Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur vet man om man är överriggad?

  • brutus

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 08:45

    antingen får du ligga o plaska i vattnet mer än vad som är kul,
    eller så får du ett fint fågelperspektiv över Polen…

    Seriöst, har någon en bra guide för segelstorlekar för olika vindhastighet? confused.gif

    vet att det är olika för amatörer/musketörer, men ändå?

  • styret

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 08:58

    skulle du kunna skriva om ditt medelande tack. förstår verkligen ingenting. titta om du inte har glömt lite ord, eller syftningar.

  • lars_k

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 09:05

    Hmm. När du är överriggad får du svårt att kontrollera riggen. Den börjar kännas instabil, du har svårt att hålla emot när du skotar in och det känns som riggen vill trycka ner dej i vattnet. Då brukar det hjälpa att dra mer nedhal så det fladdrar mer i toppen samt platta ut profilen i seglet med mer uthal. Funkar inte det är det bara att gå iland och byta till ett mindre segel.
    Det där med storlekar och vindstyrkor beror mkt på:
    – din vikt
    – muskler
    – är det platt eller vågor?
    – cambersegel eller no-cam?
    – brädstorlek och typ.

    Men för den normale surfaren gäller nog:

    5-7 m/s. 9.0 – 7.5
    8-10 m/s. 7.5 – 5.3
    11-14 m/s. 5.3 – 4.5
    14-16 m/s. 4.5 – 4.0
    16-18 m/s. 4.0 – 3.5

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 09:16

    “If you think you’re in control, you’re not going fast enough” /Gil de Ferran

    Alltså, man ska alltid vara lite överrigad

  • the_novice

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 09:35

    Beror ju mycket på vad det är för segeltyp och seglarens vikt mm. Bifogar en fritt översatt guide från Boards förra året, för personer kring 75kg.

  • endy

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 09:45

    Är det ett utdrag eller har du skrivit av den på något sätt? Jag tycker den stämmer dåligt…

  • lars_k

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 09:50

    Tycker också vågseglen ser lite små ut för mej iaf, jag väger 78 kg, är ju nästan 75…

  • the_novice

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 10:11

    Det var en artikel främst om olika sorters segel med stapel diagram. Dessa läste jag av och på ungefär mitten av rangen på varje segelstorlek och plottade sedan. Givetvis är det inget man skall gå efter, men lite kul ändå att se hur olika segel har olika områden. Själv (67kg) ligger jag strax över på freeride kurvan.

  • markram

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 10:24

    När du börjar fundera på om det inte skulle gå fortare med en storlek mindre och/eller tryckpunkten på seglet börjar vandra bakåt, trots att du har maxat nerhalet(rejaält flax/tvist i minst halva akterliket) och dragit uthalet, då är du överriggad.

    Sen finns det ju olika definitioner på överriggat, beroende på kunnskap, “seastate” (choppigt, plattvatten, stora, småvågor, krabba eller långa vågor osv) styrka inriktning och utrustning -något som speglas väl av diagrammet från boards (fast det verkar ju vara misstänkt små vågsegel).

    Om det blåser 16m/s och är plattvatten känner jag mig som Mika Häkkinen(lite överdrivet, kanske men jag är lycklig i alla fall smile.gif) med 6kvadrat camber på slalombrädan, men det är riktigt tufft och ansträngande med samma prylar i 1 meters chopp (måste fjädra med benen mot vågorna) och otäckt lurigt på undanvinden, om det är öppet hav blir det lite annorlunda, bättre kontroll på undanvinden (hinner kompensera för vågor och flyger inte över hela vågset med risk för att få “nosdive”).

    Ingen kan tala om för dig vad som är rätt storlek, det är du som känner och bestämmer det, men att trimma kittet rätt gör otroligt mycket, byt till en mindre fena innan du byter till ett mindre segel, skaffa kanske justerbara hängseletampar (korta dem när det tutar i).
    Testa lite olika bom höjder i olika förhållanden, känn efter och notera gärna vad effekten blev.
    Känn det bra, så är det det nog det med, men testa framförallt.
    Det är ju lite av lyckan att hitta en “setup” som funkar riktigt bra i besvärliga förhållanden, samtidigt som du lär dig undvika fel kombinationer.
    Lycka till laugh.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2003 vid 20:23

    stämmer ju väldig bra det där om vågor. Är det plattvatten kan man lugnt slänga upp ett stort segel och köra järnet, det är först när man verkligen känner hur seglet deformeras av trycket som man måste byta. I vågor är den en annan femma, är man överriggad (kanske framförallt överfenad) så seglar brädan iväg som ett löv så fort du ska ta dig över ett swell om du inte har bra teknik.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:27

    är det inte då man är överriggad som man har för lite drag i seglet.

  • lars_k

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 10:34

    Jag har gärna ett lite mindre segel och taskigt drag i vågorna men i gengäld full kontroll. På plattvatten är det ju bara att rigga på största trasan utan större kontrollproblem.

  • nicko_

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 15:51

    Jag har en enkel regel numera… Jag gippar inte så där särdeles ofta så detta funkar för mig. Om det, när jag slår, är svårt att få brädan att komma ned i vind då vet jag att jag är överriggad. Det blir liksom för tugnt att skota in akterliket. Brädan fastnar i vindögat eller driver i sidled. Funkar bra på som minnesregel med mina prylar i alla fall…

  • surfen

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 07:12

    Det är inte svårt att lista ut när man har för stort segel!
    Jag räknar med att seglet är rätt rigat och du är en god seglare.
    Det första är när du måste släppa skoten för att komma iväg/ överhuvudtaget ta dig framåt.
    Det andra är när du har problem med att få upp seglet i vattenstart.
    Det tredje är att det känns som om du måste trycka masthanden ifrån dig för att hålla uppe seglet i vind.
    Nu till det viktigaste det är när dom som har mindre grejer än dig använder dig som rundningsmärke för att du bara står och stampar och inte kommer någonstans.
    Vilka segel ska man använda? Ja det är upp till seglaren att avgöra, våg,freeride/style eller race
    Alltså är du kämpar mer än njuter då är du överriggad grin.gif

  • tropic

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 10:36

    Igår va jag överriggad…satan va jag va överriggad. Jag skulle bara se hur det va att segla rejält överriggad så jag riggade upp mitt fullcambrade 7.0 segel på min gamla slalom…det visade sig senare att det blåste neråt 4.5! Jag märkte att jag var överriggad då jag försökte vattenstarta…hur försiktig jag än var flög jag över på andra sidan…eller åtminstone seglet (ingen kung på att vattenstarta). Då jag försökte dra rigg fick jag stå och kämpa ett par min innan seglet kom upp och jag kunde röra mig framåt. Brädan ville nu upp…upp och flyga. Körde verkligen bara på fenan trots att jag inte kunde skota in en cm. Hoppförsöken var inte särskilt lyckade…kändes som en halv framåt varje gång. Då är man tillbaka till gå igen…och man blir brutalt trött fort… LÄSKIGT att köra överriggad…du kommer märka!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur vet man om man är överriggad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.