Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2011 vid 18:49

    Hallå Kinetic – Jag sa inte att Piraten inte går att gippa! Det framgår ju tydligt på film att Trimmarn fixar det galant. Däremot kan man väl anta att det finns vissa likheter mellan snowfern och Piraten vad gäller gipparna och som Du själv skriver är de facto 4-medars grejen om gippar och manövrar är det man är ute efter. Fördelen med Piraten är ju även att den inte alls upplevs som “risky” när man ska testa den samt att man kan köra den i snö. Det senare kanske dock inte är så intressant om man redan har en snowfer.

    Jämfört med en ny windsurfingbräda tycker jag inte att Hibernan är så dyr. Man måste se vad man får för pengarna. Den avancerade varianten är ju billigare än många nya windsurfingbrädor. Om man kollar trådar på Konfen så visare det ju sig att folk kan tänka sig att lägga ut ganska mycket kulor på nya segel, bommar, fenor mm. Köper man en isbräda så har man ju å andra sidan skaffat sig potential till en helt ny vintersport och kan dessutom med fördel använda gamla riggar som annars bara ligger och skräpar.

    Samtidigt är det ju kul att Surfspot har en billigare 4-medarsvariant på gång.

  • kinetic

    Medlem
    3 december, 2011 vid 19:38

    Pelegrin: Ja tyckte bara att de fokuseras för mycket på gippegenskaperna, tycker vi borde fokusera på surfupplevelsen i sin helhet, men absolut 4-medes plankorna är bra mycket bättre och lättare o gippa med vid rätt förhållanden! Jag har ju testat din Hiberna (tack!) men det var inget jag gillade, men alla är olika, o skulle jag ge brädan mer tid skulle jag säkert uppskatta den mer 🙂 ! Oavsett så tycker jag att 9000 är mycket för en planka som man kanske inte ens kan använda varje år, iaf om man bor söder ut… Men absolut man förlänger “säsongen” ordentligt med en is-bräda, dessutom slipper man “längta” till att isarna skall ge sig av 🙂

  • marden

    Medlem
    3 december, 2011 vid 20:12

    vem e Claes ? verkar intresant
    http://boardtests.com/category/ice-boards/

  • oaxen

    Medlem
    3 december, 2011 vid 23:01

    Vilket skitsnack. En isbräda kan seglas i vilka vindstyrkor som helst och på alla bogar. Har du redan nåt som funkar på snö så är isbrädan kanon – både i gippar och för långturer med slör och kryss. Om man vill skapa sig en egen uppfattning kan man väl kolla klippet från Norrköping. 🙂

  • kinetic

    Medlem
    4 december, 2011 vid 11:18

    Fråga: Skulle det ev finna ett intresse för ett “gruppköp” av ett “halvfabrikat”, dvs själva “plankan” endast. En planka som är laminerad med mestadels glas, välvd både på längden o tvären för att få rätt styvhet/flex. För-borrade hål där man fäster mast-foten, i övrigt får man fixa själv…

    Oåxen: Det var rätt beskedliga vindar i Norrköping, kanske 8m/s som mest… Skillnad att slänga in sig i en kontrollerad gipp när farten är rimlig, att göra samma sak när man kommer i över 40 knop kräver nog betydligt mer…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 december, 2011 vid 11:47

    Oavsett om man har lite olika uppfattningar kring brädtyperna så är gippen intressant. Vi gick förra vintern igenom problematiken kring gippar och backvindar i en tråd på Konfen.

    Om man utgår från olika hastigheter så kan det ju vara av intresse om vana isbrädåkare kan uppskatta ungefär vid vilken fart som “smärtgränsen” går för att våga sig på en gipp utan att först sänka farten? Jag är själv inte tillräckligt van och begränsas dessutom av med åren tilltagande benägenhet för försiktigt beteende vilket i sin tur medför att mina referensramar kanske inte är något att utgå från för “unga lejonhannar”.

    Maxfart för att lyckas gippa med Pirate?

    Maxfart för att lyckas med gipp med 4-medars Linsurfmodell?

    Maxfart för att lyckas med gipp med Hiberna?

    Maxfart för att lyckas med gipp med Snowfer?

