Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

  • jester

    Medlem
    11 november, 2014 vid 15:48

    @The_Novice 728977 wrote:

    Jovisst är det så, men man seglar helt enkelt inte inkrokad med en sittsele i icke planing. Sittselen är ju perfekt när man har fullt tryck i Slalom och Formula grejor, allt är intrimmat för det (linor och bomhöjd etc). Man krokar alltså inte i förrän man har full planing, normalt sett.

    Jag brukar kroka i innan planing även med (stora) slalomprylar, sittsele och korta (24″) tampar. Kör iofs låg bom. Så det funkar…

  • tws

    Medlem
    12 november, 2014 vid 00:11

    Ooof. det her er et gammelt tema som dere burde vite alt om nå. Krymper meg hver gang jeg leser innlegg som er helt feil og baserer seg på null erfaring.

    Byttet trapes med Rutkowski på Klitmøller. Han med 7.5 slalom og jeg med 5.0 freestyle. Han seilte midjesele og når han lånte min ble han overpowered. Dvs 10% mer effekt/power utav seilet. Men man kan ikke vinne i Sverige. Det er helt umulig. Hvordan får man solgt bøker i Sveariket? Dere hvet jo nøyaktig hvor bra boken er før dere har lest den. Kan alle svensker se inn i fremtiden?

    // Thomas

  • jesper-b

    Medlem
    12 november, 2014 vid 10:38

    Klassiskt tws-inlägg. Kategoriskt (onyanserat) både i sak och i hur man lite lätt rasistiskt drar alla svenska över en kam. Helt omöjligt att ta på allvar och samtidigt underbart komiskt.

    tws: Vi känner inte varandra, du är säkert en fin människa, men här på konfen blir det väldigt fel väldigt ofta. OM du har förmågan att ta till dig denna kritik, dvs inte få spel och gå till hårt motangrepp, då är jag helt övertygad om att dina erfarenheter och sakkunskaper kommer fram mycket bättre. Jag vet inte så mycket om det där med selar, och du verkar ha funderat och testat mycket. Vore ju toppen om du kunde (börja/fortsätta?) att dela med dig, utan att värdera andras inlägg, erfarenheter och uppfattningar som “helt feil”, eller som något slags uttryck för en nationell idioti.

    Kram,

    JB

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2014 vid 13:21

    @tws 729055 wrote:

    Kan alle svensker se inn i fremtiden?

    Ja. En hel nation förutser ett inlägg på surfzone om svenskars oförmåga att ta till sig norsk innovation.

  • haraldpost

    Medlem
    19 november, 2014 vid 15:50

    Siden 2009 har jeg eid bl.a. Dakine T3, Dakine T4, Ion Radium, Dakine T5, og nå.. NP Surf 3D Pro. På alle Dakine trapesene har jeg hatt problemer med at kroken blir slakk. Posi-lock spennen fungerer bare ikke godt! Det var helt vanlig at spennen fløt flere centimeter forran magen fordi spennene slakket seg, og i desperasjon har jeg vendt spennene bak-frem, uten at det løste problemet. Jeg ble grundig lei av å stramme posi-lock spennen flere ganger per session. Ion trapeset var enda værre enn T4, og jeg solgte det raskt.

    Så fort jeg fikk 2013 NP Surf 3D Pro kunne jeg bruke 2″ lengre trapesliner. Trapeset sitter bedre lavt nede på hoften enn Dakine T5. Sistnevnte har dessuten en 1″ tykk leppe som kommer i konflikt med låret hvis en prøver å ha trapeset lavt. Og så har den posi-lock systemet… Jeg er svært fornøyd med mitt NP trapes! Det sitter godt lavt på kroppen, det har de beste spennene jeg har prøvd, og det er luksus med quick-release. Jeg anbefaler det varmt. Jeg har hatt NP 3D Pro siden sommeren 2013, og det ser nytt ut. Tidligere har jeg brukt en del krefter på å dytte ned Dakine trapeset under seiling, samt å stramme spennen. No more!! Jeg bruker 32-34″ liner og savner ikke “sliding hook” i det hele tatt.

