Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I HAVE A DREAM! THE BIG STEP!

  • I HAVE A DREAM! THE BIG STEP!

    Publicerad av mrquality på 4 oktober, 2017 vid 22:04

    ALOHA!!!!!!!!
    LITE TRÖTT ATT SURFA LITE OCH ATT KAN INTE UTVECKLA SOM JAG VILL HITTADE ETT LÖSNING!
    NÄSTA ÅR KOMMER EGENTLIGEN ATT BLIR EN STOR FÖRENDRING I MIN VINDSURFING UTVECKLING.
    JAG OCH MIN TJEJ KOM FRAM ATT NÄSTA ÅR FRÅN JULI TILL MARS VILL FLYTTA UTOMLANDS MED HELA FAMILJEN.
    FÖRTSA TVÅ MÅNADER BLIR HEMMA I ITALIEN OCH ANDRA SJU MÅNADER VILL ÅKA KANSKE TILL EL MEDANO I TENERIFFA. JAG VAR DÄR I MARS FÖRRA ÅRET OCH BLÅSTE MYCKET OCH JÄMT MEN FICK VETA ATT FRÅN SEPTEMBER VINDEN DÖR OCH ÄR INTE OPTIMAL STÄLLE.
    JAG BEHÖVER INTE 15-17 M/S VIND VARJE DAG MEN VILL INTE ELLER VÄNTA PÅ VINDEN PÅ SAMMA SÄTT SOM JAG GÖR HÄR. JAG KOMMER ATT HA TID ATT SURFA OCH VILL HITTA ETT STÄLLET SOM ÄR INTE SÅ DYRT OCH DÄR ÄR SÄKER ATT I 7 MÅNADER KOMMER JAG ATT SURFA MYCKET.
    VAD SKULLE NI VÄLJA DÅ? I FUERTAVENTURA BRUKAR DET BLÅSA LITE MER EN EL MEDANO.
    DET SKULLE VARA BRA EN FREERIDE SPOT FÖR ATT KUNNA FORTSÄTTA MIN UTVEKLING I SAMMA FÖRHÅLLANDE(PLATT VATTEN) MEN HAR IGNENTING EMOT ATT TESTA EN VÅGSPOT(BLIR SVÅRARE BARA I BÖRJAN).
    HAR TÄNKT KANSKE TA MED MIG MIN UTRUSTNING ELLER EN DEL AV DEN SÅ DET BLIR BILLIGARE ÄN ATT HYRA ELLER KÖPA NYA/BEG PRYLAR.
    VILL INTE ÅKA VÄLDIGT LÅNG TYP AUSTRALIEN ELLER USA PGA VI TÄNKER KOMMA TILLBACKA EN VECKA I JUL PERIODEN SEN.
    VILKA ANDRA STÄLLET KAN PASSA FÖR DEN HÄR PERIODEN?

    mrquality svarade 6 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonteasu

    Medlem
    7 oktober, 2017 vid 17:08

    Låter ju svingött!! Spontant känns det svårt och hitta ett ställe som är blåsigt alla månader av den perioden dock. Är start och slutmånad helt fixerat eller är ni beredda att anpassa er lite efter vindperioder? Är det bara vindsurfing, eller kan det vara ett alternativ att surfa lite vanligt också?

    För den perioden hade jag nog dragit till Sydafrika. Medveten om att det kommer vara ganska dåligt med vind de första 2 månaderna och sedan blir bra november-mars. I Sydafrika finns det en massa annat att hitta på när det inte blåser.

  • mrquality

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 09:55

    En kille som reser jämt föreslog Hyeres i södra Frankrike, där enligt honom man kan surfa varje 3 dagar men är kallare så klart än kanarie Öarna. Resa ska anpassa också till familjen så klart och vi vill göra utflykter då och då. Vi tänkte efter 2 månader i Italien från September-Mars vi ska dra någonstans. På Teneriffa finns det mycket att se från deras skogen till alla bergs osv. Men när jag kollar nu windguru faktiskt vinden är 00000 m/s då vill inte blir sur att jag valde fel stället…ahahah. @jonteasu har du varit i Sydafrika? Är relativt billigt att leva? Är det lite farligt eller menar ska man vara lite försiktig där? Vi åker med små barn och vill ha en trygg stället typ.

