Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjdtagning

  • Höjdtagning

    Publicerad av mx-iggesund på 10 september, 2009 vid 19:42

    Tjena !
    Nu har det gått lite framåt och jag kan köra med stroppar och sele.
    Är oftast ute med mitt fluido 8.3 på min Hypersonic 105 och en 50cm fena.

    Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel, men jag har svårt att ta höjd när jag planar. Har sökt runt här på konfen och tittat på en massa filmer.

    Hur gör man egentligen ?

    Lånade kompisens rrd (360?) 125 l och mitt 8.3 och då tog jag ingen höjd alls.
    Försöker åka med bakre benet sträckt, kroppen fram och riggen bakåt.

    Det vore ju liksom skoj att kunna kryssa runt lite mer än bara fram å tillbaka och innan man börjar träna på att gippa måste man ta höjd.

    Knatte svarade 14 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • patriks

    Medlem
    10 september, 2009 vid 19:54

    Enligt mina ytterst begränsade erfarenheter handlar det om att verkligen trycka ner aktern och fenan ordentligt. Detta brukar för mig innebära att jag kan ta mycket mera höjd utan att få spinouts eller liknande. Finns dock säkert någon som kan ge en längre och mer ingående förklaring än denna 🙂

  • kinetic

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:24

    Naj naj….Börja me o plana “ordentligt”…Sedan lovar du upp mot vinden, sträcker/spänner benen, skotar hem lite extra. Ha tyngden jämt fördelat på båda benen. Behåll denna position, vill brädan falla igenom styr ner liiiite mot slör o sen upp igen…
    PS: Du skall alltså ha båda fötterna stadit i stropparna o ha selen ikrokad

    Edit: Givevis skall du rake:a riggen bakåt…

  • mx-iggesund

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:28
    kinetic;574861 wrote:
    Naj naj….Börja me o plana “ordentligt”…Sedan lovar du upp mot vinden, sträcker/spänner benen, skotar hem lite extra. Ha tyngden jämt fördelat på båda benen. Behåll denna position, vill brädan falla igenom styr ner liiiite mot slör o sen upp igen…
    PS: Du skall alltså ha båda fötterna stadit i stropparna o ha selen ikrokad

    Jag planar ordentligt…
    8.3 i 8-10 m/s
    Satt jusst och tittade på beginner to winner för 100ade gången.
    Det ser så lätt ut där och även på andra filmer.

  • davven

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:30
    Mx-Iggesund;574847 wrote:
    Tjena !
    Nu har det gått lite framåt och jag kan köra med stroppar och sele.
    Är oftast ute med mitt fluido 8.3 på min Hypersonic 105 och en 50cm fena.

    Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel, men jag har svårt att ta höjd när jag planar. Har sökt runt här på konfen och tittat på en massa filmer.

    Hur gör man egentligen ?

    Lånade kompisens rrd (360?) 125 l och mitt 8.3 och då tog jag ingen höjd alls.
    Försöker åka med bakre benet sträckt, kroppen fram och riggen bakåt.

    Det vore ju liksom skoj att kunna kryssa runt lite mer än bara fram å tillbaka och innan man börjar träna på att gippa måste man ta höjd.

    Väldans svårt och ge tips, men om du kör på ställen med sjögräs är en sjögräsfena ett måste annars tappar du höjd och fart, men det kanske du redan har koll på. När du ska ta höjd så testa och ändra skotpunkten, öppna lite och pressa lite med bakfoten samt häng ut lite.

    Tänk på vart vinden kommer ifrån, för varje grad du höjdar måste du ändra lika mycket med skotpunkten. Det är svårt och teoretiskt förklara det, men det bästa är och träna med grejjerna i lågvind också. I lågvind blir man verkligen medveten om saker och ting. En annan nyttig övning är och köra med en bräda som är så liten så att den reagerar väldigt distinkt på fotstyrning. Vilket din bräda inte gör på samma sätt pga bredden, skulle gissa att du har 76 cm och stå på. Exremt lättplanad och trevlig/stabil sak.
    Min höjdtagning utvecklades mest när jag körde med min långsmala 96litersbräda. Men det är inte färdigt än, desto snabbare man blir desto mer höjd kan man ta känns det som. Så det är ett evigt tränande och harvande för en annan också :laugh:

    Hoppas man bidrog med någon input . .

  • kinetic

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:33

    Mx: Börja med att hitta balansen på ren halvvind, dvs det skall kännas enkelt att hålla denna kurs…Sedan så edge:ar du upp mot vinden med bibehållen balans i grejerna…
    Rent generellt så är det som så ju mer överriggad man är dessto “lättare” att höjda, eller rättare sagt: slör är inte att tänka på. Fast riktigt så mycket vind skall det ju givetvis inte vara, är kryss den enda tänkbara bogen då är man lite väl överriggad…

  • lajvarn

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:48

    Du kanske har hängseletamparna för långt fram?

