Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp mig hitta bästa paketet!

  • Hjälp mig hitta bästa paketet!

    Publicerad av filipjonsson på 2 juni, 2015 vid 13:12

    Min familj spenderar sommrarna utanför halmstad och kite har varit på tal många gånger men nu skall vi skaffa en! Det är mest jag (85kg) och pappa (95kg) som tänkt köra men syrran är sugen(65kg) hon också! vi har alla erfarenheter av div. brädsporter men ej kite!

    Jag har fattat det som att ett 12m kite är lite lagom universellt! Kkulle det vara så att syrran som väger lite mindre skulle kunna använda samma kite de dagar då det blåser mindre? i förläggningen blir det kanske aktuellt med en mindre kite för de blåsigare dagarna och som passar syrran när det inte blåser lika mycket.

    Jag har tidigare kikat på lite begagnade kitt men det tycks ju finans nya kitt från förra året som säljs billigt så det kanske ligger närmre än att spara nån tusenlapp och inte få helt nya prylar!

    Kan detta vara något?
    http://www.surfers.se/sv/kitesurfing/kompletta-kitepaket/

    finns det andra billiga kitt på nätet jag inte borde missa?

    Tack för all hjälp 🙂

    pelle-surf svarade 8 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 22:51

    Hejsan
    12a brukar ju räknas som en bra storlek att börja med och bör funka bra för er alla tre förutsatt att ni övar i rätt vindförhållande till era olika vikter, du o farsan gissar jag ca 7-11 m/s och syrran 6-9 m/s ( ni klarar att köra i högre vind när ni blir mer erfarna, men lagom att öva i för en 12a )
    När man är helt grön så är det rätt skönt att köpa ett färdigt kitt och det du länkar tycker jag är bra o prisvärt, sen finns det mycket bra beg om man letar lite.
    Om ni inte har gått kurs så bör ni absolut göra det. Kitekalle finns i Halmstad och är väldigt duktig, trevlig o hjälpsam, går ni kursen där så kan han råda i kitevalet ( North, Cabrinha ).
    Blir lite nyfiken på var utanför Halmstad ni spenderar somrarna ? 🙂

    Lycka till

  • skye10

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 06:31

    Kul att ni kommer fokusera på kitesurfing i sommar!

    Ska bli mycket intressant och se hur många svar du kommer få som påstår att det är det “bästa paketet” 🙂

    Så här är det:
    Det finns ingen magisk kite, varken konstruktionsmässigt eller vindmässigt. Det mesta är lika bra / dåligt. 🙂 . De flesta har ungefär samma kvalitet. Allt sys väl typ ihop i samma fabrik. Alla modeller har dock olika karaktär…en del känns roliga, andra tråkiga, en del svänger snabbt, långsamt etc

    Köpa nytt 2014 är en bra idé. Stirra dig dock inte “blind” på färdiga paket. Det kan ju kännas enkelt och bekvämt att låta någon annan välja vad just du ska köra på… 🙂 Det är dock inte alltid så att säljaren tänker på “ditt” bästa…utan vill sälja av något som man har för mycket av 🙂 Ofta paketerar man en bra kite med en enklare bräda för att det ska se billigt ut. Ställ lite krav, kolla om du kan få en bättre bräda (konstruktion, outline, rocker, etc) . Läs på vad du skulle vilja ha istället. Tänk på att du har förhandlingsposition…för du kommer säkert även handla sele, våtdräkt, skor, huva, handskar etc..

    Kolla också så att du fortfarande har 1 års fabriksgaranti i utrustningen, det är ju fjolårets utrustning.

    Bra kitemärken (utan speciell rangordning): Best, North, F-One, Cabrinha, Slingshot, Naish, och många mer. Bra brädmärken (utan speciell rangordning): Xenon, Nobile, Future, Shinn, F-One, Best, North, Cabrinha och många mer,

    Angående storlek måste du höra dig för och kolla statistik på hur tidigare perioder har varit. 12 kanske är en bra sommarstorlek i Halmstad, men i Stockholm är det 17 som gäller.

    Lycka till!

  • filipjonsson

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 20:41

    Tack för svaren!

    Vi håller till i gullbranna! Lite kitesällskap hade varit mycket trevligt! 😉

    Jag pratade länge och väl med en kille på surfers.se, Han rekommenderade switchbladen före rrd vision kiten! Är det värt att lägga till 2000kr för den dyrare switchbladen? Han pratade mest om att switchbladen hade mer utvecklingspotential och kunde användas i lite bredare vindregister. Vad säger ni om det?

    Ett alternativ skulle vara att köpa en Naish park 12 2012 som tydligen skall vara i gott skick och med nån sele och bom för knappt 4 tusen. sen skall man ju hitta nån beggad bräda och då kanske man landar på knappa 6 tusen. Jämfört med de ny kite-paketen sparar man minst 4 000, men är det dumsnålt?

    Säljaren på surfest pratade om att kitsen som säljs i paketen ofta är lite kompromiss av allt och att när man kommer igång kanske vill ha något annat. Kanske talar det för att köpa begagnat nu om man ändå vill köpa nått annat sen? Eller kommer man vara nöjd med sin “nybörjar kite” länge ändå?

