Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur fixar man det här då?

  • Hur fixar man det här då?

    Publicerad av sailortrash på 20 augusti, 2016 vid 16:06

    Dett var lite synd…men jag lagar gärna brädan. Den är inte byggd i eps (det där andra) och verkar helt torr. Det är “riktig” vågis, vet inte hur de är byggda riktigt. Det satt en en rätt stor fena på, typ som en sup-fena. Kanske 15 cm eller så, men det återfanns aldrig…så nu är det kanske läge att montera in en Box? Var rätt irriterande att den inte gick att ta av faktiskt…

    Utöver att den är helt fungerande (var) så har den ett visst affektionsvärde..så hur gör jag?

    bjorn-daniels svarade 7 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 augusti, 2016 vid 19:04

    De är bara våtlaminerade direkt på skummet, sen häller man matris ovanpå och slipar jämnt.(lite enkelt förklarat). Skiljer egentligen inte från att laga en vanlig eps/epoxi bräda, jag antar att den är byggd i polyester? Rengör och slipa ordentligt så kan du lappa ihop den med epoxi+väv ( som hag antar du har hemma). Ser ut som du får ersätta lite skum som försvunnit först. Är väl inte fel att sätta i en box? Med tanke på dina andra projekt så blir det där inga problem😀

  • ola-h

    Medlem
    22 augusti, 2016 vid 06:19

    Fast om den är byggs i polyester så är det väl bäst att sätta även boxen med polyester?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 augusti, 2016 vid 08:35

    Är egentligen bättre med epoxi då epoxi har en bättre förmåga att binda mekaniskt mot härdad polyester än polyester själv. (gäller ju i detta fallet mot det skadade laminatet, för själva boxen spelar det ju ingen roll då den fästs i skummet/stringern)

    Från West Systems,
    “Most production fiberglass boats are made with polyester resin. WEST SYSTEM® epoxy is a wonderful material for repairing polyester fiberglass boats. One reason for this is the ability of epoxy to form a stronger mechanical bond to a damaged laminate than polyester resin. Epoxy also provides a better moisture barrier than polyester resin.”

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2016 vid 10:54

    ok,

    det var lite det jag fiskade efter, om det gick bra med epoxi..Jag vet inte vad den är byggd i eller hur. Men jag är rätt säker på att den är byggd som alla andra vågsurfingbrädor med stringer. Den väger ingenting nästa, och har ingen sandwhich. Det är inte eps, utan ngt annat med mindre celler (styrofoam?). om jag inte minns fel är eps känslig för polyester, att det smälter eller ngt sånt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 augusti, 2016 vid 14:32

    Epoxi funkar på allt, polyester smälter eps.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Hur fixar man det här då?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.