgående så den bör du nog laga för att slippa få in vatten…” Bifogar bilder nedan. Nu är frågan då vad jag ska göra!? Har rotat runt lite i diverse forum och annat och det verkar som att allt från på platsen-lagning med ett dingstick, till nedslipning för att se om skummet är skadat osv är alternativ i mitt fall!!? Tilläggas kan väl att området runt sprickan, i storleksordning en femkrona, är lite mjukare.

    Nästa bekymmer är ett segel jag köpte begagnat. Under sista turen i oktober upptäckte jag en ca 1.5 dm lång spricka i monofilmen. Nästan längst ut vid skothornet (eller vad det heter på ett vindsurfingsegel) och parallell med masten. Jag lagade tillfälligt med silvertejp (se bild) och gav mig ut en kort sväng till utan bekymmer. Det rör sig om ett 8.1 m2 segel. Skall man laga med monofilm eller räcker en “seriös” silvertejpning?

    Brädspricka: http://www.cyd.liu.se/~andgu650/spricka_brada.JPG

    Segelspricka: http://www.cyd.liu.se/~andgu650/spricka_segel.JPG

    Ytterst tacksam för lite tips!!

    /Andreas

    svenne svarade 15 år, 12 månader sedan 16 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 20:50

    Klistermärken av det genomskinliga slaget är en klassiker för monofilmslagning.

  • aronh

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 21:41

    Allt beror ju på hur mycket tid och pengar du tycker det är värt. Har du kollat gör det självforumet. http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=53 Finns en hel del anra som diskuterat lagningar där.
    Jag har en gammal bräda som jag har dingat ett antal gånger men den är på väg ut från min garderob och är inte värd mycket så jag lagar bara med dingstick eller epoxiknådpasta från biltema. Om jag däremot skulle dinga min nyaste bräda skulle jag göra det ordentligt. Med andra ord slipa upp skadan och bygga upp från grunden. Kolla the Board Lady hur man ska göra. Hon kan. http://www.boardlady.com/

  • spray

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 21:49

    Dremelslipa med tunn trissa och fyll upp med gelcoat filler…

  • ubaten

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 17:32

    Andgu var bor du jag har en polare som jobbar som segel makare north sails här i stockholm kontakta mig om du bor här obs bäst att svara privat till ubåten

  • andgu

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 20:37

    Vad är Dremelslipa och var får jag tag i gelcoat filler?? Ska nog rota lite mer i föreslagna länkar ovan…

  • bananen

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 20:57
    andgu;447613 wrote:
    Vad är Dremelslipa och var får jag tag i gelcoat filler?? Ska nog rota lite mer i föreslagna länkar ovan…

    Hehe, trådar om lagning är som snöbollar i nedförsbackar…

    Alla har olika teorier. Jag är lat och inte så noga med finnishen. En skada som din (som kanske uppstått genom kastfall ;-), där man har lite kross och lite mjukt om kring, tycker jag skall lagas utan att slipa ner! Jag brukar:
    – borra tre hål typ två centimeter från sprickan.
    – Pilla med en syl eller liknande så att hålen “hänger ihop”.
    – Blanda epoxyspackel med hjälp av epoxi och mikroballonger till kaviar konsistens
    – Spruta in med injektionsspruta från apoteket, se till att det pöser ordentligt.

    Har lagat så ett tiotal ggr och alla håller. Det blir stenhårt. Vissa på detta forumet kanske hävdar att det är fel sätt, för att epoxyn kan skada kärnan, osv. Jag anser det dock bevisat att skador i denna omfattning lagas utmärkt med denna metod.

    Så varsågod alla andra, skjut!!! 😀

  • oden031

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 22:32

    Epoxy is the shit när man inte orkar fixa noga:)

  • tsss

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 22:45

    @oden031 447657 wrote:

    Epoxy is the shit när man inte orkar fixa noga:)

    Kolla i “Gör det själv” längre ner på sidan där forumen listas.
    Där har såna här frågor besvarats gasnka seriöst, så det kan vara värt att läsa innan du ev sätter igång och gör något som du får ångra

    Dom goda råd som har kommit hittills i denna tråd avviker ganska väsentligt från det som anses som bra metoder.
    Draghållfasthet hos gelcoat och epoxi är ungeför lika dålig som hos silvertape, så det har varit viss balans i dom dåliga tipsen!