  • Knatte

    Gäst
    10 september, 2009 vid 20:49

    Du har jäkligt mycket fena (50 cm) på din Hypersonic och det känns nästan för mycket??
    Problemet med en Hypersonic är att man tar enormt mycket (bra) höjd med denna brädan…. Var man överriggad var det svårt att inte ta höjd ju.:tongue:

    Jag har/hade aldrig problem att ta höjd med denna brädan.

    Hur har du fotstropparna? De skall vara långt ut på kanten.
    Var sitter mastfoten och hur har du riggat seglet?

    Men fall av, så du planar riktigt duktigt, luta riggen lite bakåt och luta brädan lite åt lä och ha bra tryck på bakfoten så borde du tugga höjd så det skriker om detta.
    Kolla på stancen i detta klipp [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=pbsdR59Ogcs”]YouTube – Hypersonic Windsurfing I[/ame]

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=HU4YnWEc6nc&feature=related”]YouTube – Hypersonic Windsurfing II[/ame]

  • marden

    Medlem
    10 september, 2009 vid 20:56

    nått måste va helt fel.
    om du är så duktig så du kan köra sele o få in fötterna i fotstropparna (som är lååångt ut på kanten på hs)
    och har full planing(+15kn) borde du “nästan” ta höjd som en formula med det kittet

    skulle tro att du riggat seglet åt helskota
    eller att fenan är helt slut eller väldigt dålig

    jag tycker min hs 105 tar grymt bra höjd även med en 32 fena och med 50 fena har jag svårt att hålla ner den på halvvind

    edit va lite seg o skriva
    och nu blev jag riktigt sugen på att blöta ner min hs som inte varit i sjön i år än

  • davven

    Medlem
    10 september, 2009 vid 21:04

    Jag körde 28 cm på min 105l hypersonic sist, sjögräsfena. . Funkade bra, brädan sticker iväg i 20 knop i nästan ingen vind alls.. Riktigt rolig bräda det där. . Men en 32:a weed fena borde vara mumma . ..

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 september, 2009 vid 21:50
    Knatte;574879 wrote:
    Du har jäkligt mycket fena (50 cm) på din Hypersonic och det känns nästan för mycket??
    Problemet med en Hypersonic är att man tar enormt mycket (bra) höjd med denna brädan…. Var man överriggad var det svårt att inte ta höjd ju.:tongue:

    Trixigt det där att ta höjd tycker jag också, men jag är å andra sidan rätt så nybörjare fortfarande. Kör själv på en Hypersonic 133, vilket i princip är samma bräda men mer volym på höjden. Riktigt rolig sak tycker jag, men det kanske inte var helt optimal bräda att lära sig på… strunt samma nu blev det så i alla fall.

    Det börjar ta sig lite bättre nu tycker jag, så jag får väl drista mig till att skriva vad jag gjort. Vet inte om det är helt optimalt, så jag törs inte kalla det tips. Men kanske ideer om saker att prova i alla fall.

    Jag har nu flyttat alla stropparna längst bak och ut. Framfoten gjorde inte så mycket nytta annars utan ville mest krypa ur stroppen.

    Mastfoten fram så mycket det känns praktiskt. Sätter jag den för långt fram blir den lite mer svårplanad att få igång och nosen vill gärna sjunka vid långsamma manövrer. För långt bak så får jag inte bak lutningen på riggen så mycket jag vill.

    Upp med bommen så högt jag som kan hantera den. På med så långa tampar att jag lägger vikten på riggen och inte på brädan. Med för långa tampar blir det för mycket kraft genom armarna och det planar sämre vilket jag tycker sabbar höjdttagningen.

    Att luta upp brädan så lovartssidan lyfter verkar vara en bra idé och det börjar precis fungera — assymmetriskt för mig ännu tyvärr, mest förutsägbart viljestyrt på babordsbog just nu. När brädan börjar vilja gå upp på fenan går det tydligt att pressa ut några grader till.

    Sedan stämmer det att den höjdar absolut bäst när det är precis under gränsen för hur överriggad jag klarar av att hantera brädan. Då kommer vi till problemet — att det sällan blåser så mycket där jag åker i innerskärgården på lediga stunder. Lösning: På mer större prylar :laugh:

    Har nu vid lättare vindar stoppat på brädan segel på 11.6 kvm och 68 cm fena (en hård och smal formulafena). Lite stökigt vid manövrer då “tillåten yta” att sätta fötterna på blir rätt liten — typ ingenstans alls framför masten. Jag planade igång i princip lika tidigt som en Starboard 161 med 11.6 som jag körde tillsammans med härom dagen och båda behövde pumpa igång. Tog dock inte lika mycket höjd och trillade igenom planingen tidigare vid vindhål. Fartmässigt gick det att hålla samma fart på halvvind, men formulan vann vid kurs högre upp mot vind. En mjuk fena i den sizen skulle förmodligen lyfta upp brädan ur vattnet bortom kontroll.