  • jlhp

    Medlem
    28 oktober, 2017 vid 10:35

    Hej!

    Vill bara försöka bidra med lite tankar och nya infallsvinklar.

    En fråga att börja med är ju vad du EGENTLIGEN VILL?

    Vill du/ni åka utomlands? Åk, bara åk och njut. Vill du utveckla din vågsegling? Samma svar (av din flygtråd att döma verkar det dock inte vara vågsegling som är mest aktuellt). Men om du “bara” vill få vindsurfa mer och utvecklas så finns det ett alternativ. Rundbottnade, så kallade division II brädor! Med en sån kan man segla så gott som varje isfri dag överallt, och både ha kul och få bra träning.

    Tänk så här också: hur lång resan än är så tar den ändå slut någon gång, och vad ska du göra då? Fortsätta gnälla och klaga på dålig vind som alla andra? Eller anpassa dig efter verkligheten så som jag äntligen efter 30 års klagande gjort! Tro mig, det är en ny värld och ett nytt liv som öppnar sig! Särskilt om man har jobb, hus och familj… Och skärgård med öar, sund och vikar blir till en tillgång istället för förbannelse.

    Jag ber om ursäkt om jag verkar lite besserwissig, men jag ser ju i trådar, år efter år, hur det klagas på dålig vind och för lite surf i Sverige (och inte minst runt Stockholm verkar det som), så jag skulle vilja skrika D2 så alla hör! Sen kan ingen klaga och gnälla längre, för antingen öppnar man sinnet och testar eller så har man gjort ett AKTIVT VAL att bara surfa några gånger per år och håll klaffen sen.

    Med att öppna sinnet menar jag dels att inte haka upp sig på att grejerna är från 80-talet (det är förresten nya och utvecklade grejer på gång…), faktum är att i lättvind så är de fortfarande oslagbara, dels att inse att det ena inte behöver utesluta det andra. D2 är ett perfekt KOMPLEMENT för lättvind till “de vanliga” planande brädorna.

    Så. Nu kan i alla fall du ALDRIG MER klaga över dålig vind och surfförhållanden i Sverige! 😉

    Om du blir nyfiken så ta kontakt med Jonas Davidson-Vitell, JonasDV här på forumet, så kan han säkert ordna så att du kan få prova på, och har du svårt att få tag på honom så kan jag hjälpa dig 🙂

    • Detta svar ändrades 6 år, 5 månader sedan av  jlhp.
  • mrquality

    Medlem
    28 oktober, 2017 vid 20:18

    Hej @jlhp Tack för din svar.
    Jag personligt är inte en av de som klagar att det blåser inte tillräckligt här i Sverige. Imorgon t.ex. Ska blåsa över 20m/s ahahahah. Jag tänker göra en äventyr med min lilla familjen, strunta frysa här hela nästa vinter i vatten och ha skönt i flera månader utomlands. Jag har börjat surfa förra året och har varit ute 56 gånger redan (57 imorgon ), men när man jobbar mån-fre på vinter blir det svårt att surfa efter jobbet(mörkt). Därför att hrla min pappaledighet kommer jag att spendera någonstans där jag kan passa på och surfa också . Jag är nöjd med mina freeride brädor och tycker att även om jag känner inte till D2 bräda är inte optimala för en surfare som har börjat förra året. Det finns många lösningar om man vill gå ut med lite vind en av dem är Formula t.ex. men är inte den som jag söker. Jag behöver bara tid för att kunna surfa oftare och kommer jag att ha nästa år.Iaf är intressanant av veta att finn det även de är typ av brädor och kanske kommer att testa någon gång i framtiden. Vi ses på vatten!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing I HAVE A DREAM! THE BIG STEP!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.