Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om RRD firewave

  • Info om RRD firewave

    Publicerad av cajan på 15 augusti, 2014 vid 08:52

    Hej
    Har lite funderingar om firewave. Går i planer på att byta ut min gamla freestylewave 100L, och tittat lite på firewave
    Finns det någon vänlig själ som kan komma med lite info +/-
    Skall man gå ner i storlek
    Hur är den i vattnet, är den lös eller mer som freestylewave
    😏

    john1 svarade 8 år sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • walle_gbg

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 21:16

    Ja för fasen. Nån som har något att säga. Jag är också nyfiken.

  • raggarn

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 09:01

    Å..ja..me….ingen som köpt å testat???

  • irieman

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 09:52

    Jag med, har funderat på den länge nu. Men sedan dök ju Starboard BlackBox upp som verkar vara ett väldigt intressant koncept!

  • erree

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 10:39

    http://www.surfladle.co.uk/tests/review.php?RID=52

    Nu har jag inte testat brädan, men tror nog den inte den ska jämföras med BlackBox. Som jag förstått det har Firewaven väldigt lite tail-kick vilket kompenseras med en smal häck som ökar kurvigheten i outlinen och gör brädan snabb. Det står att de försökt packa så mycket volym som möjligt mellan stropparna vilket ska underlätta tidig planing etc. Finns en del att läsa om man googlar!

  • irieman

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 10:47

    @erree 726318 wrote:

    http://www.surfladle.co.uk/tests/review.php?RID=52

    Nu har jag inte testat brädan, men tror nog den inte den ska jämföras med BlackBox. Som jag förstått det har Firewaven väldigt lite tail-kick vilket kompenseras med en smal häck som ökar kurvigheten i outlinen och gör brädan snabb. Det står att de försökt packa så mycket volym som möjligt mellan stropparna vilket ska underlätta tidig planing etc. Finns en del att läsa om man googlar!

    Jo, jag vet, två helt olika koncept. Frågan är vilket koncept man vill ha, har inte bestämt mig där än. BlackBox för vågridning även i sämre förhållanden eller Firewave som är riktigt snabb + kanske lite mer av en traditionell vågbräda. Har läst en hel del om bägge brädorna, tänkte mer ifall någon här har provat någon av dessa. Kulingvarning gjorde ju ett test av BlackBoxen t ex.

  • erree

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 13:56

    @IrieMan 726319 wrote:

    Jo, jag vet, två helt olika koncept. Frågan är vilket koncept man vill ha, har inte bestämt mig där än. BlackBox för vågridning även i sämre förhållanden eller Firewave som är riktigt snabb + kanske lite mer av en traditionell vågbräda. Har läst en hel del om bägge brädorna, tänkte mer ifall någon här har provat någon av dessa. Kulingvarning gjorde ju ett test av BlackBoxen t ex.

    Det beror på vad du prioriterar, vill du främst rida vågor i halvkassa förhållanden eller iaf marginell vind? – Black box. Firewave vill jag tro är mer en FSW med stor betoning på wave, men som man ändå kan hoppa/bränna runt med. Blackbox å andra sidan är tydligen ingen höjdare på just bränna/hoppa biten, men skulle jag köpa idag hade jag utan tvekan valt Blackbox (efter att ha läst KV:s saftiga recension) för hur många gånger är inte vinden precis på gränsen men lite vågor rullar in? det är sånt iaf jag vill ta vara på 🙂

    Som sagt har inte testat någon av brädorna men skriver iaf så att Surfzone inte ska dö 😉

  • rrd

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 14:43

    Hej, FireWave är en vågbräda som tål mycket vind och funkar bra i onshore som vi ofta har.
    Jag har seglat min 82 sen den kom ut för ca ett år sedan och har många seglingsdagar. Jag har även FW 85 och WC 75.

    FireW är mycket mer vågbräda än en FW(FreestyleWave) i samma volym, Mindre FW av RRDs modeller har mer vågkaraktär än de större.

    Trifin, som många tillverkare valt, är en bra kompromiss som ger den loosa känslan men ändå behåller singelfinfördelarna.

    FireW upplevs som/är snabb och lättplanande för att vara en vågbräda men även jämfört m FW. Den tål riktigt mycket vind, och hade man/hen? för några år sedan funderat i termer av bredd och volym hade man nog inte trott att den skulle kännas så bra i mycket vind.

    För min del så har jag kunnat segla en riktigt bra vågbräda i förhållanden där vinden inte räckt till tidigare.

    Kort sagt, det är en snabb vågis, som för de flesta nog funkar som enda vågis om man väljer den i rätt storlek, o inte för oversize. Men om det inte är vågor, även små som gäller, så funkar en FW bättre. FW ska inte väljas för stor då den upplevs som studsig och lite klumpig.

  • cajan

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 23:39

    Hej RRD
    Tack för info.
    Men min tanke är isåfall att byta ut FSW 100L till firewave 102L. Mitt problem ligger lite på att jag vill ha en i ca den storleken, dvs kanske gå ner till 92L. För att få en mer smidig bräda, men jag vill ju inte tappa för mycket.
    Har även en på 80L och 82L till lite mer blåsigare tillfällen. Det är jo så att jag använder 100L väldigt mycket nuförtiden dvs 8 av 10 gånger, och då kör jag med 6.1 eller 5.3 segel.
    Jag vill ju inte börja tappa kör tid på vattnet.
    Att firewave är snabb tycker jag bara är en fördel

  • john1

    Medlem
    1 december, 2015 vid 17:45

    Är RRD-Firewave 2016 en reviderad bräda detta året eller är den likadann som 2014 och 2015?
    JJ

  • cajan

    Medlem
    1 december, 2015 vid 21:20

    Enligt surfers så skall det vara samma

  • john1

    Medlem
    2 december, 2015 vid 07:23

    RRD har jo nu kommit med Wave Cult-6 som annonceras som en mkt. bra onshorebräda. Tyvärr tycker jag så har den inte US-box för singelfenasegling, Jag menar: tror Ni att en central slotbox pallar för en större weedfena ca 23-24 om det finns? i såfall så är kanske Cult-6 en bättre bräda med lite tailkick. Skulle vara intressant att höra en kommentar från Surfers som starkt anbefaler Cult-6 för onshoresegling, men dom har jo Firewave också.

    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    2 december, 2015 vid 08:28

    Även om jag aldrig kört ur en slotbox skulle jag nog ogärna gå över en 20-22 i storlek på en singelfena.

    Men jag skulle lösa det genom att köra den som twin med två weedfenor istället, Kommer bli bra fart med det och kul även på plattare vatten. Se till att hitta någon tunnare och snabbare variant.

  • john1

    Medlem
    2 december, 2015 vid 10:47

    Ja, det är svårt att bestämma sig. Seglar man med twin så borde jo Simmer Quantum vara ett bra val också, blir väl att fundera under ett par veckor. Det var Simmer Quantum jag funderade på först, men blev tveksam pga central slotbox.
    JJ

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 december, 2015 vid 11:35

    Jag vet inte om det hjälper men på ett av mina hemmabyggen har jag en 160mm slotbox som jag kör en 28 cm freeridefena och 7.0 med. Har inte haft några problem med den. Dock inga rejäla grundkörningar men ett antal mindre i sand. Skillnaden mot andra slotboxar är att jag på just denna satt skruvarna längre isär för att få lite större momentarm vid grundkänningar.

  • john1

    Medlem
    2 december, 2015 vid 13:39

    Tack Björn,
    bra att veta att slotboxen klarar av själve dynamiken under seglingen.
    JJ.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om RRD firewave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.