Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur plasta in mastfotsinsert?

  • Hur plasta in mastfotsinsert?

    Publicerad av mes på 16 juli, 2016 vid 07:56

    Hej,
    Jag har en gammal 80-talare Div2 Tornado som jag tänkte skrämma liv i. Mastfoten saknas och jag tänkte fylla igen hålet där orginalmastfoten ska sitta och sätta in en vanlig insert så att jag kan gänga i mina vanliga mastfötter. Hålet är ca 2 cm i diameter och 10 cm djupt. Jag har epoxi, microballonger, frigolit och väv… Jag misstänker att jag om jag fyller hålet med frigolit i botten och sen epoxi+microballonger på toppen så har jag något hårt och bra. Om jag sen borrar hål för inserten och gängar i den så borde epoxin spricka!? Helt enkelt så undrar jag hur jag får i inserten? Jag hade tänkt att laminera in en kassett men strutar i det. Antar att mastfotshålet (finns bara ett på brädan) är optimalt placerat från början.

    Sen undrar jag hur man lagar ett hål i en bräda som bara är ett skal? Jag kan ju lägga ett par lager väv men även med spackling och puts det blir ju en liten bula…kanske ingen ko på isen. Hålet är runt, ca 7mm diameter, och på undersidan av det snajsiga div-2-skrovet.

    /M

    g_l svarade 7 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • g_l

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 19:34

    Gjorde ungefär som du har tänkt, förra sommaren hos en kompis när vi skulle skaka liv i ett gammalt vrak på hans lantställe. Fyllde ett av de gamla mastfotshålen med först lite “utfyllnad” och avslutade med epoxi och en lång mutter som var tätad i botten med en kort bult. Jag skruvade i en mastfot och pressade ner i epoxin muttern i epoxin. Mastfoten behövdes för att få rätt vinkel på muttern. Sedan fick muttern härds fast i brädan. Sim sal bim, så går det nu att sätta en modern rigg på kompisens gamla museiföremål.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur plasta in mastfotsinsert?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.