Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Högsta vindsurfinghoppet?

  • borje

    Medlem
    4 december, 2007 vid 11:29

    Robbie Naish drar av ett riktigt fetinghopp i R.I.P!

  • rasmus_w

    Medlem
    4 december, 2007 vid 11:38

    Jonas Ceballos sägs dra av ett och annat riktigt sjukt högt hopp, men ryktet säger att han hoppade högre innan han fick nån skada. På continentseven finns nån sanslös bakåtloop av Jonas från 2003.

    Sen är det inte så himla lätt att uppskatta hur högt nån hoppar, det får vi nog veta när GPS:erna fått lite bättre precision så de kan mäta hopphöjd. Chansen finns ju att det blir som med hastighetsmätningarna, innan gps:erna var vanliga så seglade alla i 30-35 knop, antagligen är nog antalet 15- och 20-metershopp lite mindre än folk tror också.

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 december, 2007 vid 11:54
    Börje;432359 wrote:
    Robbie Naish drar av ett riktigt fetinghopp i R.I.P!

    http://www.youtube.com/watch?v=v_A2flQJa20

  • andreas-f

    Medlem
    4 december, 2007 vid 12:02

    Hörde nånstans att Dunken ska ha dragit av ett 22 meters hopp på pozo nån gång. Ingen aning om det är sant eller hur man kan veta att det var just 22 meter…

  • rasmus_w

    Medlem
    4 december, 2007 vid 12:09

    Det ska till rätt mycket för att man ska komma upp 22 meter. Om man bara antar att seglaren följer en kastbana så måste han hålla en bit över 40 knop. Nu är det ju inte bara en kaströrelse, man skapar ju en hel del extra lyft med hjälp av draget i seglet, men det är ändå en indikation på att man måste hålla väldigt hög fart för att kunna hoppa så högt.

  • jester

    Medlem
    4 december, 2007 vid 12:47

    Laird Hamilton får ju till ett ganska gött hopp i slutsekvensen på en av NPs filmer från början av 90-talet. Fullt ställ med speedbräda, och en perfekt brytande våg. Dock landar han inte hoppet…

  • woodleaflay

    Medlem
    4 december, 2007 vid 12:53

    @Rasmus_W 432369 wrote:

    Det ska till rätt mycket för att man ska komma upp 22 meter. Om man bara antar att seglaren följer en kastbana så måste han hålla en bit över 40 knop. Nu är det ju inte bara en kaströrelse, man skapar ju en hel del extra lyft med hjälp av draget i seglet, men det är ändå en indikation på att man måste hålla väldigt hög fart för att kunna hoppa så högt.

    Det beror väl även på vad man räknar ifrån. Säg att du hoppar från en fem meter hög våg men sedan mäter från vågdalen. Då behöver du ju “bara” hoppa 15 meter från vattnet för att ha 20 meter ner, om du förstår vad jag menar? När man sedan kollar de där grabbarnas hopp så är det nog mera aoredynamik än kastbana som gäller.

    Jag håller dock med om att för att hoppa över 20 meter så krävs det något extra…

  • dr-masse

    Medlem
    4 december, 2007 vid 13:12

    http://www.boards.co.uk/technique/videos/91.wmv är fortfarande bland det högsta jag sett.

    Å här drar Ceballos av ett till:
    http://www.continentseven.com/windsurfmove167.html

    Även Laird Hamiltons urgamla hopp i Fast Forward med speedprylar står sig bra. Tycker oxå att de däringa galna fransmännen in SA drar på rejäl höjd.

    Sen är ju detta rätt fläskigt. På en flod.
    DC%2030%20ft%20up.jpg

    http://www.sailworks.com/web/video/video.cfm

    Dunken kan (kunde?) han med:
    e11_high_high.jpg

    Åsså Julien Taboulet:
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]

    Ah, jag tycker att riktigt höga hopp är en underskattad konst i vår sköna sport!

  • gammelsurfen_

    Medlem
    4 december, 2007 vid 14:10

    visst måste man ha något speciellt får att kunna hoppa 20 meter upp, men borde inte det mest påfrestande vara att land helt platt ner sedan? visst seglet stoppar väll upp en hel del, men det borde ändå bli en ganska stor kraft precis när man når till vattenytan, eller? vet inte själv, men har alltid undrat när man ser massiva hopp som det i RIP som länkades ovan.

