Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Importera från EU-land

  • Importera från EU-land

    Publicerad av roding på 9 juni, 2009 vid 13:08

    Tja,

    Försökt kolla på forumet och på tullverket.se vad som gäller om man vill importera något från ett eu-land men jag kunder inte hitta det någonstans.
    Någon här som vet vad som gäller med tull och moms och alla dom grejerna?

    Tacksam för all hjälp!

    sailortrash svarade 9 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • moffat

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 13:25

    Det är ingen tull och moms när du köper från ett annat EU-land.

  • stinger

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 13:50

    Det är raka spåret, bara frakt som tillkommer, se till att vara överens om fraktkostnaden så blir det inga överraskningar. Köpte från surfkeppler förra året och det funkade hur bra som helst med EU-betalning via internetbank.

  • dr-masse

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 13:52

    Japp, det är ursprungsprincipen som gäller – moms betalas i det land där köpet görs, så länge det är inom EU. Ingen tull.

  • roding

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 14:09

    Nice! Då kanske det blir brädköp från Italien då! Hur bra som helst! Men har ni haft problem med betalning och frakt på något sätt? Har någon köpt en bräda från typ italien/spanien och fraktat hit den? Vart några problem?

  • Knatte

    Gäst
    9 juni, 2009 vid 14:34
    Roding;552113 wrote:
    Nice! Då kanske det blir brädköp från Italien då! Hur bra som helst! Men har ni haft problem med betalning och frakt på något sätt? Har någon köpt en bräda från typ italien/spanien och fraktat hit den? Vart några problem?

    Säkert inga större problem att handla från Spanien/Italien:laugh:
    Men tänk på att båda länderna har en annan affärskultur/tidsuppfattning jämnfört med Sverige/tyskland.. Har haft en del med Italien via jobbet att göra och de är helt hopplösa med löften/tider/arbetsinsatser:blush:

    Har man bara detta klart för sig, så är det säkert inga problem och få allt nedskrivetn i mail på kostnad, fraktider, leverransätt mm så borde det inte vara omöjligt…:grin:

  • perkele

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 16:17

    Kolla ebay.it hitta själv några fina plankor där…

  • xhib

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 16:35
    dr Masse;552109 wrote:
    Japp, det är ursprungsprincipen som gäller – moms betalas i det land där köpet görs, så länge det är inom EU. Ingen tull.

    Tyvärr är det inte helt sant. Det finns faktiskt en EU-regel som säger att om en affär säljer för mer än ett visst värde per år till ett annat EU-land så skall de redovisa moms till det landet. För Sverige går gränsen vid 320000 kr. Momsen tas ut av butiken så har du fått ett pris av dem så tillkommer inget vid leveransen, men det kan alltså bli dyrare än de priser som syns på en website.
    Se detaljer under:
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/vat_community/index_en.htm

    Som tur är struntar nog de flesta butiker i den regeln. Jag har dock åkt på att betala svensk moms en gång när jag köpte cykelprylar från en tysk affär.

  • douglas-l

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 16:47
    Roding;552113 wrote:
    Nice! Då kanske det blir brädköp från Italien då! Hur bra som helst! Men har ni haft problem med betalning och frakt på något sätt? Har någon köpt en bräda från typ italien/spanien och fraktat hit den? Vart några problem?

    Bästa rådet är att inte skriva på och släppa fraktkillen förrän du kollat att allt är helt. Gör du det står du med ansvaret att reda ut var skadan har skett själv. Ser du att det fins en skada så får fraktbolaget snällt ta tillbaka varan och returnera den.
    …alltså kolla först, skriv på sen…dom brukar knorra men det är värt att stå på sig!

  • roding

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 17:47

    Kom på en fråga till. Har aldrig använt paypal att betala med och jag har fått en mailadress som han vill att jag skall betala till.. är paypal säkert och hur funkar det att betala med det? Fattade inte så mycket även fast jag läste deras FAQ..

  • rosen

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 21:38

    paypal används mkt i pokersammanhang och är sjukt stora som internetbank. (neteller var ensamma störst för ngt år sedan och nu finns moneybookers samt några mindre).
    Använder dem inte själv.

    läste deras sida och det var väl tydligt? ungefär som google checkout. Dvs du betalar med ditt visa genom paypal och dem direkt till affären. Du slipper oroa dig att små internetaffärer ska missbruka el slarva med dina uppgifter. Skulle säga att det är säkrare än att betala direkt genom VISA då paypal är ett respekterat företag.

