Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med vilken bräda man ska köpa

  • Hjälp med vilken bräda man ska köpa

    Publicerad av fregus på 7 augusti, 2012 vid 16:20

    Hej, jag har bestämt mig för att inhandla ett komplett vindsurfing paket.
    Jag är dock en nybörjare på att vindsurfa men lär mig snabbt. Jag vill inte köpa en nybörjarbräda pga att jag är rädd att det kommer inte vara tillräckligt utmanande, och jag kommer inte kunna utvecklas. Så jag hade varit tacksam om jag kunde få tips på vilken bräda man kan köpa om man vill kunna utvecklas lite längre än man kan med en nybörjarbräda.

    rickard_nr1 svarade 11 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • erolwi

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 16:29

    Finns massor av dessa trådar, sök och kolla. Mitt tips, köp en nybörjarbräda, vindsurfing är svårt!

    Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

  • rickard_nr1

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 18:09

    är ju väldigt individuellt men har du kört lite och har balansen någorlunda tycker ja 140-160l de köpte jag efter att åkte lite tungbräda och den är kanon att gå vidare på men som sagt de är olika för alla

  • vindsokaren

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 19:17

    Utmaningen tycker jag kan vänta till steg2.
    Köp ett bra 6.0 segel till att börja med som funkar till nybörjar brädan och steg 2 brädan. Sen kan du ju komplettera med ett 8.0 segel.
    Nybörjar brädor går ju bra att plana med också och dom första stegen som stagvändning,kryss,Beach start mm går lite lättare.
    Sen tror jag att det är inga problem att sälja nybörjarbrädan efter ett par månader.

  • pedersen

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 19:47

    Det är intressant att veta var du bor. Skall du surfa mest i havet, sjö eller skärgård? Din vikt är också relevant info när du vill ha tips om bräda och segel. Även ålder kan ge tipsarna lite mer att gå på.

  • fregus

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 21:29

    Tack så mycket för svaren. Jag har tillgång till både strand och hav. Men det lättaste är egentligen hav.

  • Aquario

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 07:04

    Om du väger 70 – 80 kg skulle jag rekommendera en freestyle eller freestyleWave på 100 liter eller strax över, kombinerat med ett segel på 6 – 7 m2.

    Har själv haft en JP Freestyle Pro 100, det var den mest lättplanande bräda jag ägt, visst är det svårare att lära sig gippa och slå på en mindre bräda, men vattenstarterna kommer att sitta bra. Först och främst är det planingen man vill åt med ett så litet segel som möjligt.

    Störrre bräda = större segel för att plana, och stora segel är otympliga när det är byig vind.

  • pgvirtual

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 08:32

    Som nybörjare lönar det sig att köpa en tillräckligt stor bräda, så att en flyter och är stadig att stå på (det behövs i början). Om du väger 80 kg så rekommenderar jag en bräda med åtminstone 140 liter volym!

    Det är inte alls dumt att köpa en bräda med centerbord (köl) som första bräda, när du så småning om växer ur den så säljer du den och ersätter den med något som är optimalt för ditt nästa utvecklingsskede. Logiken är inte så olik den för bostäder. När du är ung och singel klarar du dig med en liten bostad, när du stadgar dig behöver du en större, när det blir barn förändras kraven igen, och den optimala bostaden för äldre är igen annorlunda.

    Alltså: skaffa en bräda som passar dig just nu, byt sedan till en annan när dina krav förändras. Segel och rigg passar också på din nästa planka!

    Dessutom tycker jag att du skall ta en titt på Kona One, mycket mångsidigare kan det inte bli. Förutsatt att du har plats för en 350 cm lång bräda!

  • surfgurux

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:01

    Fregus, lite frågor först så kanske vi alla kan tips mer “precist”:

    1. Vart bor du, du säger Hav, men kommer du segla “plattvatten” eller är det vågställen du har närmst till ?
    2. Hur ofta kommer du segla, är du *host* benägen att sjuksriva dej när de e episka förhållanden, eller kommer det mest bli “helgsegling” ?
    3.Hur lång/tung är du ?
    4.Om du ser dej själv på vattnet, tror du att du gillar du blasta på å pusha fart, eller gillar du hoppa & leka med vågorna ?

    Rent allmänt råd, efter ha seglat i 28 år på allt möjligt (dock nyligen fått en grym nytändning efter nåra år av Longboardande), så skulle ja rek:

    *Köp en billig bräda med infällbart centerbord, ja, du kommer växa ur den skitfort om du får chansen vara på vattnet mycket, men, å andra sidan lär du dej segla fortare åxå, kanske en ~140litare, iom dunog kommer byta brädan inom kort, så skulle jag valt en med infällbart centerbord, kommer ihåg mitt första glädjerus när jag plande i stropparna på min Tiga Swift 325 🙂

    *Mast & Bom skulle jag köpt nåt bra direkt, för de kan du ta me dej sen, Wave segel är ju lätthanterliga & lätta dra upp ur vattnet, satsa på en ~5.0:a som inte är liten, eller för stor (för stora segel är jobbiga lära sej på), iom du kommer ha så stor bräda som flyter bra, så funkar det i lättvindar med ett kanske för litet segel än vad just den dagen du är ute kräver (jag säljer billiga Simmer Icon 2007:or 4.2-4.7-5.3-5.9 just nu 😉

    Men det är svårt ge mer precisa tips, dock, man kan inte göra så många fel med nybörjar fasen UTOM köpa för små brädor, eller för stora segel (min personliga åsikt dock).

    Det ska ju vara så enkelt som möjligt i början så man tycker det är smidigt,kul,enkelt & blir “stoked” på sporten 🙂
    Men du ska nog räkna med att byta bräda & segel inom kort ifall du har fallenhet & blir hooked på denna underbara sport ! 🙂

  • saibot

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 13:40

    Kul att du vill börja med vindsurfing!

    Som nybörjare är det lätt att man går på en för liten bräda för tidigt. Det är klokt att satsa på en lite större bräda med lite mer volym och framförallt jämt fördelad volym. Det underlättar när man ska lära sig grunderna. Du kan då vara ute och öva även dagar då det blåser lite mindre.

    Oftast är en bred bräda en stabil bräda. Leta efter brädor uppåt 80cm i bredd. En bredare bräda blir även mer lättplanande.
    Kika också efter en bräda som har några alternativa fotstroppspositioner. Det underlättar inlärningen med stroppar om du kan montera dem lite längre in på brädan.

    En bräda som du kan börja med och lära dig grunderna på är Starboard GO i någon av de större storlekarna 144/155 liter.
    http://www.onwater.se/index.php/nyborjare/starboard-go Dessa brädor är perfekta att börja med och att fortsätta utvecklas på en lång tid framöver. Finns hos OnWater i Karlstad och Lund.

    / Tobias

  • rickard_nr1

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 16:42

    jag som nybörjare köpte på tok för liten bräda som första brda vilket gjorde att intresset svalna och man fick ingen tid på vattnet, köp hellre för stor och få upp balans å känsla å gå ner i volym när allt känns rätt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med vilken bräda man ska köpa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.