Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga detta?

  • Hur laga detta?

    Publicerad av malibu på 8 juli, 2015 vid 11:59

    Efter några kastfall för mycket börjar brädan se lite medtagen ut. Se bifogad bild. Jag vet inte exakt hur jag ska åtgärda det. Min spontana tanke är att bara köra på med epoxi, eftersom inget verkar trasigt. Det är alltså lacken som slagits av och blottat väven som ligger under.

    Eller? Bör jag göra något annat?

    malibu svarade 8 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mexi_

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 13:56

    Jag brukar slipa ner, rengöra och spackla på plastic padding elastic. Tar 10 minuter och blir kanon. Köpt färg på mekonomen och sprayat på. ser ut som nytt. Har använt ppe på 4 brädor de senaste 10 åren och det har hållt hur bra som helst. Dock är skadorna likande din, dvs kastfall, stenskav, mm. Större skador kräver nog väv/epoxi 🙂

  • malibu

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 17:05

    Tack. Fick bli lite epoxi ändå som en quick fix. Kan ju slipa ner och spraya på färg sen, men vill ju inte missa vinden imorrn! 🙂

  • aronh

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 17:14

    Plastic padding är väl Polyester? Inte så bra i kontakt med frigolitkärnan. Kärnan kan lösas upp i värsta fall. Läs på förpackningen. Styren, aceton och liknande lösningsmedel så ska man nog akta sig.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    8 juli, 2015 vid 18:57
  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juli, 2015 vid 12:07

    Är det ingen spricka eller skada i laminatet behöver du inte göra någonting om du inte vill.

    Börjar du slipa, så är det gula aramid och den kommer att börja fransa sig. För att få en bra yta att lacka på efteråt är det lika bra att du lägger ett lager glas över.
    Länkar till en film med liknande skada från Svenne som jag tyckte var bra.
    Finns givetvis fler sätt att laga på som också fungerar.

    https://www.youtube.com/watch?v=ORyfq2lihEw

  • dr-masse

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 12:18

    Toppbra klipp från Svenne, tack för det!

    Och ingen j-a plastic padding. Köp ett riktigt reparationskit med epoxi.

  • malibu

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 22:33

    Bra klipp! Som sagt var det ingen “riktig” skada så jag penslade bara på epoxi. Är kanske bara nojjig men nu är det gjort iaf 🙂

  • malibu

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 13:22

    Varför lägger Svenne på “bakplåtspapper” ovanpå glasfibern? Och borde inte den fastna?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 18:36

    Om du menar den blåa plasten så är det en Bleeder eller släppfilm, en perforerad plastfolie som inte fastnar i epoxi.
    I filmen används den för att få lite tryck på väven så den ligger mot nosen ordentligt dessutom pressar man ut lite överskottsepoxi och ev luftblåsor.
    Annars används den t.ex vid vacuumlaminering under Breathern ( en matta som transporterar bort luft samt suger upp överskottsepoxi) med samma ändamål och dessutom att inte Breathern fastnar i peelply eller väv (lite otydligt men fick inte till förklaringen bättre)

  • malibu

    Medlem
    21 augusti, 2015 vid 06:51

    Ok, tack. Får testa det nästa gång. En sån här alltså? https://primenta.se/komposit/formar/transportnat-breather.html

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 augusti, 2015 vid 04:42

    Nej, det är en Breather, i filmen används denna Bleeder https://primenta.se/utrustning/vacuum/evakueringsvav-breather.html

    Fast det går lika bra (eller bättre) med Peelply (som det även står i filmen)
    https://primenta.se/utrustning/vacuum/avrivningsvav-95-g-m-plain-50-cm.html

    Peelply släpper igenom mer epoxi och ger en bra yta om du ska fortsätta laminera, behöver inte slipa.

  • malibu

    Medlem
    22 augusti, 2015 vid 06:00

    Ah, haha. Bleeder, Breather… 🙂

    Tack, kör på peelply istället då.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur laga detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.