Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höst depression?

  • Höst depression?

    Publicerad av racso på 12 oktober, 2003 vid 11:30

    Igår var vi ute och körde gärnet, det va trevligt. Ok vågor och sol. Idag har jag vart inne och tittat på prognosen för de kommande dagarna, inte någon vind så långt den sträckte sig, sisådär 5-6 dagar.

    En hel del folk man lärt känna genom surfen åker snart till sydafrika. Och det vill jag också göra. Fast då får jag lägga ner mitt plugg i vår. Och då kommer jag in på mitt dilemma; hur mycket tid och pengar ska man lägga på surfen?

    Visst skulle jag kunna jobba ihop en slant nu när första tentorna snart är över och sticka. Men när jag kommer hem då? Vad händer då?

    Hur gör ni som pluggar och vindsurfar för att få tid och ekonomi att gå ihop?

    Jag vill verkligen studera, har kommit in i ett bra sug nu. Men samtidigt är jag mer slav under vindsurfingen nu än någonsin. Det är så jäkla roligt nu och jag vill inte att det ska ta slut bara för att hösten börjar bli kall.

    Visst, tänk ni; Fan! Skärp dig grabben!
    Men faktum måste vara att detta är ett problem som många av er har tampats med och nu behöver jag er samlade erfarenhet!

    Liksom få höra vad ni gjort för det kan verkligen va peppande.

    Ska man skita i plugget i vår och dra och vindsurfa sydafrika nu eller kanske GC till våren…?

    Det är bakfylle-söndag så ni har inget för er ändå, så ni kan ju tänka lite på det hela och se vad ni kommer på.

    Morsning/Oscar

    pontusp svarade 20 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • marra

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 11:51

    mm.. håller med dig.. vare sig man pluggar eller jobbar så sätter det käppar i hjulet för vindsurfingen.. eller för att man ska kunna vara ute på havet så ofta som man hade velat…

    själv missade jag en tenta precis för att det blåste så mycket den dagen, och jag skulle ha lämnat in ett arbete i fredags, som jag inte gjorde för att det var surf varje dag…
    konstigt nog känns det inte som något problem..
    inte nu i alla fall..
    nu känns det som att surfingen är en giltig ursäkt för att “skita i” skola/jobb mm. känns som att blåsiga dagar så ska man vindsurfa. då behöver man inte tänka på nåt annat.

    men sen på kvällarna kommer ångesten.. man tänker på framtiden, och på studierna och plågas över att man har ett så hårt och ansträngande liv… smirk.gif eller?

    nä, jag vet faktiskt inte heller vad jag ska ta mig till, så det hade varit kul att höra lite från er so har erfarenhet och som har lyckats ta er igenom dethär….

    grin.gif idag blir det plugg (har mycket att ta igen)
    för det blåser ju inte idag…

  • racso

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 12:13

    Men igentligen borde man kanske inte va ledsen, tänk vilket jäkla liv man lever, hur gött som helst.

    Istället borde man tycka synd om människorna som inte upptäckt vindsurfingen. Tänker man så, så känns det genast mycket bättre.

    Jag tror jag måste åka iväg. Nu är snart läsperiod 1 över och då är jag “ledig”. Man skulle försöka hitta ett riktigt kneg som kan ge en mycket övertid, 2 månaders slit alltså!

    Sen sticker man och kommer aldrig hem igen! wink.gif

    Aloha/Oscar

  • calle_b

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 13:13

    Exakt! Man får inte gå ner sig!

    Jag har haft min absolut bästa säsong i år och gjort mycket
    kul på vattnet! Det lutar jag mig mot nästan varenda kväll..
    Eftersom det är höst och snart november och man går omkring
    med lite ont i öronen, snuvig och allmänt skitig så har jag
    beslutat att säsongen är slut nu. Det känns förjävligt men
    samtidigt så har allt vart så suveränt den här sommaren, så
    man har helt enkelt inte rätt till att va gruffig…(hrm)

    Iaf.

    Jag har mycket annat för mej som tar upp mitt liv.
    Ny lya, musik(2 band, typ) och jobbet(fritidsledare).
    För att göra det hela enklare med resor och dylikt,
    så har jag lyckats med att med min ekonomi helt enkelt inte
    räcker till för det. Så jag MÅSTE jobba. Sen till våren när
    ekonomin är bättre så kommer resorna, och eftersom jag har
    jobbat som ett as, så har jag semesterdagar….
    Ljuset i tunneln, boys. That´s it. wink.gif

    Jag har dessutom flera saker att se fram emot.
    En film på mej från Torö på ca 15 min. med lite små skutt i Kärringviken
    som jag inte sett än.
    Dekoration med segel och bräda i lägenheten…… men va fan….
    vad är det egentligen mot att stå i full tok-fräs på brädan
    med seglet perfekt riggat och möta en ren våg på 2.5 meter!!?
    Man får suga på minnen och be för en tidig, varm, solig, blåsig, ledig, rik vår!!! Ljuset i tunneln!

    Ha d gött

    /cd

  • surf_matz

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 14:12

    Själv tycker jag att ni frågar om svaret på en omöjlig ekvation!

    Detta är ett dilemma som jag antar att alla surfare tampas med. Hur mycket skall man offra? Tid, Pengar, vänner, skola/jobb?

    Nu sitter jag här på skolan en söndag, har grymm ångest för man att man borde ha lämnat in alla labrapporter för länge sedan! Funderar ändå på hur fanken man skall lägga upp “livet” så att man kan surfa på måndag och tisdag oxå! Nordligt i Ålebäck på Öland vill man inte missa smile.gif. Surfa måste man göra om det blåser, det blåser ju inte varje dag och man är ju ändå inte så lätt att ha och göra med när det blåser och man är uppbokad med något som man inte kan släppa.

