Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

  • Hjälp – vilken midjesele är bäst?

    Publicerad av tall-jonny på 4 november, 2014 vid 22:25

    Inser att jag har seglat lite för länge med min NP vågsele – den är egentligen bra men lite för ofta tycker jag att den inte sitter hundraprocentigt och istället vandrar uppåt…någon som känner igen sig?:confused2:

    Tycker om att segla med en tight sittande race/sittsele när jag seglar formula….och på något sätt vill jag ha lite samma känsla när jag seglar vågor. därför eftersöker jag en vågsele som har en förhållandevis låg krokplacering och som sitter bombfast. Har ni några bra tips?::tongue:

    bjorn-daniels svarade 8 år, 9 månader sedan 21 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • peter-h

    Medlem
    5 november, 2014 vid 06:33

    Har testat många midjeselar, tycker Att Dakine sele med glidkrok är överlägset bäst.

  • sailortrash

    Medlem
    5 november, 2014 vid 08:18

    köp en kitesele, de sitter sjukt mycket bättre än vindsurfingselarna. De marknadförs ju ibland som hybridselar också eftersom fler och fler använder dem till båda. jag tycker Dakine är bland de bästa (finns också med sliding bar), och mystics selar är också väldigt välgjorda. Jag har provat en NP-sele också, men den var inte bra. Man kände plastskelettet innanför paddingen alldeles för mkt (det ska inte kännas alls tycker jag).

  • dr-masse

    Medlem
    5 november, 2014 vid 09:03

    Det är bara att prova, prova och prova. Personligt som tusan, tycker jag.

    Jag ha själv gått igenom lite för många midjeselar på senare år i jakt på “den rätta”. DaKine är fina, men jag hamnade på något sätt mellan storlekarna på de och fick inte till det. Har även testat Gaastra och RRD, som båda är bra men inte hundra för mig.

    Kör nu en MFC sele som påminner en hel del om min tidigare Simmer Mayhem som gör skäl för namnet med tanke på hur härjad den ser ut numera.

    Upp åker väl alla midjeselar, testar just nu att köra med lösare passform för att kunna trycka ner den lite enklare. Lite ovant, men känns rätt. Det är grymt skönt med selen nere på höfterna.

    TWS dyker väl upp här snart med sin lösning… sök på konfen om du vill veta mer om hans jockstrap idé.

  • canoya

    Medlem
    5 november, 2014 vid 09:45

    Jag köpte en North kitesele på rea på Wallens (surf.se) i somras som sitter riktigt bra. Ersätter en gammal NP med “pjäxspännen” som gled upp lättare.

  • sailortrash

    Medlem
    5 november, 2014 vid 09:55

    eftersom kitarna lider stort av att selen åker upp (draken drar ju 45 grader uppåt hela tiden och värre i hoppen) och de inte vill ha sittsele för då ser man inte shortsen, så sitter det “jockstrap” liknande remmar på de flesta nya selar för att hindra att den åker upp. fungerar antagligen bra för vindsurfing också. det är ju samma remmar som sitter på räddningsvästar (sådana där oranga för barn) för att de inte ska glida upp över ansiktet när man plurrar…typ.

  • raggarn

    Medlem
    5 november, 2014 vid 12:05

    denna kanske…. http://www.hotsailsmaui.com/accessories.php?uid=6
    har inte provat själv men är sugen på att testa en….
    någon som har testat…??

  • cosmosurfer

    Medlem
    5 november, 2014 vid 12:52

    Kiteselar har ibland en liten extra böj på kroken som nog skulle kunna utgöra en fara om man behöver komma loss efter en vurpa.

  • maca

    Medlem
    5 november, 2014 vid 13:40

    @Raggarn 728872 wrote:

    denna kanske…. http://www.hotsailsmaui.com/accessories.php?uid=6
    har inte provat själv men är sugen på att testa en….
    någon som har testat…??

    Har inte testat HSM seat-varianten, men väl waist-varianten 3 mån på Hawaii. Måste säga att den är grymt skön för shortssegling. Åkte inte upp på mig och satt som en smäck i strlk M.
    Här hemma har jag länge kört en NP waist, men gick över till Dakine förra året. Hamnar också mellan storlekarna M-L, gick på L för att inte “förstoppas” i vintervåtdräkten. Grym sele utanpå våtdräkt, upplever att den sitter kvar lågt, men måste säga att jag gillar HSM’s bättre vid shortssegling. Den e helt enkelt mjukare och följsammare.