    Men det är lite drag av “panik jag måste få surfa”-lösning över den megariggningen. Roligast har jag haft med fullt tryck i 7.5 och då har det varit bra höjdtagning. När det nätt och jämnt planar har jag fortfarande inte hittat något bra knep att få höjd, men det kanske går för någon som är duktigare.

    Får jag lite mer stil på det här med höjdtagning kanske jag också får “råd” att tokslöra någon gång. 😉

  • carl-r

    Medlem
    10 september, 2009 vid 22:06

    En helt annan tanke är om du inte skulle prova att svänga lite tillbaka som s-kurvor, gärna urkrokad och givetvis i full planing, för att få känslan för skillnaden i stance och balans under slör, sidvind och kryss.
    Om inte annat är det kul. 🙂

  • claes6

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:20

    Har ingen riktig koll på vad en Hypersonic är för bräda, så problemet kanske är brädspecifikt. Men jag har haft exakt samma problem tidigare på “normala” brädor (Fanatic Triple-X 139 l och numera Fanatic Eagle 113 l), och kanske gör du samma problem som jag gjorde – lutar du dig för mycket bakåt vid planing i stroppar och hängsele. Var med på en “clinic” med Johan Ekstedt där han uppmärksammade mig på problemet. Och lösningen för min del var att fokusera på trycket på mastfoten. Att näst intill hänga i bommen med främre armen. På så sätt fick jag ner främre axeln och fördelade automatiskt vikten jämt mellan fötterna. Och, inte minst, jag skotade hem mycket bättre än tidigare. Plötsligt kunde jag ta höjd och styra med kontroll. Kanske låter som rena Kindertgarten för de som är erfarna, men för mig var det en riktig aha-upplevelse! Hoppas det kan vara till någon hjälp.

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2009 vid 07:37
    Claes6;574960 wrote:
    Har ingen riktig koll på vad en Hypersonic är för bräda, så problemet kanske är brädspecifikt. Men jag har haft exakt samma problem tidigare på “normala” brädor (Fanatic Triple-X 139 l och numera Fanatic Eagle 113 l), och kanske gör du samma problem som jag gjorde – lutar du dig för mycket bakåt vid planing i stroppar och hängsele. Var med på en “clinic” med Johan Ekstedt där han uppmärksammade mig på problemet. Och lösningen för min del var att fokusera på trycket på mastfoten. Att näst intill hänga i bommen med främre armen. På så sätt fick jag ner främre axeln och fördelade automatiskt vikten jämt mellan fötterna. Och, inte minst, jag skotade hem mycket bättre än tidigare. Plötsligt kunde jag ta höjd och styra med kontroll. Kanske låter som rena Kindertgarten för de som är erfarna, men för mig var det en riktig aha-upplevelse! Hoppas det kan vara till någon hjälp.

    Helt klart bra tips som du kommer med…
    Hypersonicen är lite speciell. Jäkligt bred och superkort:cool2:
    Läs mera här och kika på en bild : http://2004.star-board.com/products/hypersonic.asp

    hypersonic111_dram.gif

  • jester

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:49

    Jag har kört en hel del med en HS125, och jag håller med tidigare talare om att 50 cm fena låter väldigt stort. Jag körde utan några problem alls original 34 cm med min NP V8 7.5.

  • mahi

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:52

    Har själv kört Hypersonic innan. Tar ett tag att vänja sig vid den brädan.
    Det jag tycker den brädan är bäst på är just att ta höjd.
    Tror att det är ganska viktigt med inställningarna.
    Körde mastfoten i mitten, långt bak/fram tycker jag inte funkar så bra.

    Blir väl lite förvirrande för dig när alla beskriver olika åtgärder….

    För att ta bra höjd håll ett ganska smalt grepp på bommen, sträck ffa bakre benet och luta dig framåt/utåt, försök att “titta runt masten”, se till att lägga så mycket vikt du kan i selen så du får mycket mastfotstryck. Få upp brädan ordentligt i planing innan du går upp för högt i vind. På kryss skall du skota in mycket mer än halvvind/slör.

    Om du inte får till det höj bommen en aning (såvida du inte är överriggad) så får du mer tryck på mastfoten och tar bättre höjd.

    Har du för lite uthal på seglet tar du sämre höjd. Platt segel = bättre höjdtagning.

    /Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjdtagning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.