Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2011 vid 19:54

    Jag tror att vikten har ingen betydelse mer än när man skall bära grejerna…Eller möjligtvis om man faller då den tyngre plankan har större rörelseenergi…

  • gnsmk

    Medlem
    24 november, 2011 vid 21:33
    kinetic;675993 wrote:
    Jag tror att vikten har ingen betydelse mer än när man skall bära grejerna…Eller möjligtvis om man faller då den tyngre plankan har större rörelseenergi…

    Men nått måste det göra ? eller behöver man större segel om man har tyngre bräda ?…..

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2011 vid 21:58

    4-medes brädorna som är generellt tyngre än Pirate-plankorna kör ofta med lika stora (eller mindre!) segel, fartskillnaden är minimal om än någon alls….Vikten känner du av när du bär plankan främst, eller möjligtvis om du skulle gå igenom isen, då kan det vara en fördel med en lättare bräda som INTE sjunker…

  • oaxen

    Medlem
    24 november, 2011 vid 22:58

    Jag Skulle välja minsta möjliga vikten för jag inbillar mig att accelerationen blir snabbare.

  • erolwi

    Medlem
    25 november, 2011 vid 05:03
    Bicless;675921 wrote:
    Håller med, nu börjar det bli löjligt. Jag har inte fått skrapa bilen en enda gång denna vecka. Vad hände med kylan??

    11 grader varmt kl 05 idag!

    Sent from my Xperia Active using Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 november, 2011 vid 09:35

    Vad gäller vikten så är det nog som Kinetic är inne på. Jag tror heller inte att vikten spelar någon avgörande roll. Betänk gärna i sammanhanget att Isabella-isjakterna är tunga pjäser byggda i trä med feta medar. Jämfört med en Pirate väger dessa farkoster bly. Riggarna på isabellajakterna är ju identiska med riggarna på isbrädorna. Trots vikten är Isabellajakterna snabbare än Pirate och Hiberna.

    Jag antar att jämförelsen spretar lite eftersom det rör sig om olika kontruktioner. Frågeställningen var kanske snarare om man utifrån en och samma kontruktion tjänar något att dra ned på vikten? Det har jag ingen uppfattning om. Man bör nog vara hembyggare men några års erfarenhet för att kunna svara på det, alternativt att någon med matematisk precision kan visa på förhållandet mellan friktion, tyngd och fart?

  • marden

    Medlem
    25 november, 2011 vid 10:01

    jag tror det är bättre ur ren speedsynvinkeln med en stor ,lång o tung planka ,går stadigare ,bättre grepp i isen ,håller framför allt uppe farten i vindhålen o kan plussa på mer o mer fart i varje by,samma friktion som en lätt bräda…
    men en lätt,liten bräda är trevligare på alla andra sätt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 november, 2011 vid 12:01

    Som exempel på en hyperlätt kontruktion kan nämnas att i vintras dök det vid Bruket upp en man som hade konstruerat ett hyperlätt isbräda. Den var konstruerad som en liten stol med ett litet segel bakom ryggen (om jag kommer ihåg rätt) och sedan bör det varit tre medar ungefär som på en Isabella. Hela paketet var extremt lätt och dessutom hopfällbart. Man fick plats med flera farkoster i en och samma bil. Medarna var små, nästan underdimensionerade. Den aktuella farkosten såg rätt spacad ut. Aktuell dag blåste det klent och de tre farkosterna hade stundtals svårt att komma iväg med de små seglen.
    Hursomhelst var detta en variant på en mycket lätt konstruktion.

    Det är mycket möjligt att det är som Mården säger att en tyngre variant t o m kan vara snabbare än en lätt. Det är kanske även så att längre medar, i alla fall längre anläggningsyta mot isen, kan medverka till att brädan blir snabbare utifrån den faktorn att den kan bli lättare att hantera och därmed kan pressas hårdare utan att vobbla eller släppa.

  • gnsmk

    Medlem
    25 november, 2011 vid 15:55

    Hur blir det på snö då ? om man tex har en piratebräda eller ett hemmabygge? borde inte den sjunka ner mer i snön å gå saktare?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 november, 2011 vid 16:11

    Vad gäller Piraten så går den ju på meden som ligger an mot isen. Den svävar ju inte ovanpå snön som exempelvis en planande wakeboard gör på vattnet.

  • jps

    Medlem
    26 november, 2011 vid 10:38
    kinetic;674547 wrote:
    Hehe…Ja svänga i en halv meter djup blöt snö kan inte vara lätt, kan tänka mig att den “ubåta” en hel del*haha*. Men när den där halvmetern djupsnö fryser på så det blir bra skare så kan det bli riktigt bra sägs det, man kan få brädan att gå uppe på skaren i fart, om skaren är hållfast nog, påstår han som bygger plankorna iaf, och enligt honom är det riktigt härligt… Brädan har ju liiiiiiite flex men visst kan man testa med mer flex, inget är omöjligt 🙂 !

    JPS på forumet har en snowboard med ledad fena har jag för mig, dvs den har bra flex, vad jag förstått funkar den helt OK på is, hur den är på snö vet jag ej, har iofs inte sett/hört om han testat den i snö, men jag tror inte att det är någon markant skillnad mot Pirate, om ens någon alls. Skall man ha märkbar skillnad får man nog ändra snowboardens outline rätt radikalt, lättare sagt än gjort, men givetvis inte omöjligt. Sen ska man komma ihåg att på en flexig bräda kan det tänkas att mastfotstrycket gör att den flexar “ut” istället för “in” när man “carvar”, vad vet jag*haha*.

