Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjdtagning

  • kinetic

    Medlem
    11 september, 2009 vid 08:27

    Hm..Har man verkligen FULL planing vid 15 knop som Mården skriver? De brädor jag kört har alla planat upp kring 12-13 knop, “si-så-där” planing brukar va kring 20-22, “Ok” brukar va kring 25-28, “Bra” runt 30 sen blir det bara bättre:)…Med detta vill jag säg att FULL planing för mig betyder iaf 25 knop…Jag tror att MX planar men förmodligen inte tillräckligt, dessutom måste han nog skota in bättre på kryssen än han är van vid…

  • carl-r

    Medlem
    11 september, 2009 vid 09:16

    Kinetic, det är inte jättemånga som ärligt kör över 22 knop utan att slöra.

  • kinetic

    Medlem
    11 september, 2009 vid 10:06

    Carl R: Jag menade inte att man planar i 25 knop på kryssen, e nog inte många som gör…Men halvvind o runt 20-22 knop e va de flesta “freestylare/freeridare” brukar ha. Jag förstod det som så att man planar i 15 knop (halvvind) o sedan “höjdar” så lär man tappa några knop o vips så ligger man precis på planingströskeln kring de 12 knopen, genast mycket knixigare. Om man däremot planar på i 20-22 knop så faller kanske farten till 16-17knop dvs gott väl ovanför planingströskeln, men absolut inte full planing…

  • mx-iggesund

    Medlem
    11 september, 2009 vid 14:18

    Oj !
    Tack för all tid ni har lagt ner på att svara.

    Jag har mastfoten relativt långt bak, enl. tidigare instruktioner och bommen rätt hög.
    Att jag har en 50 fena beror på att jag ville prova skillnaden, annars har jag en orginal avkapad drake 44- 40cm, som fungerat ok. Jag hade en del fensläpp med den, så jag vill testa nåt annat bara.
    Har även kört med 34cm och 8.3, men då var det väldigt svårt att komma tillbaka dit jag började.
    Tamparna är rätt korta, men selen är rätt slut, så jag har haft kroken i solar plexus. Har beställt en ny nu.
    Flyttade bak tamparna en bit till senast, eftersom jag måsta trycka med främre handen.

    Skulle va kul med en gps, men nu vet jag inte hur fort det går.

    Ang seglet, så har jag vart noga med att rigga det riktigt, men jag har haft rätt mycket buk. Kan defenetivt ha lite mer uthal.

    Fotstropparna flyttade jag fram och in för ett tag sedan, för att det skulle vara lättare att komma i dom, men skillnaden är inte så stor och jag ska flytta ut och bak dom.

    Knatte: Alla filmer som innehåller ordet hypersonic på youtube har jag sett 🙂
    Visst är det en underbar bräda ! Jag är supernöjd med den.

    Jag tror att det är fötterna som är mitt problem och ev riggningen.

    Tack än en gång för alla svar.

  • marden

    Medlem
    12 september, 2009 vid 15:04

    jag har för mig att jag kunde plana med min hs 105 i 8kn
    så jag chansa lite på att det räcker me +15 för att kryssa med 77cm bräda 8,3 o 50 fena
    tror nog han som kryssar i knattes första film håller ca 15 kn

    jag tror nog du behöver se över ditt segel trim ,uthal och nedhal

  • kinetic

    Medlem
    12 september, 2009 vid 15:11

    Mården: Du pratar kanske vindstyrka? Isf håller ja med 15kn vind (ca 8m/s) borde ge OK planing..Men om du menade att brädan planar fullt vid 15knops hastighet enligt GPS så är jag av en annan åsikt…I mina öron låter det fantastiskt om en HS planar upp redan vid 8knops fart:)

  • marden

    Medlem
    12 september, 2009 vid 15:29

    den lär ju inte gå i deplaciment fart upp till 12 kn, inte med mina 72kg iafl 😉

  • argulander

    Medlem
    14 september, 2009 vid 15:25

    Höjdtagning har varit uppe flera gånger tidigare. Enligt mitt förmenande är den mest känsliga faktorn hur pass bra tryck man har, dvs det är mycket lättare att ta höjd om man är måttligt överriggad. Närmast omöjligt att ta höjd om man ligger precis på planingsgränsen.

    Klas

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 16:10

    Faktiskt om man ignorerar farten och accepterar att inte alls plana går det väldigt bra att ta höjd. Se t ex: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=575681#post575681″]Nyköping söndag? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • marden

    Medlem
    14 september, 2009 vid 18:30

    centerbord eller?
    annars riktigt imponerad

  • carl-r

    Medlem
    14 september, 2009 vid 18:32

    Nej, en -95 mistral explosion.

  • ololfo

    Medlem
    15 september, 2009 vid 08:50

    Har man problem med höjdtagning kan det bero på att man hänger i hängseletamparna vinkelrätt mot seglet. Förenklat kan man säga att kraftens rikting på hängseletamparna är:

    Slör => båkåt
    Halvind => vinkelrätt
    Kryss => framåt

    För maximal höjdtagning pröva det här:

    Tryck med bakfoten så mycket du kan på fenan (kraften riktad i sidled, snett nedåt/bakåt). Med framfoten gör du tvärtom, nästan drar den i motsatt riktning men med en något uppåtriktad kraft. Brädan skall vara vinklad mot lä. Du skall också luta dig mycket framåt och hänga ner i hängseletamparna.

