Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp val segel

  • kapten-k

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 08:04

    Jag hade köpt begagnade race segel 7.8 och 6.3 typ…. Har du ett 7.8 med camber och väger 73. så slipper du stå och guppa hela sommaren.

  • joth

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 14:46

    Skulle valt ett segel med slalom stuk och gärna med cambers. Futura av nyare modeller är bara steget under iSonic slalom brädor och för att dom skall fungera bör det vara ett segel med lite pulver i. Våg/Frestyle segel gör den inte rättvisa tyvärr.

    Själv seglar jag med Sailworks Retro som också det är ett segel så nära ett camber segel man kan komma för att vara ett nocam segel. Stabila och bra med juste register. Kör dom med en iSonic och det fungerar rätt ok men skulle behöva något som ger ännu mera tryck. Brädorna går bättre med stabilare riggar. Så nu blir det Sailworks NX 7.1:a istället för en 7.5 och 6.5 Retro. Dessa är nu till salu och 6.5 körs med 430 eller 460 mast och 7.5 med 460 eller 490.

    Oups … sorry för säljreklamen ….

  • andersbq

    Medlem
    12 januari, 2011 vid 16:08

    Jag körde en Futura 101 med ett cambrat 6,3 förra veckan. Blåste mellan 5-9 m/s och trots mina 98 kg så hade jag planing hela dagen, med en lite tunn speedfena dessutom. Tror snubben klarar sig bra med 6,5. Jag har seglat mycket med Naish AMP och All terrain 6,5 som är utan cambers, och dessa har väldigt bra vindregister och går igång tidigare än ett cambersegel på 7,8. Om det är en Futura 101 så tycker jag inte man ska rekommendera en fjäderlätt nybörjare/fortsättare ett större segel.

  • junge

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 19:59

    Tack gubbar!

    Det blev north x-type no cam 6.6 2010. 3700 ink frakt på keppler.de

    Fråga:
    Hur gör jag med min bom, skall jag byta mot större? Blir det instabilt? Den är ny så det går säkert att byta. Seglet är på 198cm Max och bommen på 150-200.

    Med nuvarande bom och tredelade 370/400/430-mast täcker jag 4.0-6.6
    Stabilare om man inte behöver ha bommen i endläget kanske men byter jag till större bom kan jag inte skaffa exempelvis en 4.0a om jag vill kompletera med det tillsammans med en mindre bräda, till nästa “säsong” eller så.

  • joth

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 20:23

    Har du möjlighet så skaffa en till bom? Bättre att ha 2 som överlappar så att man slipper stå på stranden om olyckan är framme. Kanske en som går upp mot 220 i alla fall. Tex 170-220cm

  • jester

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 22:26

    Ja, behåll din nuvarande bom, och komplettera med en till. Är inget kul alls med en bom i sitt yttersta läge. Fördelar med bommar är att man behåller dom många säsonger.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hjälp val segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.