Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning

  • Hjälp med riggning

    Publicerad av kalaspuffen på 29 april, 2009 vid 18:04

    Tjena, jag skulle bara vilja ha några tips angående riggning. Jag undrar följande:
    *Var brukar man kolla på seglet för att bedöma hur mycket nedhal respektive uthal man ska ha (seglet är på 6,5 kvm och det blåser 7m/s)?
    *Hur gör man för att seglet ska få bättre twist?
    *Finns det några tumregler?

    kalaspuffen svarade 14 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • johan-b

    Medlem
    29 april, 2009 vid 18:46

    Det bästa är om du tar dig till en plats med andra vindsurfare och be om hjälp. Du kan läsa lite här på konfen var och när folk surfar runt Stockholmstrakten. Annars står tillverkarens rekommendationer oftast på seglet.

  • k-caesar

    Medlem
    29 april, 2009 vid 19:05

    Länge sedan jag riggade sist men nu skall det börjas igen.

    Vad jag vet så kan man se på seglet hur mycket du skall dra i nedhalet, detta kräver ju dock att du vet hur det”skall se ut”…

    Angående twisten så ger mer nedhal mer twist…

    Hoppas att det var lite hjälp… men givetvis är det nog bäst att ha någon som kan titta/visa.

    Lycka till.

    KC

  • booman

    Medlem
    29 april, 2009 vid 19:13

    Här har du ju ett tips:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=64580&highlight=riggning+boards

    Dra alltså, endast lite nedhal först, sen max uthal enl spec på segel. När uthalslinan sen börjar slappa, när du drar nedhal, så har du “korrekt” nedhal.

    Lite generellt, men funkar rätt bra…

    Mvh

    //BooMan

  • Knatte

    Gäst
    30 april, 2009 vid 09:58
    Kalaspuffen;543628 wrote:
    Tjena, jag skulle bara vilja ha några tips angående riggning. Jag undrar följande:
    *Var brukar man kolla på seglet för att bedöma hur mycket nedhal respektive uthal man ska ha (seglet är på 6,5 kvm och det blåser 7m/s)?
    *Hur gör man för att seglet ska få bättre twist?
    *Finns det några tumregler?

    Kansk blir du lite klokare av att läsa detta?? [ame]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615[/ame]

  • kalaspuffen

    Medlem
    3 maj, 2009 vid 21:22

    Tack för tipsen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.