    Jag har en “proto” på G som adresserar ljust snö och svängegenskaperna, men jag har valt en annan väg än “flexig” bräda, får se om den funkar öht….

    Tillbaka på forumet efter litet arbetsuppehåll. Jösses vilken fart det blivit på skrivandet om is och snöprylar 🙂

    Som Kinetic säger så har jag gjort några hemmabyggen. 4 st + soppslev.

    1an kan man avskriva som upplärning (finns i denna tråd): [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38450″]Kallt,Vinter,Dalarna..Surfabstinens? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    2an var bättre och funkar faktiskt hyggligt när det är lite mer snö och kanske skare. Gippa kan man dock glömma: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=45834″]JPS Snowski – 2a försöket – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    3an funkar också bra speciellt när det är lite mer snö. Funkar bättre på kass, skrovlig is/snö än nästa: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=46942″]JPS Windski tredje försöket – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    4an är den jag åker på mest nuförtiden. Samma princip som en Pirate men med bräda som flexar mer. Från början utan vslipad med = svåråkt. Nu med vslip = oändligt mycket enklare. Går att gippa med pss som en Pirate. Troligen lite enklare att gå in i gippen då brädan flexar lite. betydligt svårare att fippla runt fötterna i gippen pga samma flex, smalare bräda och lite annan stropplacering: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528″]JPS Windski 4 – sista för i år kanske 😉 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    4an var klart enklast att bygga. Funkar faktiskt riktigt bra. Jag väger inte så mycket och brädan är en rätt styv alpin/race snowboard. Det tror jag gör en viss skillnad jämfört med en tyngre åkare och /eller mjukare bräda.

    Är man det minsta händig och får fatt på en lång styv snowboard + vsplipar en med (skridsko el dyl) så kostar det det inte mer än en tusenlapp och några få timmar att få till. Bygg på!

    PS 4an funkar inte lika bra som en Pirate i djupare snö då det är fler delar som sticker ut undertill. Om man kan fästa en rak med på något sätt med infästning ovanifrån så ordnar det sig nog men då blir det mer jobb. Flexar i fenan gör den inte heller men det spelar ingen roll då hela brädan flexar istället.

    Är det någon som undrar något kring byggena eller vill ha detaljbilder på något så är det bara att fråga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 november, 2011 vid 15:59

    JPS – Härligt att se innovatiova lösningar och hur dessa utvecklats under tid! Det kanske är så att om man fixar till med-problematiken så kanske Du med Din senaste lösning ligger nära det ultimata för att köra i lite djupare snö i kombination med bra flex på brädan för att kunna carva.

    Det är ju inte helt enkelt att hitta lösningar. Man blir rätt förvånad över hur pass mycket motstånd det ändå är i snö jämfört med på is.

  • sea_surf

    Medlem
    3 december, 2011 vid 15:06

    Läser med intresse alla inlägg.
    Jag köpte för fyra säsonger sedan en begagnad Snowfer när jag bodde uppe i Åre. Den funkar bäst i lössnö dvs jag var ute på den ibland när det blåste så liftarna stod still, annars var det roligare att åka skidor.
    Men nu bor jag söderut igen och tänker nog vara ute och köra en del på Storsjön i Sandviken.
    Snowfern fungerar uruselt i skarsnö, mkt bra i lössnö. Den går att segla på is också men är tämligen trög att gippa och slå med. Så frågan är ju om jag ska köpa på mig en isbräda också, då är ju utrustningen rätt komplett kan jag känna. Hibernan verkar ok.
    /Christer O

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2011 vid 17:51

    Sea_surf – Hibernan är ett bra köp där Du får kvalitet för pengarna. Om man bara tar medarna som exempel så har jag kört mina två säsonger utan slipning. Jag stämde av slipningen med en grannen som kör Isabella och han sa att det räcker att putsa till dem lite så är de helt ok för i vinter. Vad gäller manöveregenskaperna så är det bara att kolla allt som finns på nätet så ser man vad den går för. Är man ute efter ren speed och struntar i gripparna är Piraten ett alternativ.

    Alternativet är Surfspots nya bräda. Det ska bli spännande att se den.

    Det verkar inte vara många som kör snowfern i Sverige. Kul att någon har testat! Den ser rätt maffig ut i full speed. Har Du kört med den med GPS?

  • kinetic

    Medlem
    3 december, 2011 vid 18:08

    Sea_Surf: Det är en pirat du skall ha 😀 ! Hibernan är snuskigt dyr om jag får säg, min gräns går vid ca 6500 för en “isplanka”, Hibernan ligger väl närmare 9000? Iaf det är ett himla tjat om att piraten inte går att gippa, vilket inte är sant. Den gippar helt OK, MEN det är inget man sätter på första försöket utan man får öva o nöta, och JA det är bra svårt o gippa på ren blankis pga den höga farten/motvinden… Vill man “gippa kors & tvärs” på fina snöfria isar när det blåser måttligt/lite så är det en 4-medes bräda som gäller. Vill man däremot ha en bräda som klarar “det mesta” så är piraten rätt val. Personligen så gillar jag inte 4-medes brädorna, mycket mer vindsurfing-känsla med piraten. Men allt detta kan kvitta så länge det inte finns nån is 😀

Sida 11 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.