  • petter_f

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 21:50

    Har använt Paypal många gånger för att betala eBay auktioner jag vunnit. De är en betalningsstandard. Var bara säkert på att det är Paypals site. Jag tror att hans emailadress är hans Paypal identitet. Det var ett tag sedan jag använde det men jag tror du måste skapa ett eget konto som du kopplar till ett kreditkort. Sen skickar han dig en faktura som du betalar – så har det funkat för mig i alla fall. Det finns kanske andra variationer på betalningssätt.

  • dr-masse

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 07:04
    xhib;552138 wrote:
    Tyvärr är det inte helt sant. Det finns faktiskt en EU-regel som säger att om en affär säljer för mer än ett visst värde per år till ett annat EU-land så skall de redovisa moms till det landet. För Sverige går gränsen vid 320000 kr. Momsen tas ut av butiken så har du fått ett pris av dem så tillkommer inget vid leveransen, men det kan alltså bli dyrare än de priser som syns på en website.
    Se detaljer under:
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/vat_community/index_en.htm

    Som tur är struntar nog de flesta butiker i den regeln. Jag har dock åkt på att betala svensk moms en gång när jag köpte cykelprylar från en tysk affär.

    Undrar om Keppler är momsreggad i Sverige… 😉 en nyhet för mig, hursom. Har kollat på Tullverket förut, och då såg jag inget om den där beloppsgränsen, undrar hur många handlare som känner till detta?

    Bra info, hursom, här från http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390

    Köp på distans – Internet, postorder, TV-shopOm du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler.

    Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

    Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren. Försäkra dig om att momsen ingår i priset!

    Mer information om moms vid distansköp finns på EU-upplysningens webbplats.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    1 november, 2014 vid 20:43

    Begriper mig inte på hur paypal fungerar. Om man går in på en produktsida där det står att man beställer genom att betala via paypal och fyller i namn o leveransadress, får man då ingen orderbekräftelse tillbaka?? Är det bara att sitta och vänta och inte veta ett skit tills varorna kommit fram eller hur fungerar det.??? (Alltid då jag köper via ebay+paypal får jag direkt orderinformation från ebay, leveransinformation, tracking number etc men inte om man bara beställer via paypal.)

  • mankan

    Medlem
    1 november, 2014 vid 23:00

    När jag beställt på e-bay och betalt via PayPal har det funkat klockrent. Mail ifrån PayPal på betalningen och sen kommer mail ifrån leverantören att det är skickat osv. Kommer inte ihåg exakt, men jag har aldrig blivit blåst på pengar på dem ca 10-20ggr jag handlat. Det har varit allt ifrån segel till hojdelar, och ifrån USA, Kina eller Australien. Kolla bara vad säljaren har för betyg. Ju nämre 100% desto bättre. Är du osäker kan du ju alltid beställa något billigt först och testa hur det funkar. Jag har dessutom ett separat kreditkort som jag använder till PayPal, på så sätt kan ingen komma åt mitt vanliga kontokort eller konto. Lycka till 🙂

  • fjant

    Medlem
    2 november, 2014 vid 09:02

    VARNING.
    Italienare är säkert pålitliga, men inte DNA-surfshop. Stor varning!

    Jag skulle få en ny bom efter reklamation (dialog med tillverkare)
    Han valde att skicka den från närmaste återförsäljare, som var just DNA shopen i Italien. De erbjöd mycket bra pris på mast, så jag passade på att köpa en 400cm 100%:are att ha i “reserv”.
    Betalar, lämnar adressuppgifter mm. sen hör jag ingenting. Det är Oktober. Jag mailar, inga svar. Tiden går. Jag försöker ringa, lyckas vid nåt tillfälle höra en röst i andra änden, men han klara inte engelskan, och kopplade bort samtalet. Mailar, och nu får jag faktiskt svar! “Prylarna är tyvärr slut, kommer snart ny leverans.” Tiden går. Mina mail slussas runt till massa olika personer som ger div. bortförklaringar, nästan komiskt. Det blir Mars, jag kräver att få häva köpet, pengarna tillbaka (men jag ville ju ha min bom också… besvärligt.) Nu bemödar dom med att för första gången be om ursäkt, och faktiskt skriva några rader i mailet och lovar dyrt och heligt att grejjerna kommer i Maj (!). Tiden går. Grejjerna levereras i Juni. Det var rätt mast, men fel bom. De hade skickat den mindre modellen. Tror ni jag orkade bråka?

    Jag har handlat 90% av min utrustning i Sverige, och avser att fortsätta med det. Vi har några fantastiska eldsjälar som förser vårat land med fantastiska grejjer och löjligt bra service!
    (På maui kommer man ju inte undan, nånting måste man ju köpa! 🙂 )

    /Mackan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Importera från EU-land

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.