Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Högsta vindsurfinghoppet?

  • manno

    Medlem
    5 december, 2007 vid 09:15

    @Rasmus_W 432518 wrote:

    Visst är det som du säger, men man ser rätt sällan folk som hoppar högt på det viset. Det borde ju vara världens grej att ladda järnet rakt ut mot en fet jaws-våg men ingen verkar göra så. Jag tror det handlar om att man tappar rätt mycket fart när man klättrar uppför en jättevåg. Däremot har alla ställen där folk brukar hoppa högt en gemensam nämnare: Extremt hård vind. Vinden ger möjlighet till snabb acceleration och till rätt mycket lyft.

    Och visst, kastbana är en rejäl överförenkling, allt det antagandet duger till är att göra troligt att man antagligen måste segla väldigt fort om man ska hoppa högt. I tidiga 90-talets surffilmer görs ofta de fetaste hoppen på fullraceprylar, dels för att de är så snabba, dels för att fullcambrade segel ger överlägset bäst lyft, om man får dem att lyfta i stället för att pressa ner brädan mot vattnet. Naturligtvis underlättar det om man har en generös sponsor som ersätter mosade prylar om man får för sig att göra monsterhopp med slalombräda. Sist jag drömde om att köpa en hårdvindsslalom var det fetinghopp snarare än fart som lockade.

    Jag tycker det är dags för en ny brädtyp, jumpwave!! En kort slalombräda på ca 80l som går bra att köra med lite mindre fena samt att den är lika förstärkt (om inte mer) som en vågis!

  • manno

    Medlem
    5 december, 2007 vid 09:16

    AirWave ska den heta!

  • hellgren

    Medlem
    5 december, 2007 vid 09:37

    @Spray 432422 wrote:

    Bästa videon jag sett tror jag!(som det länkades till ovan)
    http://www.youtube.com/watch?v=v_A2flQJa20

    Vid riktigt stora vågor borde det väl bildas uppåtvindar vid vågen? Blåser det då tillräckligt mycket och om man håller seglet rätt i förhållande till vinden borde det väl gå att hoppa nästan hur högt som helst?

    Man kan ju se på vissa videos hur surfaren nästan lyfts upp av vinden..

    MER VIDEOS! =))

    Det är väl grundtanken i ett högt hopp? Om du läser lite tips och trix på just hoppandet så står det alltid att man ska använda seglet för att lyftas uppåt. Likaså har jag läst att man kan dra upp brädan under sig och vinkla den mot vinden så ska även den hjälpa till att lyfta en uppåt.

    Likså med landningarna, så hänger man ju kvar på vinden, vissa nästan singlar ner kan man tycka 🙂

    Sen kan man ju inte hoppa hur högt som helst med det här, om det var så pass mycket tryck i seglet att det lyfte dig helt utan hjälp så skulle du ju typ aldrig komma ner igen. Verkar lite dumt..

  • svenne

    Medlem
    5 december, 2007 vid 09:39
    hellgren;432541 wrote:
    Sen kan man ju inte hoppa hur högt som helst med det här, om det var så pass mycket tryck i seglet att det lyfte dig helt utan hjälp så skulle du ju typ aldrig komma ner igen. Verkar lite dumt..

    Fråga kite-tomtarna…

  • drakglenn

    Medlem
    5 december, 2007 vid 09:44

    De där franska gossarna (länken nedan) ligger “högt” upp på min lista, hoppen i denna filmen är bland de värsta jag har sett på rulle, annas håller jag med Masse O Frippe, den sista bilden i Masses inlägg är sjuk med tanke på att den är tagen uppifrån!!!

    http://www.submitavid.com/windsurf.php?itemid=163

    //Glenn = airtime = sant!:cool2:

  • rasmus_w

    Medlem
    5 december, 2007 vid 10:49

    @manno 432539 wrote:

    Jag tycker det är dags för en ny brädtyp, jumpwave!! En kort slalombräda på ca 80l som går bra att köra med lite mindre fena samt att den är lika förstärkt (om inte mer) som en vågis!

    Can you say “superX”? Problemet är väl att inte bara brädan är ömtålig, fråga speedfolket hur sugna de är på att plocka ut ett fullracesegel med bred mastficka, fyra cambers och svindyr mast i rejäla vågor. Det känns som trashningspotential.