    Jag har vart iväg på en resa i sommras, en bra tid att vara hemma på kanske, men tyvärr den ända tiden jag kan resa. Pengar i kombination med tid är ju den ständiga kampen. Jag tänkte nog försöka jobba hela vinterlovet för att kunna dra iväg igen nästa vår/sommar. Lite nya prylar måste ju inhandlas oxå smile.gif. Vissa kan ju plugga på distans och kombinera nytta med nöje. Jag har varit grymt avundsjuk på min polare som har kunnat surfa i alla världes olika hörn samtidigt som han har smällt in den ena tentan efter den andra – på distans alltså. Själv pluggar jag kemi och det funkar inte med alla laborationer och grejer. Jag resonerar att man kanske kan få ett shyst jobb om några år, ha råd med de prylar man vill ha och kunna dra iväg å surfa där man vill. Hoppas att det kan bli så!!

    “surfa bör man annars dör man” är en klockren kommentar och sesongen är inte slut än på länge!

  • frippe-s

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 15:16

    detta är ett högst aktuellt problem, min lösning blir att hoppa plugget en termin, dvs jobba järnet i några månader å sen dra iväg å surfa som en galning! jag står inte ut med att sitta hemma å uggla i ett regnigt sverige när varma vindar och strålande sol är vardagsmat i exempelvis sydafrika, särskilt inte när stora delar av iaf skånes freestyleliga tänker bege sig söderut…
    /F

  • racso

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 15:50

    TJena
    Vart drar du? Jag och en polare snackar från och till om att sticka till SA nu över vintern…

    Ojoj, nu börjar denna tråden dra sig farligt nära “RESMÅL”… ledsen för det.

    /Oscar

  • surf_matz

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 15:57

    Ångest!!!!!!!

  • racso

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 15:58

    Just det

  • frippe-s

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 16:50

    hehe, nu e du ju då så att de e lite kärvt i år, har handlat lite för mkt nya prylar å e mitt uppe i plugget…men jag + 3 andra ska satsa stenhårt på att få ihop pengar till sydafrika nästa höst/vinter, känns lite avlägset nu men det gör att man orkar med en skånehöst/vinter till (får väl dra ner till alperna 1-2 veckor iaf till våren, de e inte lika dyrt), sen ska vi satsa på att jobba som fiskare i norge under sommaren och sen dra iväg i oktober typ…jäjä de e planen, man vet aldrig vad som händer men jag ska ge järnet för att få komma iväg, tänker ta ledigt från skolan en termin, sen vill jag till australien å lära mig vågsurfa å plugga lite våren efter…hähä…drömmar e bättre än inget! crazy.gif
    /F

  • garage

    Medlem
    12 oktober, 2003 vid 18:57

    Lätt som en plätt!

    Plugga järnet i höst, ta 30p, stick nånstans där det blåser under första läsperioden på vt och surfa med studiemedel. Jag gjorde så när jag plugga, det var i och för sig innan jag börjat surfa men det var inte fel att ligga på playan i Thailand och dega en läsperiod, dessutom levde man gott där på studiemedlet. Gäller bara att ha lite karaktär nu i höst och ta sina jäkla poäng, och så klart, gå en linje som man kan variera kurserna lite på.

    Lycka till

    Mvh Andreas

  • karnan

    Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:14

    Glöm inte att livet sträcker sig längre än till nästa säsong. Jag är 40 bast, lärde mig surfa när jag var 17, seglade fem säsonger och tappade sedan greppet. Har iochmed denna sommar plockat upp seglingen igen. Det känns lite bittert att ha slarvat bort drygt femton (!) säsonger, men så är det. Men om kroppen håller så hoppas jag kompensera detta de närmaste 15 åren. Flyttar vi över dessa siffror till dig, och antar att du är dryga 20, så betyder det att du bör ha bortåt 40 säsonger kvar. Det finns alltså ingen egentlig anledning att stressa upp sig.

    Men, och å andra sidan, det som jag ångrar mest i min egen seglarkarriär är att jag _inte_ drog utomlands då det begav sig. Vi snackade om det, men hade väl inte riktigt modet eller resurserna att gå vidare (och på den tiden fanns inte Steffos och Internet). Några år till så kommer familjen, huset, karriären och allt vad det är, då funkar det inte riktigt att leva på havregrynsgröt och pastaskruvar för att finansiera nästa resa.

    Så flyg, fula fluga flyg… 🙂

    /Johan

  • racso

    Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:23

    Tackar för alla tips och idéer!
    Gott att höra om 40åringar som är ute och kör järnet!

    /Oscar

  • pontusp

    Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:31

    Fan Oskar, du har hela livet på dig att plugga och jobba, ta chansen att sticka iväg och göra det du tycker är roligast när du har möjlighet till det. Jag ångrar inte mina resor en sekund, de vet du, men du ska veta att det är väldigt svårt att sluta…
    Så ta chansen och lev livet…
    Ponta

  • racso

    Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:34

    Tjena Ponta!
    Ska inte du jobba, och inte sitta och hänga på nätet?

    Men du har rätt, din surf-räv!

    /Oscar

  • pontusp

    Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:43

    Jo, jag vet att jag borde jobba men just nu är inte motivationen på topp…
    Tänkte bara påminna dig om Mustasch konserten på KB Onsdag, hör av dig om du vill me`
    Ha de…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Höst depression?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.