  • kinetic

    Medlem
    4 december, 2011 vid 11:55

    Pelegrin: Maxfarten beror nog på hur isen ser ut. På ren blankis så blir det nog kämpigt att gippa när man kommer i 40+, risk att man blir nedtryckt mot isen. Skulle gissa att runt en 30 i ingångsfart i gippen är vad de flesta mäktar med, oavsett brädtyp. Sen lär det inte bli några snäva gippar i dessa farter men det är rätt naturligt… I fallet med Pirate så tror jag att de högsta ingångsfarterna o bästa gipparna görs på skarsnö där man har gott fäste o inte far fram med dubbla vindhastigheten…

  • vindsokaren

    Medlem
    4 december, 2011 vid 22:30
    Oåxen;676771 wrote:
    Vilket skitsnack. En isbräda kan seglas i vilka vindstyrkor som helst och på alla bogar. Har du redan nåt som funkar på snö så är isbrädan kanon – både i gippar och för långturer med slör och kryss. Om man vill skapa sig en egen uppfattning kan man väl kolla klippet från Norrköping. 🙂

    Håller med och med 4,0 så behövdes det inte så mycket vind om man bara fisköra med rätt is så glider dom flesta farkoster .

  • vindsokaren

    Medlem
    4 december, 2011 vid 22:39

    Funderar att göra nåt kit med skidor istället för medar så skulle ju snöfrågan vara löst för 4-medars.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 december, 2011 vid 14:32

    Vindsökarn – Har Du ventilerat Dina tankar i enkäten som framgår av annan tråd på Forumet? Det kan ju vara kul om man får en toal genomlysning av alla tankar och erfarenheter som finns. Det kan ju gagna oss alla i en framtid.

    Med 4.0 på en 4-medars så kan man ju skrota och “fisköra” även om det brallar 11-15 m/s. På senvintern blåste det rätt bra och jag tillhör dem som fegar ibland men det gick ju ändå att ta sig fram. Roligast är kanske ändå när det blåser lite mindre, kanske 5-8, då man känner att man har hyfsad kontroll över läget, då framförallt hur pass ojämn isen verkar vara.

    Annars kan ju också mäta upp en lämplig alpha-repa och köra tvärs vinden runt två koner – eller se vad man snittar på timmen trots massa gippar. Det finns mycket kul att hitta på även i lägre vindregister.

  • gnsmk

    Medlem
    10 december, 2011 vid 10:44

    Här är mina två projekt nästan helt klara. Jag är lite orolig att min 4 medars kommer vobbla “väger 100 kilo”. Truckarna jag har på är 50 graders med 97 gummin men den känns lättstyrd när man testar den på backen. nån som har nått tips på stabiliteten ? fjädrar ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 december, 2011 vid 13:48

    Det blir spännande att se hur brädorna uppför sig. På 4-medars har Du hittat en lösning som liknar Hibernas och där medarna ser ut att vara ledade och kan röra sig oberoende av varandra.

    Från Hiberna har jag fått tipset att slipa ned gummit ca 0.5 cm om man vill ha en hårdare truck. Jag vet inte om detta kan hjälpa Dig. Jag har själv ingen erfarenhet och har således inte testat detta.

  • jps

    Medlem
    10 december, 2011 vid 14:08

    Tjusiga byggen!

    Speciellt skidvarianten ser riktigt proffsig ut.

  • gnsmk

    Medlem
    10 december, 2011 vid 21:25

    Tack och bock. 4 medars är lite mer beta version än så länge, förra året körde jag bara med en liknande skidvariant för den tyckte jag kändes mycket stabilare. dock gick den inte att svänga med så bra. Den nya ska kunna svänga bättre tack vare sitt underrede. Skidorna står ju på högkant i 40 grader och blir då långa medar så att säga, mycket stabilt

  • gnsmk

    Medlem
    10 december, 2011 vid 21:29
    Herr Pelegrin;677235 wrote:
    Det blir spännande att se hur brädorna uppför sig. På 4-medars har Du hittat en lösning som liknar Hibernas och där medarna ser ut att vara ledade och kan röra sig oberoende av varandra.

    Från Hiberna har jag fått tipset att slipa ned gummit ca 0.5 cm om man vill ha en hårdare truck. Jag vet inte om detta kan hjälpa Dig. Jag har själv ingen erfarenhet och har således inte testat detta.

    Tack för tipset det är nått man får testa om det börjar vobbla.

    Det var väldigt billigt att bygga truckarna. Köpte en meter begagnad L-profil på järnskroten för 20 kr och H-balken kommer från en skrotad snöskoter.

Sida 12 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.