Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med utrustning eller mig själv.

  • Hjälp med utrustning eller mig själv.

    Publicerad av hamberg på 24 mars, 2014 vid 13:17

    Är en glad nybörjare som gjorde misstaget att köpa ett nybörjarpaket för drygt ett år sedan på en affär som inte är inriktad på vindsurfing. Detta innan man visste bättre, hade inte hittat hit. Fick med en BIC Core 160D, mast, segel och annat som kan behövas. Allt skräp förutom brädan som ändå funkar. Köpte sedan två simmer 2XC segel beg i storleken 7,5 och 8,2 med tillhörande master(dom var billiga). Det blev en gudomlig skillnad och allt gick som på räls med sele, planing osv.

    Problemet som uppstod var dock att det blev lite för bra. När jag kör så känns det som jag har ett skenande lokomotiv under fötterna och att selen sitter fastspänd i en sportbil som man antingen gasar fullt med eller inte alls. Detta är ju fantastiskt roligt men har även resulterat i axelskada i våras, bruten handled/arm i augusti och en massa andra mindre skador. Nu när rehab är klar och man skall ut igen så funderas det självklart på vad jag gör för fel eller om något borde förändra något i utrustningsväg. Väger ca 65 kilo och kör mestadels i Norra Stockholmsområdet.

    Tacksam för alla tips jag kan få!

    creative svarade 10 år sedan 15 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • erco

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 13:48

    Ouch! Riktigt surt med skador.

    Har du kommit i fotstropparna än? Speciellt om man börjar bli överriggad så försvinner shit-i-helvete-känslan ganska bra om man sitter fast med fötterna.

    Den andra spontana tanken är att dina segel är rätt stora, speciellt för en nybörjare. I och med att de dessutom ligger rätt nära varandra storleksmässigt så kan det vara en idé att byta ut ett av dem mot ett mindre. Så att du kan matchar segelstorleken bättre mot hur mycket det blåser.

    Dessutom så kan du nog vilja kolla riggningen av dina segel på plats av någon mer erfaren. Att det är allt eller inget som du skriver skulle kunna tyda på att allt inte är riggat helt som det ska. (Men också att du är överriggad)

  • sailortrash

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:00

    hej

    jag tror inte det är ngt problem med segelstorleken eftersom din bräda är riktigt stor. vad det beror på är ju rätt svårt att säga utan att se dig segla faktiskt. Om man kör med fötterna i stropparna och fortfarande har problem med kontroll kan det bero på fenan. till de där seglena borde du inte ha en fena större 42-46 cm allafall, och helst en lätt böjd (freeride fena) och inte en rak slalomfena. har du orginalfena borde den gå bra dock. de brukar sällan bjuda på för mkt lyft

    känns seglet tungt och svårt att hålla kan du ha dragit för mkt uthal och för lite nedhal…

    det blåser ju sällan storm i norra sthlm, men sticker du ut i 10 m/s eller mer kan det bli lite svårt att hålla såklart..

    du kan också prova att flytta mastfoten. jag tycker man får lite bättre kontroll (mindre lyft av fenan) med mastfoten längre fram, andra hävdar motsatsen. prova själv, på en del brädor gör det knappt ngn skillnad och andra typ dag och natt..

    får du inte i fötterna i stropparna så är det ju alltid lite rodeo…om det är svårt så sätt de längre in på brädan. lättare att komma i och bättre kontroll när du väl planar.

  • gustav1980

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:25

    Jag tycker nog att kombinationen nybörjare, 65 kg och cambrad 8.2 känns sådär. Med ynka 65 kg planar man väl ändå tidigt med ett segel på 7 eller tom strax under 7 kvadrat.

  • svenne

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:34

    @Gustav1980 721928 wrote:

    Jag tycker nog att kombinationen nybörjare, 65 kg och cambrad 8.2 känns sådär. Med ynka 65 kg planar man väl ändå tidigt med ett segel på 7 eller tom strax under 7 kvadrat.

    Precis samma tanke! Du har skitstora grejer för din egen vikt. Jag väger 75 och kör 6.5 som största segel. Gör dig av med seglen och skaffa ett par mindre mer lättkontrollerade freeride-segel. Dessutom ser du till att teama ihop med någon som kan segla som kan komma med tips. eller så ser du till att vara där andra som kan segla håller till när det brallar i. Typ, Närlunda till exempel.

    Och krasst, lättvindsguppa är tusen gånger bättre balansövning än överriggad fullpungsegling. Stick ut på vattnet även om det “blåser för lite”. Den delen kan du garanterat få hjälp med på Närlunda, jag har lättvindsguppat med nybörjare de senaste två åren där och det gör jag gärna igen.