    13n3d.jpg

    P.S. Jeg er ikke sponset….

  • Aquario

    Medlem
    21 november, 2014 vid 14:26

    @Jesper B 729063 wrote:

    Klassiskt tws-inlägg. Kategoriskt (onyanserat) både i sak och i hur man lite lätt rasistiskt drar alla svenska över en kam. Helt omöjligt att ta på allvar och samtidigt underbart komiskt.

    tws: Vi känner inte varandra, du är säkert en fin människa, men här på konfen blir det väldigt fel väldigt ofta. OM du har förmågan att ta till dig denna kritik, dvs inte få spel och gå till hårt motangrepp, då är jag helt övertygad om att dina erfarenheter och sakkunskaper kommer fram mycket bättre. Jag vet inte så mycket om det där med selar, och du verkar ha funderat och testat mycket. Vore ju toppen om du kunde (börja/fortsätta?) att dela med dig, utan att värdera andras inlägg, erfarenheter och uppfattningar som “helt feil”, eller som något slags uttryck för en nationell idioti.

    Kram,

    JB

    Tack för att du sätter våra nationsgrannar med lillebrorskomplex på plats!:grin:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 11:41

    @Bjorn Daniels 728905 wrote:

    Beror också lite på dräkten hur mycket selen glider.
    Min Simmer dräkt är otroligt hal i dubbelneoprenen, selen glider rejält medans den sitter kloss på min Oniel vinterdräkt.

    Glider så pass på Simmer dräkten att jag mekat med band liknande barnflytväst men inte provat än. Är som Jesper skriver lite orolig för skador,

    Jag har provat lite varianter på band här under våren.
    Först band som gick från sidan på höften ner mellan grenen och upp igen.
    Höll nere selen men låste även midjan så man fick begränsad rörlighet (har för mig tws skrivit nåt liknande innan).

    Provade en variant nu i veckan med ett band mitt bak på selen och ner mellan grenen och upp framtill, föresäller mig att det är ganska likt tws lösning. Fungerade riktigt bra. selen satt bra, långt ner och åkte inte upp. begränsade inte heller rörligheten. Fick mycket bättre ställning, mer rakt upp än hängande. Kännes som ett riktigt lyft.

    Körde bra länge med den tills jag fick la av en enhandsframåt och då landar man ju ikrokad….
    Innnnte skönt, sen åkte bandet bort. Funderar nu på hur man kan förbättra det hela.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 11:46


    Och några bilder

  • tws

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 13:46

    No-brainer. Kjøp Pryde. (Da-Kine er forferdelig dårlige trapeser i forhold, de er designet for å sitte langt oppe på ryggen og det er det siste du vil. Men de funker.)

    http://www.npsurf.com/products/harness/windsurfing-harnesses/3d-pro.html

  • tws

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 16:34

    Oi, jeg går på sak og nasjon, aldri på person. Er en forskjell, cunts. :laugh:

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 18:59

    @tws 734361 wrote:

    Oi, jeg går på sak og nasjon, aldri på person. Er en forskjell, cunts. :laugh:

    Ja det framkom ju inte i förra inlägget direkt.

    Vilken sak eller nation är det som är no-brainer?
    Dakine selen (som för övrigt är en av de selar som trots allt glidigt minst på mig) eller mitt försök att få den att sitta längre ner och inte glida?
    Eller är det nåt annat som jag missat?

  • tws

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 19:35

    F.eks ville jeg aldri finne på å disse Bjxrn Dxniels. Men hans nation er ligger lagelig til for hugg synes jeg. “Colonized by wankers” etc…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 05:14

    Och vad har det med hängselar att göra?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp – vilken midjesele är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.