Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man kryssar utan centerbord?

  • Hur man kryssar utan centerbord?

    Publicerad av canan på 25 september, 2012 vid 05:03

    Jag behöver lite tips om hur kan jag kryssa utan center board.
    Jag köpte en ny bräda utan centerbord men kan inte kryssa som jag gjorde med brädan med centerbord. Jag har ingen kontroll om brädan, bräden bestämmer själv .:mad:
    Har ni någon tips ? Jag kommer att bli jätte glad om någon svarar mig 🙂
    Bästa hälsningar,

    curt_a svarade 11 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • planing

    Medlem
    25 september, 2012 vid 08:01

    Det går mycket lättare att kryssa när det blåser. Om du har bra tryck i grejorna så kan du säkert kryssa. Men i lätt vind kan det vara svårt att ta höjd, speciellt med mindre brädor.

  • alexasu

    Medlem
    25 september, 2012 vid 08:28

    Tekniken för att kryssa är olika beroende på dels hur mycket drag du har seglet (som Planing säger), men också vad du har för bräda och vad du har för fenor på den.
    Till exempel så kryssar man våg och freestylebrädor (som generellt sett har ganska små fenor) mycket mer på lovart railen, än freeride brädor (som generellt sett har ganska stora fenor) som kryssas helt med hjälp av fenan.

  • kallen

    Medlem
    25 september, 2012 vid 10:29

    Tycker oxå kryssen är klurig. Gick bättre när jag gick upp en storlek i fena. Men kryssen är fortfarande klurig för mig. Finns en del tips i filmen Beginner to winner (tror den heter så). Kanske kan vara något att kolla på. Lycka till.

  • glader

    Medlem
    25 september, 2012 vid 13:11

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68976″]Höjdtagning – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Läs speciellt inlägget av OLOLFO. Vet ingen som kryssar som han – han tar ungefär dubbelt så mycket höjd som jag med bibehållen fart.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:39

    Canan – Du får inte låta brädan bestämma över Dig. Det är ju Du som är chef!

    Vad gäller höjdtagning i planing så var ju det väl belyst i tråden som Glader beskrev. Det här kanske inte är svar på Din fråga men vi drabbas ju alla av att vinden inte räcker till, varvid vi plöjer utan planing. Av mängder med skäl är det viktigt att åtminstone med hyfsad teknik kunna ta sig tillbaka. Det händer att vinden dör och ändrar rikting. Själv seglar jag inomskärs med heltaskigt utgångsläge när jag i sydvindar ska kryssa tillbaka in i viken. Min granne och jag brukar ha rejäla duster när vi försöker vara först till bryggan.

    De riktigt breda brädorna är lite knöliga att höjda med. Här är min erfarenhet av att höjda i ickeplaning:

    DRAG I SEGLET – Man halvplanar ju inte med breda brädor utan det blir att plöja i 3-4 knop. Om vinden ändå räcker för att vara ikrokad kan man välja att behålla seletamparna i utgångläget på bommen och hänga utåt-framåt. Om det blir jobbigt för främre armen kan man med fördel flytta fram det främre selefästet en bit (eller båda fästena om tampen är kort). Det avlastar och man får lite bättre tryck i seglet. Skota inte för mycket. Brädan kan hållas plan eller något lite vinklad mot lovart. Främre foten kan lämpligen peka rätt mycket framåt.

    DÅLIGT DRAG I SEGLET – Om vinden inte räcker till för att vara ikrokad kör man bäst med slackt skotat segel, masten lutad något framåt och med tyngpunkten långt fram. Främre foten pekar lämpligen framåt. Försök ha drag i seglet utan att skota in, utom då det kommer en vindby då man måste försöka fånga den och utnyttja vindvridningen i slutet.

    USELT DRAG – NÄRA NOG BLEKE – I detta läge önskar man större segel om man gick ut med 6.5! Här seglas breda brädor lämpligen helt plant. Man står men en fot på vardera sidan om masten med fötterna pekande mot lä. Masten hålls helt upprätt precis intill kroppen med bombeslaget nära ansiktet. Den främre armen är därmed kraftigt böjd medan man sträcker ut den bakre rakt bak utmed bommen och fattar så långt bak man når. Då kan man lyckas få lite drag i seglet och fånga någon liten vindpust. Brädan seglas då lite som en segelbåt där masten pekar rakt upp.

  • jr555se

    Medlem
    25 september, 2012 vid 20:15

    bra och detaljerat beskrivet av Pelegrin. Kände själv att jag hade koll på att kryssa när jag plöjde med mina smalare freeride-brädor men med slw:n är det en ren plåga att plöja..speciellt om det är mkt chop och man är desperat att få brädan upp i plan på minsta bris.. :/ (ett steg fram 1 bak typ)

    Det som jag tror och märkt är viktigt på en vanlig freeride (vilket jag antar att du har) och som Pelegrin även nämner är att Raila brädan. dvs lovartsidan ner i vattnet så man skär vattnet från halva nosen och bakåt typ..

    Tror inte man kan vinkla för mkt..(?) ju mer desto bättre mothåll från att driva sidled.
    Framfoten pekar framåt i höjd eller lite framför mastfoten och nära kanten på brädan. sen är det bara att hålla emot lite med bakfoten och styra lutningen med den(funkar för mig iaf).

    Helst bör man ju ha lite vind i seglet som mothåll och balanshjälp. sen såklart.. ju mer fart desto bättre..
    kämpa på!

    -johan

  • curt_a

    Medlem
    26 september, 2012 vid 20:40

    Det här påminner mig om en liten surfregatta, ön runt, i somras. uppåt 10 m/s vid påriggning, likaså under halvtimmen innan start då jag på min exocet formula och 11 kvm segel flyger förbi de andra på ömsom gamla centerbordspråmar ömsom små slalombrädor o 5-6 kvm. Och det även om jag går dubbelt så högt mot vinden. Skönt! Undrar mest av om jag ska orka.. Sedan går starten och ungefär samtidigt mojnar vinden till max 7 m/s. Jag är lite slut och vurpar, lämnar en centerbordsbräda kvickt kryssande föröver. Jag tänker att jag kommer ikapp så snart jag fått upp seglet, men .. Efter kryssbogen en slörbog och jag hämtar in på ledarbrädan men utan planing i 5-6 m/s. Sedan runt en udde i stiltje och så kryss igen. Jag driver på min skönhet medan centerbordspråmarna, någon med en plankbit som fena, lugnt kryssar förbi. Den enda jag har strax bakom mig när jag kryssar över mållinjen i 3-5 m/s är en slalombrädan med ca 6 kvm segel.

    Ska det vara så?! Visst, jag behöver plana för att ta höjd, men att bli omseglad av gamla sjuttiotalspråmar var nästan lite förnedrande.

    Det enda jag tror kunde ha gjort skillnad är min uthalstrimning, den var obefintlig (fixerades för hårdvind inför seglingen) , men frågan är om det räckt för att få upp mig i planing i möjligen fem sekundmeter. Blir min stora rigg för tung? Jag har alu-bom men självklart kolfibermast.. Väger själv ca 80.

    Tips från formulaeliten mottas tacksamt! 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 september, 2012 vid 10:05

    Curt_A:
    Formula utan planing är något av det mest ledsamma. 5-6 m/s är ingen omöjlig vindstyrka att plana i, men går inte av sig själv utan kräver målmedveten pumpning.

  • curt_a

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 05:56

    Det är väl så – men man får definitivt igen det när vinden är som den ska! Om inte får man nog ta fram godtyckligt flytetyg med centerbord .. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man kryssar utan centerbord?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.