Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Icon eller Apex?

  • Icon eller Apex?

    Publicerad av jmn på 9 december, 2016 vid 17:34

    En obligatorisk segelbeslutsångestfråga kommer här.

    Som alltid denna årstid lider jag ( de flesta 🙂 ) av svår köpklåda.
    Nya segel ska inhandlas men kan inte riktigt bestämma mig.
    Simmer ska det bli. Men Icon eller Apex, det är den stora svåra frågan?

    Så har vi någon här som testat bägge varianter och har någon favorit av dessa?
    Apex ska vara kraftfullare har jag förstått men hur stor är egentligen skillnaden?

    Tänkt segellinje 6,2-5,6-5,0-4,5 alternativt 6,2-5,3-4,7.

    Så otroligt mycket tanketid som går åt till detta 🙂
    Känns som att åtminstone 6,2:an behöver mycket kraft för alla de vindsnål dagarna.
    Kommer jag klara mig utan 5,3 som jag alltid haft. Men har aldrig haft en 5,6-5,7:a som jag så många gånger känt jag skulle önskat.
    Visst 5,7 och 5,3 vore ju fint men känns ändå tajt som så många redan konstaterat. Ojoj inte lätt detta

    Marcus

    jmn svarade 7 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • john1

    Medlem
    9 december, 2016 vid 18:15

    Ja, det där är svårt, känns alltid som att ett 5,7- 5,8 är en bra storlek, jag hade nog satt upp en serie med ett 5,7 segel. Generellt är väl en differens på 0,7 -08 m2 ok.
    Jag tycker du skall ringa till surfers i Varberg och prata med Johan, är inte Johan där då så vänta tills hans finns på jobbet, tror inte det blir fel med hans hjälp, inget lurendrejeri med Johan. Han vet allt om Simmer. Har själv Ezzy-segel så detta är ingen reklam!
    Lycka till,
    JJ

  • jlhp

    Medlem
    9 december, 2016 vid 21:28

    Varför låsa dig till endera modellen?

    Min erfarenhet är att man behöver olika egenskaper i de olika segelstorlekarna. Maximalt bottendrag i det största seglet man har, maximal top-end kontroll i det minsta, och en bra mix däremellan. Av samma skäl tycker jag inte heller att man måste låsa sig till ett märke, förhållandena i olika vindstyrkor är ändå så olika att det blir helt olika segling.

    Därtill tycker jag att det funkar bra att ha successivt större gap mellan segelstorlekarna. Och det är faktiskt skönt att inte ha onödigt många storlekar att välja på (för 20 år sen hade jag tex 4,5 och 5,0 och det hände att jag nästan missade surfet för att jag inte kunde välja, numera har jag ersatt bägge med 4,7…)

    Satsar därför mina två ören på följande förslag:
    6,2 Apex
    5,3 och 4,7 Icon.

    (själv har jag 3,5 4,0 4,7 5,4 6,9 och tycker det funkar utmärkt, det är absolut inte för stort hopp mellan några segel)

    Lycka till!

  • gustav1980

    Medlem
    10 december, 2016 vid 10:32

    Härliga segelstorlekstrådar 🙂
    Tycker du inte att 5.4-6.9 är ett stort hopp? Själv tyckte jag att 5.3-6.5 var i största laget, men det kanske har med teknik, segelval och inte minst seglarens vikt att göra…?

    Tänker att 6.9 är ju sommarbrisförhållanden medan vid 5.4 så börjar det bli rivigt på vattnet 🙂

  • jmn

    Medlem
    10 december, 2016 vid 18:17

    Okej så Johan ska jag kontakta, så får det bli. Tack för tipset

    Många bra tips. Just en segellinje med 6,2 – 5,3 – 4,7 har jag nu men känner ibland att en 5,7:a saknas. Har tänkt tanken att ha Apex som största segel och Icon i de mindre storlekarna. Jag gillar dock att ha samma modell rakt igenom för att få samma känsla i alla segel. Men som du säger så är det ju olika seglingsförhållanden vid olika vindar där det ena seglet är mer lämpat än det andra.

  • john1

    Medlem
    11 december, 2016 vid 12:31

    Jag tror det går bra med en serie från samma segeltyp. man kan jo trimma ett segel med nerhal/uthal med tanke på bottendrag etc.
    JJ

  • luwa1111

    Medlem
    12 december, 2016 vid 08:06

    Jag har kört Icon 6.2 i de senaste 5 årsmodellerna som mitt största segel. Jag kör det tillsammans med en FSW på runt 95 liter. Jag tycker att det är ett sjukt bra segel, det går igång hur tidigt som helst och är ändå relativt lätthanterligt för att vara ett så stort segel. Riggar du med lite uthal så är det det ett riktigt kraftpaket! Mitt nästa segel ner är 5.3 o det är ett glapp som passar mig bra. Enda skälet att välja Apex före Icon skulle kanske vara om du väger 85+?! (har inte testat Apex själv) För min del känns det bra att ha samma modell rakt igenom för då känner jag igen känslan o vet hur jag ska rigga de olika seglen. //Johan

  • jlhp

    Medlem
    12 december, 2016 vid 21:36

    @Gustav1980
    Jodå, sånt här kan man grubbla mycket och gärna på 😉

    Det är väl individuellt vilka gap som passar och sen spelar ju seglen roll också. Ville bara upplysa om att min erfarenhet är att det kan fungera med rätt stora gap mellan större segel så man behöver inte vara så rädd för det. Sen har kanske inte mitt NP Excess 6,9 det allra bästa bottendraget medan det är ganska bra drag i mitt NP Combat 5,4, så jag har aldrig saknat något emellan. Tvärtom faktiskt så har det hänt att jag ångrat att jag inte riggat om till 6,9 tidigare när vinden minskat från 5,4!

  • jmn

    Medlem
    13 december, 2016 vid 11:10

    Låter riktigt bra de där. Hade inte riktigt trott att det var ett sånt kraftpaket som du beskriver, härligt.
    Tack för beskrivningen och dina erfarenheter.

    Känns som det inte blir fel oavsett om man väljer Apex eller Icon.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Icon eller Apex?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.