  • pelle-surf

    Medlem
    3 juni, 2015 vid 22:00

    Jag vill bara först skriva att anledningen till att jag yttrar mig är bara att jag älskar surfet och delar gärna med mig av erfarenheter som jag har, rätt eller fel, men jag har alltså inget vinst syfte o är så opartisk jag kan bli.
    Ok söder om Hstd då, bra ställen där, håller själv till Hstd o norrut. Kolla http://www.surfses.com/ om ni vill ha sällskap. Tror faktiskt inte det spelar så stor roll om du väljer switchblade eller rrd, båda funkar säkert bra. Började själv med att köpa färdigt paket med switchblade 12a och kompletterade efter ett tag med två mindre switchblade. Efter 2a säsongen provade jag kompisens Naish Park 2012, 10a och blev helt fast. Sålde alla mina Switchblades o köpte Naish ist, vilket jag fortfarande kör på. Men då är man inne på vilken inriktning man vill ha med sin åkning framåt. Switchbladen är nog så populär för att den är trygg, stabil, lite långsam (i sin rörelse) lätt att återstarta, skapligt vindregister, är lite som en Volvo, men samtidigt är det många avancerade surfare som kör på den då den har bra lyft o är stabil i luften vid tex trix.
    Naish Park är däremot betydligt rappare o livligare ( i luften ) men är även stabil, trygg o lätt att återstarta, även den funkar bra som nybörjar kite som man kan utvecklas på. Rrd har jag inte mer erfarenhet av än att jag klöv polarens då han droppade sin rrd en meter framför mig i vattnet o det höll den inte för :/
    Att köpa beg har sina fördelar men kan vara även vara lurigt, som att köpa beg bil. Kolla så att allt är helt och att det inte är punkis, Slitage på samtliga linor i kite o bom, tror att Naish hade modell byte på bommen 2011-12 och den senare är nog att föredra.
    Och kurs hade ni gått ? Olika märken har lite olika lösningar på säkerhets systemen och det är väldigt viktigt att vara fullt införstådd med hur det fungerar o används.

  • filipjonsson

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 15:58

    Leta efter ett begagnat kitt och spårs några tusen eller slå till på ett nytt kitt?!

    Vad säger ni?

  • sailortrash

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 19:09

    Köp 2 beg istället för en ny. Jag har skrapat ihop 2 kites och 2 brädor för under 10k. Allt funkar nu, men var tvungen att trixa lite med linor och pads på en bräda. Jag kan va ute på vattnet mellan 6-113 M/s ca, bekväm åkning.

    Man behöver 2 kites, med ca 3-4 m2 emellan

  • pelle-surf

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 22:06

    @FilipJonsson 733605 wrote:

    Leta efter ett begagnat kitt och spårs några tusen eller slå till på ett nytt kitt?!

    Vad säger ni?

    Tjaa, ska jag köpa ny eller beg bil? Kanske ett beslut som man själv får ta 😉

  • filipjonsson

    Medlem
    5 juni, 2015 vid 22:32

    @pelle surf 733617 wrote:

    @FilipJonsson 733605 wrote:

    Leta efter ett begagnat kitt och spårs några tusen eller slå till på ett nytt kitt?!

    Vad säger ni?

    Tjaa, ska jag köpa ny eller beg bil? Kanske ett beslut som man själv får ta 😉

    Hade en vän frågat mig om han skulle köpa ny eller begagnad systemkamera hade jag gett rådet att köp en begagnad! Hade än vän ställt samma fråga angående att köpa Mtb hade jag svarat köpt en ny!

    På de områdena tycker jag mig ha koll på läget men när det kommer till kite har jag faktiskt ingen aning. Då kan man behöva lite hjälp 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    6 juni, 2015 vid 07:00

    4 saker du ska kolla om du köper beggat:

    Modell: köp en SLE av valfritt märke. Ingen freestylekite, race eller hårmodell. Köp en “all terrain”, de räcker hel livet för glada amatörer.

    Storlek? Lämplig vind de första ggr är ca 5-10, opt. Runt stadiga 7. Om alla vill surfa samma dag, vilket är att rekommendera då ni kan hjälpa varandra med start/landning behöver ni 2 st.

    Håller den luften, oavsett lagningar?

    Linorna: både på kiten, dvs bridles och på bommen. Man kan också köpa nya linor, men det är ca 1500:-

  • pelle-surf

    Medlem
    6 juni, 2015 vid 07:21

    Absolut att du kan köpa beg, kolla o följ råden som du har fått här. Sen är det alltid lurigt med beg oavsett om det är bilar, kites, systemkameror, mm. Kan tänka mig att det vid tex kamera köp är svårt att avgöra om den har dolda fel, tappats i marken, fungerar mjuk/hårdvara, optik mm, vad betyder bländare, slutartid ,iso, brännvidd, vidvinkel, tele, autofocus etc, om man är helt oerfaren på kameror som köpare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp mig hitta bästa paketet!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.