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 00:04
    tsss;447661 wrote:
    Kolla i “Gör det själv” längre ner på sidan där forumen listas.
    Där har såna här frågor besvarats gasnka seriöst, så det kan vara värt att läsa innan du ev sätter igång och gör något som du får ångra

    Dom goda råd som har kommit hittills i denna tråd avviker ganska väsentligt från det som anses som bra metoder.
    Draghållfasthet hos gelcoat och epoxi är ungeför lika dålig som hos silvertape, så det har varit viss balans i dom dåliga tipsen!

    Ähh… En silvertejp skulle ju fungera ypperligt för det där 😀 ?
    Var det inte någon som lagade en skada temporärt med en kanelbulle…?

  • svenne

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:36

    Om man bara slipar ytan och lägger på gelcoat filler, så kan han lika gärna laga med tejp. Så sluta tjata gelcoat nu, det ska undvikas på surfbrädor.
    Det är inget fel på Bananens lagningsmetod, det lär hålla bra så länge det inte är för mycket fiber som är av, vilket inte är problemet på småskador. Sen om det är snyggt eller inte spelar inte så stor för alla och då är det bättre att det håller än att det är hög finish. Det enda jag har att gnälla på är att epoxy heter epoxi. 😉

  • andgu

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 19:48

    Shit vilken respons! Kul! Det får man betala igen om några år när man kan sitt ämne lite bättre! Men jag har nog insett att man bör lägga tid vid nämnda gör-det-självsidor…misstänker att en närmre studie av vad en bräda är uppbyggd av för material osv är att föredra innan man börjar borra/slipa!
    Men fortsätt gärna tipsa och diskutera…jag suger åt mig varenda ord! Sen medelvärdesbildar jag och lägger ihop med en genomgång av gör-det-själv så skall det nog resultera i något bra 🙂

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 22:21

    Måste slå ett slag till för denna tejpen när det kommer till segel: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21084908 , finns alltså t.ex. på biltema för 69 makaroner, och det är mycket tejp för pengarna, för mig funkade den 20ggr bättre än silvertejpen. Mitt gamla NP search gick i två delar, jag skojar inte, det ända som var kvar var maststrumpan och yttersta yttersta “väven” utefter “trailing edgen”…duct supertejp fixade biffen! Var ute toköverriggad i stormen förra fredagen och det satt stumt. En nackdel är att det syns vart man tejpat.

    Tips när man tejpar (kanske dumt, men vill säga det) Jag tejpade tvärs spickan med ca 10-15 cm mellanrum (babord-styrbord-babord-styrbord o.s.v.) och sedan utefter hela sprickan. Det ser ut lite som ett sytt ärr! 🙂

  • janne_b

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 23:13

    Gelcoatfiller är SKIT!
    Det används om du skall laga en repa på båten!!!
    Sprickor i laminat skall lappas med epoxy och väv.
    Spackla med PlasticPadding finspackel och spraya
    med billack för slutfinishen.
    /J

  • hollister

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 21:28
    janne_b;448687 wrote:
    Gelcoatfiller är SKIT!
    Det används om du skall laga en repa på båten!!!
    Sprickor i laminat skall lappas med epoxy och väv.
    Spackla med PlasticPadding finspackel och spraya
    med billack för slutfinishen.
    /J

    Jag har fyllt ut några små “skavsår” på min RRD Z-Ride och skulle behöva måla lite för att snygga till finishen.

    Tycker bara det känns lite väl omständigt att fixa billack för att spruta på några centimter av brädan……..:crazy:

    Är det någon som testat “vanliga” enkomponentsfärger typ Plastic Padding sprayfärg eller är det helt uteslutet!?

  • swe-496

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 03:55

    Köp en sprayburk på typ Mekonomen eller nån annan reservdelsbutik.
    De finns i alla kulörer. Har de inte just din hemma så kan de beställa hem.
    Det är troligen den typen av billack som janne_B menar.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med lagning!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.