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 december, 2007 vid 16:28
    gammelsurfen_;432389 wrote:
    visst måste man ha något speciellt får att kunna hoppa 20 meter upp, men borde inte det mest påfrestande vara att land helt platt ner sedan? visst seglet stoppar väll upp en hel del, men det borde ändå bli en ganska stor kraft precis när man når till vattenytan, eller? vet inte själv, men har alltid undrat när man ser massiva hopp som det i RIP som länkades ovan.

    Har också tänkt det… Men hur mycket bromsar man med seglet på vägen ner ?

    Robby ser ut att dämpa fallet rätt mycket med seglet på vägen ner eller är det bara en illustion för att det är i slowmotion tro?

    feta hopp iaf…

  • spray

    Medlem
    4 december, 2007 vid 16:40

    Bästa videon jag sett tror jag!(som det länkades till ovan)
    http://www.youtube.com/watch?v=v_A2flQJa20

    Vid riktigt stora vågor borde det väl bildas uppåtvindar vid vågen? Blåser det då tillräckligt mycket och om man håller seglet rätt i förhållande till vinden borde det väl gå att hoppa nästan hur högt som helst?

    Man kan ju se på vissa videos hur surfaren nästan lyfts upp av vinden..

    MER VIDEOS! =))

  • _frippe_

    Medlem
    4 december, 2007 vid 17:23

    @dr Masse 432382 wrote:

    Åsså Julien Taboulet:
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]

    Den där är riktigt fet, särskilt med tanke på att fotot är taget uppifrån till skillnad från de andra.

  • tim-eriksson

    Medlem
    4 december, 2007 vid 19:14
    Spray;432422 wrote:
    Bästa videon jag sett tror jag!(som det länkades till ovan)
    http://www.youtube.com/watch?v=v_A2flQJa20

    Vid riktigt stora vågor borde det väl bildas uppåtvindar vid vågen? Blåser det då tillräckligt mycket och om man håller seglet rätt i förhållande till vinden borde det väl gå att hoppa nästan hur högt som helst?

    Man kan ju se på vissa videos hur surfaren nästan lyfts upp av vinden..

    MER VIDEOS! =))

    Nej. På tok för tunga 🙂 Dock så kan nog kitare klara av det, men bildas aldrig termik över vatten så det måste vara vid en insjö eller något…

    Eller så får man ha ett j*vla stort segel 😀

  • spray

    Medlem
    4 december, 2007 vid 23:12

    Anledningen till att jag frågar är att en kompis till mig frågade på fyllan hur högt en vindsurfare kan hoppa och jag sa att jag gissade på 20-30meter, vilket han totaldissade.

    men nu vet man, 20meter är möjligt! Kanske inte 30..

    En annan sak, när man landar från 20meters höjd, är inte det nästan livsfarligt om man landar fel eller typ tappar utrustningen?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 december, 2007 vid 00:54

    @woodleaflay 432379 wrote:

    Det beror väl även på vad man räknar ifrån. Säg att du hoppar från en fem meter hög våg men sedan mäter från vågdalen. Då behöver du ju “bara” hoppa 15 meter från vattnet för att ha 20 meter ner, om du förstår vad jag menar? När man sedan kollar de där grabbarnas hopp så är det nog mera aoredynamik än kastbana som gäller.

    Jag håller dock med om att för att hoppa över 20 meter så krävs det något extra…

    Visst är det som du säger, men man ser rätt sällan folk som hoppar högt på det viset. Det borde ju vara världens grej att ladda järnet rakt ut mot en fet jaws-våg men ingen verkar göra så. Jag tror det handlar om att man tappar rätt mycket fart när man klättrar uppför en jättevåg. Däremot har alla ställen där folk brukar hoppa högt en gemensam nämnare: Extremt hård vind. Vinden ger möjlighet till snabb acceleration och till rätt mycket lyft.

    Och visst, kastbana är en rejäl överförenkling, allt det antagandet duger till är att göra troligt att man antagligen måste segla väldigt fort om man ska hoppa högt. I tidiga 90-talets surffilmer görs ofta de fetaste hoppen på fullraceprylar, dels för att de är så snabba, dels för att fullcambrade segel ger överlägset bäst lyft, om man får dem att lyfta i stället för att pressa ner brädan mot vattnet. Naturligtvis underlättar det om man har en generös sponsor som ersätter mosade prylar om man får för sig att göra monsterhopp med slalombräda. Sist jag drömde om att köpa en hårdvindsslalom var det fetinghopp snarare än fart som lockade.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Högsta vindsurfinghoppet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.