Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höga farter på isarna 20110305

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 14:48

    FAKTA LÖRDAG – Vi märkte att det blåste rejält vid Bruket. Observationer kl 14:

    Landsort 10 och 16 i byarna.
    Stavnäs 10 och 17 i byarna
    Sv. Högarna 9 och 18 i byarna.

    Det finns goda skäl anta att vindbyarna höll åtminstone 12-15 vid Bruket och på Mysingen.

    De isbrädor som kört med GPS får självfallet själva lägga in farterna. En del personliga rekord har säkert slagits.

    Vad gäller isjakterna så kom en av de gula Isabellorna upp i nästan 110 km/h ute på Mysingen.

    Prognosen 24 tim framåt från mitt på lördagen visar på fortsatt starka vindar. Klass 1 -varning för Norra Österjön 14-16. Nord i morgon.

    Bruket har väl sällan skådat så mycket isjakter, isbrädor och skridskoåkare.
    Dagen bjöd som vanligt på en del dramatik med sönderkörda segel och vurpande isjakter. Hittils dock inga kända personskador.

    Mvh

    Herr Pelegrin

  • douglas-l

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 17:17

    Patrik och jag körde Vättern idag. Korsade storvättern på fina isar, mäktig känsla mitt ute på det stora svarta. Bitvis helt perfekta isar och 12-15 m/s resulterade i fina loggar, 42 knop max 2 sec och drygt 40 på 500 m (grattis Patrik till nytt PB och fin ranking!).

    Grym känsla att falla av, skota hem och känna accet i brädan! Totalt körde vi knappt 5 mil idag. Missa inte Vättern nu om ni kan, hela Vättern ligger med fina glansisar och erbjuder sjukt bra issurf! Siktdjupet är fantastiskt.

  • kinetic

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 17:29

    Fina isar! Modigt o korsa Vättern:shocked:. Pratade lite med Peder som fick bra fart idag, o det var intressant att höra att han ökade toppfarten med ca 4 knop efter att han plattat ut seglet…Jag tror att man skall trimma annorlunda för is, mer uthal (speciellt på camber-trasor?) o ju mer det blåser dessto plattare segel…

  • oscar

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 18:05

    Artur Szpunar (Maui Sails): Sail wise, we used wave sails, but I imagine if your goal is maximum speed then a race sail would work well. It would make sense that you rig the sails with a little less tension (downhaul and outhaul) to tighten up the leech a bit as your board speed relative to the true wind speed is higher on ice due to the lower friction.

  • mattias112

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 20:09

    Vättern ser helt sjuk ut!
    Hann inte dit tyvärr utan fick nöja mig med Bråviken. Ganska bra is under ca 15 cm snötäcke. Toppade drygt 44 knop på 2 sec medel i alla fall 🙂 Vinden var lite för mkt på nord så det var väldans byigt men jädrigt kul!

    Körde med MKIV 5.5 på mjuk alumast och en RAD IceCarveboard med extradjup fena. Känns precis som att windsurfa nu när det är snö på isen, yehooo 😀

    Hoppas isen på vättern håller i sig någon vecka till!

  • bicless

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 21:02

    vättern såg grym ut

    Bra kör av både Linsurfarna och NWC Mattias. Och trimmarn, du var ju också över 40.

    Imponerande.

  • kinetic

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 21:10

    Mattias112: Bra kört, speciellt med tanke på att du körde på trögare(?) skarsnö…Kan även vara värt att testa med lilla fenan i skarsnö, fäster mer eller mindre “perfekt” på snöhögarna (25 cm djupa som mest) vid Bruket (Muskö), bara att blåsa rakt över, kommer man fort nog så lättar brädan:grin:. Snabbaste Pirate bräda hade imponerande dryga 45 i topp o 44.9 som bästa 10 sec. Isjakterna var dock outstanding, snabbast hade 110km/h i topp, seglet ett NP RS4 SpeedSeeker så klart:grin:

  • trimmarn

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 10:14

    Jag seglade med mitt icon 5.0 med ca 1 cm mindre nedhal och max uthal enl segel rek. Med det trimmet körde jag flera repor straxt under 40. Sen drog jag ytterligare uthal och fick efter det fyra repor över 40. Det var ingen vetenskap bakom trimmningen men det är ju bara att konstatera att det spelar roll. Jag är övertygad om att skulle vi få 10 såna här dagar en sessång så skulle vi närma oss bellorna, kanske.

  • kinetic

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 13:52

    Trimmarn: Intressant att du kunde plussa på typ 4-5 knop efter att du plattat ut seglet. Jag är ganska säker att 50 knop är inom räckhåll för den som vågar, vette katten om jag vågar om ja ska va ärlig, har haft 32 som mest Drevviken med “knöggelis” o det kändes fort…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 16:57

    Den Isabella som var uppe i nästan 110 hade ev. en kortare notering på t o m 113. Kan tydligen vara någon form av rekord. Om inte 113 räknas så var det strax under rekordet som ligger mellan 109 och 110.

    Söndagen var sanslöst bra med mindre elaka vindar än gårdagen. Perfekt åkning vid Bruket. Hundratals människor ute på isarna. En långfärdsskridskoåkare skadade axeln så helikoptern fick gör en utryckning. En annan gick igenom vid fyren vid Älvsnabben där man i en råk slog igenom med ett slag med ispiken.

  • classic

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 17:49

    Herr Pelegrin in action på söndagen. Bästa isarna hittills den här vintern. Värt att åka från Uppsala ett par dagar.

  • douglas-l

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 18:20

    Vättern var fint idag även idag, ska blåsa ok i veckan, så har ni möjlighet testa Vättern. Detta är nog en chans på 10 år att det ligger is i den här kvalitén över hela sjön. Bäst är att utgå från Hästholmen söder om Omberg.

  • boman

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 18:44

    Douglas, Satan vad vackert. Håll oss informerade om isläget inför nästa helg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 19:35

    Tack Classic för bilderna. Vi får se om Du och Kinetic dyker upp nästa helg. Den som har koll på fredag kan väl meddela!

  • oaxen

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 09:17

    Jeff Brown har ju varit över 50 knop, så visst går det.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höga farter på isarna 20110305

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.