Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning.

  • hakuna

    Medlem
    4 juni, 2018 vid 14:11

    Jag tror grundproblemet är att du har för kort mast. Kurvan blir helt fel när du börjar med “en halvmeter” oböjlig stång.

    Ett tillägg till Retro rigging, som jag tror inte är med, för jag skummade bara igenom:
    Det är vilken öljett bommen ska sitta i, jag lärde mig detta genom en Goya riggningsvideo.
    Nedre hålet ger mer loose leach och mer släpp i byar, medans högre hål ger mer power.

  • robin

    Medlem
    4 juni, 2018 vid 21:51

    Du är inte i hårdvindsläge, inte ens lättvind. Sätt förlängaren på nästa steg och dra mer nedhal så kommer det att lösa sig. Vira tampen runt hängselekroken eller någon bra pinne, sätt foten mot förlängaren och tryck ifrån med benet. Det krävs ordentligt med kraft. När du drar ytterligare någon centimeter så kommer buken bli bättre och du kommer få löst akterlik. Vågsegel brukar behöva löst akterlik ner till andra eller tredje lattan uppifrån.

  • robin

    Medlem
    4 juni, 2018 vid 21:56

    Ah, inte ett vågsegel ser jag nu. Sannolikt krävs ytterligare lite nedhal då. Är det alltför tungt att dra nedhalet kan jag rekommendera att skaffa en nedhalsvev. Otroligt skönt att slippa knäcka ryggen när man riggar.

  • allen

    Medlem
    5 juni, 2018 vid 11:05

    Jag tror grundproblemet är att du har för kort mast. Kurvan blir helt fel när du börjar med “en halvmeter” oböjlig stång.

    Ett tillägg till Retro rigging, som jag tror inte är med, för jag skummade bara igenom:
    Det är vilken öljett bommen ska sitta i, jag lärde mig detta genom en Goya riggningsvideo.
    Nedre hålet ger mer loose leach och mer släpp i byar, medans högre hål ger mer power.

    Isf är jag rädd att grejerna går sönder. Tidigare fick jag buk i seglet men jag får det inte längre.
    Av förlängaren är det 14 cm som sticker upp i masten.

    Aja ska ut och rigga igen och dra allt vad jag orkar. Nu har jag riggat klart, blev bättre av att dra mer. Jag får loose leech (fladdrigare kanter i den översta delen av seglet)

    Dock är lattorna liksom lite grann under masten, inte mycket men lite. Och jag får buk i seglet också!

    https://imgur.com/a/PSFDUAi

    Godkänt för lättvind tror ni? 7.0 segel som sagt.

    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  allen.
    • Detta svar ändrades 5 år, 9 månader sedan av  allen. Anledning: Stavfel

    Svara på: Hjälp med riggning.

  • robin

    Medlem
    5 juni, 2018 vid 17:34

    Där har du nedhal så det räcker! Du kan nog till och med släppa lite så du får lite mindre fladder men det är svårt att avgöra på bild. Dessutom är jag inte så bra på att rigga stora segel. Prova dig fram på vattnet och fråga någon på stranden.
    Att lattorna går fram på masten är normalt. Går de framför kan du behöva lite mer uthal eller något annat.
    På de tidigare bilderna såg det ut som att du bör spänna lattorna också, skruva in dem tills skrynklorna är utslätade.

  • allen

    Medlem
    5 juni, 2018 vid 19:50

    Kung! Tack! En undran, om jag har en förlängare på 45 cm som ska in en 430 mast och ett segel som enbart kräver 430 i längd, blir inte seglet märkligt även då? Borde jag ha en annan förlängare?

    Ska fixa lattorna också, de är väldigt skrynkliga.

  • robin

    Medlem
    6 juni, 2018 vid 08:54

    Det är kanske inte optimalt med mycket förlängare inne i masten men inga problem heller. Köp inte en till av det skälet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med riggning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.