  • dr-masse

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 14:45

    Ja, jag har samma misstanke som Svenne och Gustav. Du har gett dig på grejor som gett bra med fart, vilket du upptäckt är löjligt kul, men saknar kanske vissa grunder för att hantera grejorna när det går fel. Vilket ofelbart slutar med krasch.

    Så även jag tror på att öva mer teknik och skills med ett mindre segel. Runt sexnoll borde bli bra, även på din relativt stora bräda.

    Och du kan ju behålla de segel du har, efter en del träning med mindre rigg så ere ju bara att gasa igen! Fast då kanske du har upptäckt att det kan vara riktigt kul att snurra mindre segel också…

    Jo, en sak till. Det kan vara värt att be någon rutinerad vindsurfare att kolla trimmet på dina nuvarande segel. Kan vara så att exempelvis nedhal och placering av och längd på hängseletampar kan behöva justeras för bättre balans och kontroll, inte helt ovanligt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 15:16

    Vår familj har en Bic 160 l men jag har själv inte testat den när det drar på litegrann. Den verkar ju hyfsat lättseglad i lättare vindar men det kanske händer saker när det brallar på. Det lär ju annars vara någon i detta forum som känner till mer om detta…(?).

    Med tanke på att Du väger så lite så kan det ju hända att en kombo på runt 140 liter (om nu BIC:en blir otymplig av ngn anledning) och Dina två segel ändå skulle kunna vara något för normala vindar runt 5-7 m/s. Blåser det mer kan Du behöva ett mindre segel.

    Var det ett kastfall som orsakade skadan? Guy Cribbs instruktionsfilmer kan ju vara värda att gå igenom bl a för att undvika kastfall.

  • sailortrash

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 19:25

    Det är ju alltid bra att snurra segel i lättvind…men kontroll i planing är ändå annorlunda vill jag påstå. Kör med 7.5 om det större känns överdrivet stort. Annars skulle jag säga att de där storlekarna är bra för din vikt tillsammans med brädan. En sån stor bräda planar inget vidare med mindre än 7.5, och gör man det har man ändå bättre koll på ett 7.5 än säg 6.0 Små segel på stora brädor blir lätt mkt drag i och tunga att hålla. De orkar inte heller lyfta brädan särskilt bra, utan den ligger kvar i vattnet liksom. Man snackar oftast om brädors övre kapacitet för segelstorlekar, men det finns en lägre gräns också som blir väldigt uppenbar när det brallan i.

    Men att träna in gippen i oplanande vind är väldigt bra och spara mkt nötande. Men det går lika bra på 7.5, allt går bara lite långsammare (vilket kan va bra i början)

  • raggarn

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 19:57

    håller med och inte ..föregående……. med mina tillägg… gör dig av med 8,2:an…..kan inte se att du ska behöva den med din vikt…kolla med t.ex surfspot el andra som tar inbyte och satsa på ett 6,5 freeride utan cambers och köp inte något pansarförstärkt utan ett lättare och lätthanterligare segel
    och framförallt köp videofilmerna eller kolla tipsfilmer på nätet….om fullplaning och i o urkrokning å vad man gör om kastfallet ändå kommer……….för fullgasningen e svår å bli av med om man upplevt den,,!!!

    för den där skadelistan vill vi inte ha längre va???

  • pedersen

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 20:46

    Ikrokad i selen, fötterna inte i stropparna och 8.2 med för lite nedhal, kabaammm. Enklast att hänga på ett ställe med erfarna surfare. Alla älskar att ge tips 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 21:15

    Håller med om att vikten gör mkt på ett segel. Där kan äldre segel ha en fördel, de har ofta mkt monofilm och lite förstärkningar vilket gör dem väldigt lätta ( på bekostnad av annat såklart, ex vindregister).

    Hur seglet är riggat gör också stor skillnad, så det är bra med lite tipps kanske. Dra inte för mkt uttal, då kan seglet bli obalanserat och tungt i byar. Uthalstampen kan i princip bara fästas i bommen

  • joloo

    Medlem
    24 mars, 2014 vid 22:49

    Att kolla riggningsguider på youtube eller liknade ger bra hjälp hur seglet är tänkt att riggas. http://vimeopro.com/simmerstyle/2012/video/36961311

    Som det är skrivet tidigare så kommer du med ett mindre segel runt 6,0 att få det lättare och roligare att öva i inte plannade förhållanden samt att du kan ge dig ut när det blåser på mer.