  • spray

    Medlem
    5 december, 2007 vid 10:56

    @Rasmus_W 432559 wrote:

    Can you say “superX”? Problemet är väl att inte bara brädan är ömtålig, fråga speedfolket hur sugna de är på att plocka ut ett fullracesegel med bred mastficka, fyra cambers och svindyr mast i rejäla vågor. Det känns som trashningspotential.

    Ett värsting racesegel typ NP RS6 eller nått på en speedbräda borde väl ha en jäkla potential att dra på höga hopp?

  • rasmus_w

    Medlem
    5 december, 2007 vid 10:59

    Spray: Jag rekommenderar att du blir riktigt vass på att hoppa på Siljans antagligen rätt typiska insjöskvalp. Kan du bara få upp brädan 1-2 meter (det är rätt bra jobbat) i luften så kommer du flyga VÄLDIGT högt den dag du kommer ut i riktiga vågor. När du sen kommer in i land kommer du säga till alla att du gjorde fem meter höga hopp, för det är ungefär så det känns.

    Första gången jag var i varberg, laddade jag för allt jag var värd så fort en någorlunda hög och brant våg visade sig. När jag var som högst upp, tittade jag ner mot vågdalen. Sen släppte jag tag om bommen och skrek rakt ut. Jag landade på rygg, med fötterna kvar i stropparna. På nån knapp meters djup (så djupt man kan komma utan att ta fötterna ur stropparna) så började jag kippa efter andan och drog in massa vatten i lungorna. Så snart jag vattenstartat, gjorde jag om hela proceduren på nästa våg.

    Efterhand lärde jag mig älska den där kicken, när brädan har gått rakt upp i knappt en halvsekund och jag har haft blicken rakt upp, och nosen börjar tippa nedåt så jag ser vattnet igen. Om man tippar nosen neråt när man går neråt, så kommer seglet dra brädan neråt så man har en grym fart när nosen tar i vattnet.

  • mawione

    Medlem
    5 december, 2007 vid 12:12

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]

    Är det sånt här som kallas fensläpp?

  • hellgren

    Medlem
    5 december, 2007 vid 12:20

    @Svenne 432542 wrote:

    Fråga kite-tomtarna…

    Som sagt, det verkar ju lite dumt..

  • c_c

    Medlem
    5 december, 2007 vid 14:33

    @dr Masse 432382 wrote:

    Åsså Julien Taboulet:
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]

    Ah, jag tycker att riktigt höga hopp är en underskattad konst i vår sköna sport!

    Ähum, jag måste nog rätta dig här Masse (något som jag aldrig trodde skulle inträffa 😉

    Bilden är tagen från Cafét på kullen i Moulay 2004 av S.. (kolla dag 26 på http://www.surfdagboken.se/ram.staffan2004.html ) och killen på bilden är F60 Yann Sorlut http://www.yannsorlut.com/index.php/langswitch_lang/en

    Han var nästan ensam ute på vattnet vid tidpunkten och gjorde sinnessjukt höga hopp…mäter man på bilden så hoppar han väl åtminstone 10-12 meter…imponerande!! Vill minnas att jag har någon gammal bild där han hoppar ännu högre…får hem och gräva lite i arkivet…

  • surfslusken

    Medlem
    5 december, 2007 vid 15:13

    Annars Så fick Neeeaa till en riktig höjdare i Apelviken i sommras.
    (De va tyvärr bara själva launchen som fastna på bild, men HOPPLA! va hon flög sen.)

  • wind-lover

    Medlem
    5 december, 2007 vid 15:15

    @surfslusken 432616 wrote:

    Annars Så fick Neeeaa till en riktig höjdare i Apelviken i sommras.
    (De va tyvärr bara själva launchen som fastna på bild, men HOPPLA! va hon flög sen.)

    haaaahaa 😉 ja jävlar va de blev höjd

  • surfan

    Medlem
    5 december, 2007 vid 18:21

    Här är ett litet bidrag från pozo med speed prylar

  • rasmus_w

    Medlem
    5 december, 2007 vid 19:29

    Nä du Surfan, jag ser allt att det är en Kona. Försök inte luras med ditt photoshoppande!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Högsta vindsurfinghoppet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.