Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om RRD firewave

  • john1

    Medlem
    3 december, 2015 vid 12:31

    @Bjorn Daniels 737331 wrote:

    Jag vet inte om det hjälper men på ett av mina hemmabyggen har jag en 160mm slotbox som jag kör en 28 cm freeridefena och 7.0 med. Har inte haft några problem med den. Dock inga rejäla grundkörningar men ett antal mindre i sand. Skillnaden mot andra slotboxar är att jag på just denna satt skruvarna längre isär för att få lite större momentarm vid grundkänningar.

    Men vilken typ slotbox har RRD, är det vanlig skruv eller skruv som på Simmers brädor. I en annan tråd har detta diskuterats.
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2015 vid 13:08

    Vanlig skruv i RRD, precis som alla Cobra-byggda brädor.

    Dock har denna helt klart förbättrats genom åren, bland annat med bättre inserts. Tror det är typ ver 3 eller 4 nu. Utan att ändra på själva måtten eller standarden, så klart.

  • john1

    Medlem
    18 mars, 2016 vid 22:15

    Nu blev det en Firewave här också. Funderade mycket mellan Nya Culten och Firewave, men valde Firewave bl annat pga central US-box för singelfena segling också. Lite osäker på att konvertera US-fena storlek 24-25 weed till en slotbox. Hoppas jag inte blir besviken. Är det någon som har provat tillex twin 2 x 17 cm på 92 litersbrädan?
    JJ

  • john1

    Medlem
    22 mars, 2016 vid 15:25

    Helvete också.
    Jag har nu Firewaveen hemma (92 liters), tenker fortfarande på Cult V6en. Den har en härlig form under. Djup dubbelkonkav och V formad. Firewave är ganska så platt, men har en fin “rund” skrogform. Culten har ganska så parallella kanter. Jag kan för lite om teori/praxis här.

    Tror Ni att Culten känns lugnare i choppigt onshore-segling mot vågorna pga konkaviteterna/V formen eller finns andra egenskaper hos Firewaven som gör att den tål mycket vind.

    Tacksam för lite hjälp.
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    22 mars, 2016 vid 22:02

    Har du köpt på Surfers? Flera i personalen där har ju kört båda och borde kunna ge relevanta råd. Personligen körde jag Cult:en i höstas och det var en riktigt lättseglad och skön bräda. Kan inte bli direkt fel, tänker jag. Men iofs inte världens lugnaste utan relativt livlig (dock, långt, långt från stenhård JP-känsla). Det var länge sedan jag körde Firewave, men jag vill minnas att den var lugnare, men inte heller alls lika svängig. Culten kändes lite som årets allroundvågis, faktiskt. Inte speciell på nåt sätt. Bara väldigt bra, liksom. Men som sagt. Ring och kolla med SUrfers-personalen.

  • john1

    Medlem
    23 mars, 2016 vid 06:35

    Hej Ola,
    Tack för svar,
    Du har säkert rätt i va du skriver. Jo jag har pratat med Johan på Surfers, han sa samma sak som dig, därför köpte jag Firewave. Det är väl bara det att Culten närmast såg ut som en godisbit med sina vackra undervattensformar och röda färg, fick därför beslutsamhetsångest.
    Nu har jag bestämt mig.
    Men;
    Va är teorien bak ideen med slotbox som mittfena på culten/Quantum etc. Det blir väl inte så mycket lättare. Kan tänka mig att flera vanliga surfare som jag köper den typ av bräda om man får US-box i mitten
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    23 mars, 2016 vid 10:33

    Vet inte hur RRD tänker men det ÄR en hel del lättare (säkert 200g – en center US-box med förstärkningar är sjukt tung, faktiskt) och det gör det också möjligt att använda samma fena som (t ex) twin eller centerfena i thrustersetup.

    @john1 738558 wrote:

    Hej Ola,
    Tack för svar,
    Du har säkert rätt i va du skriver. Jo jag har pratat med Johan på Surfers, han sa samma sak som dig, därför köpte jag Firewave. Det är väl bara det att Culten närmast såg ut som en godisbit med sina vackra undervattensformar och röda färg, fick därför beslutsamhetsångest.
    Nu har jag bestämt mig.
    Men;
    Va är teorien bak ideen med slotbox som mittfena på culten/Quantum etc. Det blir väl inte så mycket lättare. Kan tänka mig att flera vanliga surfare som jag köper den typ av bräda om man får US-box i mitten
    JJ

  • john1

    Medlem
    23 mars, 2016 vid 11:34

    Jo, det med twins och samma fenor är nog ett gott argument. Det jag tänker är att om man inte har en freeridebräda för plattvatten så kan man stoppa i en lite större US-fena (23-25), men 2 mindre Twins tillex 17 x 2 är kanske ett bättre alternativ som du skriver. Jag skall faktiskt prova det på plattvatten.
    JJ

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info om RRD firewave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.