    För att behålla höjdtagning i vindhål skall man luta sig ännu mer framåt med kraften i hängseletamparna ytterligare nedåt. Bakbenet är i detta läge nästan utsträckt. Tänk dig att du står bakom vindsurfaren och ser den i ryggen, bakbenet har då en lutning som kan beskrivas med minutvisarens 10 i. Kraften på bakfoten är nu mer nedåtriktad och bakåtriktad än tidigare (resultanten är fortfarande snett bakåt). Om man inte hänger ner i hängseletamparna (för att få tryck på mastfoten) när man seglar på detta sätt kommer brädan att gräva. Med frambenet (som är mycket böjt) drar du snett nedåt, framåt men mot lovart för att få ytterligare tryck på mastfoten och för att tvinga brädan att gå upp mot vind.

    När det gäller bomhöjd och mastfotsplacering så står dessa i relation med varandra. För en viss bomhöjd kan man i princip säga att det finns en optimal mastfotsplacering. Denna beror på vikten och seglingstekniken. Hittar man inte detta läget funkar inte brädan som den skall.

    Eftersom det är mycket enklare att segla med låg bomhöjd föreslår jag att du testar detta till en början. När du får mer koll på höjdtagningen kan du höja (snabbare). Skall du ha bommen lågt så kan du börja testa med en mastfotsplacering långt bak. Kom ihåg att små förändringar gör stor skillnad.

    Lycka till!

  • mx-iggesund

    Medlem
    15 september, 2009 vid 14:49
    OLOLFO;576119 wrote:
    Har man problem med höjdtagning kan det bero på att man hänger i hängseletamparna vinkelrätt mot seglet. Förenklat kan man säga att kraftens rikting på hängseletamparna är:

    Slör => båkåt
    Halvind => vinkelrätt
    Kryss => framåt

    För maximal höjdtagning pröva det här:

    Tryck med bakfoten så mycket du kan på fenan (kraften riktad i sidled, snett nedåt/bakåt). Med framfoten gör du tvärtom, nästan drar den i motsatt riktning men med en något uppåtriktad kraft. Brädan skall vara vinklad mot lä. Du skall också luta dig mycket framåt och hänga ner i hängseletamparna.

    För att behålla höjdtagning i vindhål skall man luta sig ännu mer framåt med kraften i hängseletamparna ytterligare nedåt. Bakbenet är i detta läge nästan utsträckt. Tänk dig att du står bakom vindsurfaren och ser den i ryggen, bakbenet har då en lutning som kan beskrivas med minutvisarens 10 i. Kraften på bakfoten är nu mer nedåtriktad och bakåtriktad än tidigare (resultanten är fortfarande snett bakåt). Om man inte hänger ner i hängseletamparna (för att få tryck på mastfoten) när man seglar på detta sätt kommer brädan att gräva. Med frambenet (som är mycket böjt) drar du snett nedåt, framåt men mot lovart för att få ytterligare tryck på mastfoten och för att tvinga brädan att gå upp mot vind.

    När det gäller bomhöjd och mastfotsplacering så står dessa i relation med varandra. För en viss bomhöjd kan man i princip säga att det finns en optimal mastfotsplacering. Denna beror på vikten och seglingstekniken. Hittar man inte detta läget funkar inte brädan som den skall.

    Eftersom det är mycket enklare att segla med låg bomhöjd föreslår jag att du testar detta till en början. När du får mer koll på höjdtagningen kan du höja (snabbare). Skall du ha bommen lågt så kan du börja testa med en mastfotsplacering långt bak. Kom ihåg att små förändringar gör stor skillnad.

    Lycka till!

    Tack !
    Det var en utförlig beskrivning.
    Väntar med spänning på min nya sele och stroppar så det går att använda skorna.
    Sen ska det förhoppningsvis blåsa innan isen lägger sig.

    /Magnus

  • mx-iggesund

    Medlem
    17 september, 2009 vid 16:07

    Rapport efter dagen surf.

    Testade att flytta fram mastfoten 10 cm och mer uthal.
    Pressade mer med bakfoten och lyfte lite med fram.
    Flyttade fram tamparna lite och hängde mer framåt.
    40cm fena och 8.3 8-12 m/s

    Resultat:
    Höjdtagningen fungerade som aldrig förr, det var nästan svårt att komma ner istället 🙂
    Tror faktiskt att det som gjorde mest skillnad var mastfoten.
    Det kändes också som om brädan planade mycket lättare nu.

    Tack för all hjälp, det gav resultat !!

  • Knatte

    Gäst
    17 september, 2009 vid 17:14
    Quote:
    Resultat:
    Höjdtagningen fungerade som aldrig förr, det var nästan svårt att komma ner istället

    Precis så upplever jag Hypersonicen överriggad a040.gif

    Kul att det blev skillnad i alla fall. Testa att flytta bak mastfoten några snäpp, då bör du få bättre fart. Men njut av höjdtagningen några ggr. innan du satsar på speed a068.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höjdtagning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.