  • pgvirtual

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 07:46

    Seglen du har kommer att fungera perfekt också kontrollmässigt när du fått lite mera erfarenhet. Med din vikt lönar det sig definitivt att skaffa ett extra segel i storleksklassen 6.0 – 6.5 (men inte större för då blir det gör mycket överlapp med 7.5:an) så du kan njuta också i starkare vindar.

    Det framgår inte hur det är med användningen av fotstrappar, men de är VIKTIGA. Och som andra också har sagt, kontrollera segeltrim och placering av hängseletampar med någon garvad räv på stranden.

  • hamberg

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 08:58

    Tack för alla tips, nu kommer lite följdfrågor :confused2:

    Skall fråga folk som ser rutinerade ut nästa gång jag stöter på någon angående trim av segel m.m Måste passa på att ge alla som man träffar när man är ute och åker en eloge, så fruktansvärt trevliga och hjälpsamma.

    Har inga större problem att komma i fotstropparna och skulle aldrig klara att hålla mig kvar om det inte vore för dom men får aldrig riktigt till så att åkställningen känns naturlig. Åkte till Fuerteventura och Rene Egli en vecka och körde då på lite mindre freeridebrädor från JP och Starboard med segel i spannet 5-7 ocambrade, (var under lågsäsong så det blåste typ som i Stockholm) dom var mycket lättare att köra på och det kändes mer naturligt och kontrollerat även i planing. Är detta för att segel och bräda var mer kompatibla tror ni?

    Jag har ett “segel” på 6,0 från unifiber som jag har som då det inte blåser för att öva balans och annat med. Så jag ligger nog på 80% balansträning och 20% faktisk segling, bor i Stockholm och då blir det automatiskt så.

    Angående fallteknik så har jag läst alla trådar här på forumet massor av gånger och lyckades alltid i början få så att det blev som en framåtvolt där man släpper bommen ungefär när man är halvvägs genom rotationen med bra höjd över segel och annat. Ser mer våldsamt ut men man landar ju alltid en bra bit från bräda och segel i vattnet på ett behagligt sätt. Detta kräver ju att man hinner kroka ur sele och fötter innan. De gånger skadorna uppkommer är då jag fortfarande är i krokad och landar oftast då på masten ungefär vid bominfästningen trots att jag aldrig släpper bommen just för att få framåtrotationen, fast i krokad, men den uppstår aldrig utan får oftast armarna under mig. Nu blev det lite flummigt men hoppas ni fattar. Fattar inte riktigt vad jag gör för fel där.

  • sailortrash

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 09:02

    när du får koll på planingen kan det vara kul att köpa en mindre bräda faktiskt, som är byggd i lättviktsmatrial. då är det ju inte fel att ha ett 6.5/6.0. en 120-130 l freeride går väldigt bra mellan 6.0-8.0 ca, så vad du än köper (om du köper ngt) så kommer det nog passa nästa steg i utvecklingen också.

    jämförelsevis är 6.0-8.0 även optimalt för 100 slalom av nästan alla modeller, så de segel du har kommer du ha liten anledning att sälja även om många år.

    ang. kontrollen och minska skaderisken så är ju ett stående tipps att inte, som är väldigt vanligt speciellt hos de som kör med lite mindre grejer, kroka i innan du fått i båda fötterna i stropparna. nöt in det, och risken för kastfall kommer minska rejält. åtminstone ha den främre foten i och den bakre på stroppen. stå aldrig ikrokad och ploga dig fram i väntan på nästa vindby…som att be om kastfall.

    om du kör med midjesele kanske du ska byta till sittsele. Man får ut kroppen lite längre från brädan och riggen blir stabilare när man planar, man rycks inte heller lika lätt ur position som med midjesele. det borde kunna hjälpa dig att kontrollera riggen lite bättre. antagligen den billigaste åtgärden för bättre kontroll. Gillar du fart och inte krokar i och ur så mkt finns det dessutom bara fördelar med sittsele.

  • planing

    Medlem
    25 mars, 2014 vid 19:33

    @hamberg 721953 wrote:

    Angående fallteknik så har jag läst alla trådar här på forumet massor av gånger och lyckades alltid i början få så att det blev som en framåtvolt där man släpper bommen ungefär när man är halvvägs genom rotationen med bra höjd över segel och annat.

    Du ska aldrig släppa bommen, och du ska inte bli kastad över seglet. Skota in med bakre hand, tryck bort bommen med främre, och håll kvar, så borde du landa under seglet. De där flygturerna låter livsfarliga. 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med utrustning eller mig själv.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.