  • john1

    Medlem
    5 november, 2014 vid 13:42

    Det måste vel gå bra med sittsele och samtidigt kunne se shortsen. Man klipper ett snyggt hål och drar kroken igenom hålet. Kitarna är vel så starka att man tror dom inte behöver kroken, men använder något annat.
    JJ

  • jesper-b

    Medlem
    5 november, 2014 vid 15:39

    Har testat HSM wave seat. Skön men jag orkade inte “vänja om mig” till att ha kroken så pass lågt (högre än på min gamla NP race-sittsele som har kroken riktigt lågt). Nu är jag inte den som är så där testig och utvecklingsbenägen. Kör fortfarande på en twinfin (har haft och har flera quads) och så. Men nu när auktoriteter som tws och dude har konverterat till superlåg sele i vågsegling så får man väl prova igen. Tar det på Maui i jul. Återkommer. Gillar jag det ska jag se till att ta hem så jag har alla storlekar i lager.

    Förstår faktiskt inte varför man ska ha en smal rem i baken istället för en skön sittsele gjord för vågsegling. Tänker mig att det måste vara skönare med en liten smidig och inte för hårt sittande sittsele som håller emot att hängselen vill upp än en smal rem mellan skinkorna och bredvid pungen? Borde gå att klämma både det ena och annat med remlösningen.

    /JB

  • maglu

    Medlem
    5 november, 2014 vid 22:20

    Köpte en billig kitesele som är sittsele, mest för vintersurf eftersom det var otroligt jobbigt med jacka och allt som åker upp. Men har i sommar använt den även för Formula vindurf, och funkar riktigt bra.
    Tycker inte att skillnad i krokform påverkar hur lätt det är att kroka ur alls. Det enda på denna är en liten metallögla direkt under kroken för kiteleachen, som ibland viks uppåt och gör att vindurftampen inte trillar ur kroken. Men den går ju att tejpa fast (eller klippa bort) om man bara kör vs. Egentligen är det kroka i som kan vara marginellt svårare, då öpningen är liite mindre.
    Så att använd kitesele för vs känns inte som något problem.

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2014 vid 08:39

    @john1 728877 wrote:

    Det måste vel gå bra med sittsele och samtidigt kunne se shortsen. Man klipper ett snyggt hål och drar kroken igenom hålet. Kitarna är vel så starka att man tror dom inte behöver kroken, men använder något annat.
    JJ

    alltså, kitarna har ju utvecklat en shorts-sele tillochmed…

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2014 vid 08:43

    @Maglu 728898 wrote:

    Köpte en billig kitesele som är sittsele, mest för vintersurf eftersom det var otroligt jobbigt med jacka och allt som åker upp. Men har i sommar använt den även för Formula vindurf, och funkar riktigt bra.
    Tycker inte att skillnad i krokform påverkar hur lätt det är att kroka ur alls. Det enda på denna är en liten metallögla direkt under kroken för kiteleachen, som ibland viks uppåt och gör att vindurftampen inte trillar ur kroken. Men den går ju att tejpa fast (eller klippa bort) om man bara kör vs. Egentligen är det kroka i som kan vara marginellt svårare, då öpningen är liite mindre.
    Så att använd kitesele för vs känns inte som något problem.

    samma erfarenhet här, jag körde tidigare formula med min prolimit sitt-kitesele som jag började vinterkita med. men jag tyckte även att kroken sitter längre ner på kiteselen (köpte en v-s sittsele senare..), så i lätta vindar drog man ner segelt för långt ibland och fick det över sig. + svårt att kroka ur om man var “på väg upp” tillsammans med segelt. Att kroken är lite utsvängd var inget problem för mig.

    Faktum är att vissa av formulagubbarna kör med kitesele för att kroken sitter just längre ner, så de får lite mer häng i seglet liksom…pure schlalom liksom.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    6 november, 2014 vid 08:53

    Beror också lite på dräkten hur mycket selen glider.
    Min Simmer dräkt är otroligt hal i dubbelneoprenen, selen glider rejält medans den sitter kloss på min Oniel vinterdräkt.

    Glider så pass på Simmer dräkten att jag mekat med band liknande barnflytväst men inte provat än. Är som Jesper skriver lite orolig för skador,

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2014 vid 14:28

    Jag har ibland funderat på om man kunde ha något form av fäste mellan dräkt och sele? Typ vid höften.

    Håller med helt om att den rör sig klart mer mot dubbelneo.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.