Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda inte kört för säsongen – Horsfjärden

  • Isbräda inte kört för säsongen – Horsfjärden

    Publicerad av herr-pelegrin på 24 mars, 2011 vid 18:40

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=146&pictureid=1046&thumb=1[/IMG]

    Ni har säkert fina isar på många håll efter flera dagars töande i Stockholmstrakten. Vid kontroll Horsfjärden från Muskösidan på to kväll110324 framgår följande:

    Isen tjock och tillräckligt hård och jämn för att fungera för både Pirate o Hiberna! Det bör gå att utgå från Söderby Brygga på landsidan eller Mikrums Brygga från Muskösidan fre till söndag eftersom vi väntas få kalla nätter. Är man som Uppsalagänget ute tidigt på fm ökar chanserna till fina dagar. Jag testar fredag och återkommer.

    Om någon tvekar beträffande isens hållbarhet så ska Ni veta att man förra helgen åkte bil från Östnora över till Lugnet på Muskösidan. Då var den ca 3 1/2 dm.

    classic svarade 13 år sedan 9 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • marden

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 20:27

    va nere på drevviken(sjö) i kväll och den låg som ett salsgolv,tyvärr bar bara ytan inne vid land som legat i skuggan ett par timmar en bit ut var ytan för mjuk o medarna skar ner 5cm.
    funderar på att ta ett kort sväng imorron bitti om det varit en kall natt

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 21:33

    Vi får hoppas på rejält kalla nätter! Jag åker från Mikrum i morgon fm o återkommer.

  • tranan

    Medlem
    24 mars, 2011 vid 21:47

    Hmm, tjocka vårisar tunnas inte ut utan faller bokstavligen sönder. Även 30 cm tjocka isar kan plötsligt brista, speciellt senare pa dagen när solen har gjort sitt. Själv har jag gått igenom 25 cm tjock is med skridskor som inte visade något tecken till förcsvagning innan det brast. Det ska tilläggas att med på turen var endast erfarna skridskoåkare och flera av desa kunde ine ta sig upp själva trots isdubbar och flytande ryggsäckar. Utan kastlinor skulle det gått riktigt illa. Så var mycket försiktiga!

  • marden

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 09:14

    var nere en sväng innan jobbet på drevan .gick ju bra fast isen var inte lika jämn som jag trodde igår men fick till 38kn me isbrädan iaf och mer skulle det blivit om inte sjön tog slut just där.
    isen är förövrigt över 50cm tjock fortfarande och ytan var hård idag..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 09:44

    Jag tackar Tranan för kloka ord och vill samtidigt poängtera att jag inte lurar ut folk på svaga isar. Kul att Mården fick 38 på Drevan. Hade Du kört på Horsfjärden hade Du fått en längre repa. Jag har precis talat med grannen (som hjälpte Dig med en lagning häromhelgen). Han har varit ute med Isabellan på Horsfjärden nu på förmiddagen. Isen har hårdnat ordentligt under natten och det går att hitta fina ytor med bra is. Den är ca 3 dm och är farbar förutsatt att natten för varit kall.

    Som sagt – under förutsaättning att det varit kallt på natten så går det nu att köra på Horsfjärden. På Muskösidan finns en och annan spricka om någon dm. Grannen hävdar att isen bör vara lika bra på Söderbysidan. Om man bara ser upp för sprickor så är det farbart i dag fredag även med beaktande av säkerheten.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 12:20

    Medan grannen svischade fram i fullt blås på Horsfjärden med Isabellan testade jag isbrädan i kuling som säkert var upp till 15 m/s. Det var mig övemäktigt i byarna och jag fick ge mig även om isen var ok. Får se om det mojnar till i morgon.

  • tsss

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 14:26

    Vi var några från TWC som var ute på Erstavikens inre delar idag, fredag em. Mycket stabil is som var litet småbulig här o var men klart åkbar för skridskoåkare o isslädar mm. Tyvärr mycket byigt i lufthavet.

    Håller med Tranan om vårisens problematik: När värmen kommer så omvandlas isen småningom till stående stavar och nattkylan fryser ihop ytskiktet. När detta värmts upp och brister så finns inget som håller längre…
    Erstan har ännu inga tecken på omvandling till våris, däremot kan jag tänka mig att i sunden längre ut så finns underfrätningar mm

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 18:15

    Prognosen för lördagen ser ok ut med ett antal minus natten till och 6-10 m/s med sol på dagen. På fredagen blåste det som sagt småspik men Isabellan var ändå ute in på eftermiddagen med paus för smärre hagelstorm. Jag gör ett nytt försök med isbrädan i morgon.

  • vindsokaren

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 19:25

    Blidde hemmaplan idag på Erstaviken efter snöfallet kom sol och vind tillbaka så 4 nollan fick jobba.
    Otroligt lite friktion på isen var tvungen surra grejorna vid en boj dock så vart körningen väldigt “smattrig” för att ladda mera här vid TWC Vill köööra mer!! lite bulig is så inte i närheten av “trimmarns” snabba video
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=9cCyvK92gHg”]YouTube – issurf 110326 erstaviken[/ame]

  • trimmarn

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 21:20

    Det blev ju en lyckad eftermiddag på drevan till slut.. Vindsökarn kör du på erstan i morgon? Går det köra från tws?
    peder

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CxHi0aPtoBU&feature=BF&list=ULgBEl77b7ZsU&index=3″]YouTube – Drevan 25 mars[/ame]

    en till

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=OICj6HFTgYE”]YouTube – MOV00285.3gp[/ame]

  • marden

    Medlem
    25 mars, 2011 vid 21:42

    Var ska vi köra imorrn ,är inte drevan bättre än erstan på NV ?

  • trimmarn

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 07:44

    Mården, jag kör gärna på lite större yta Erstan ser ju fin ut på Vindsökarens film. Det är väl so och nv som funkar bäst där. Isen på drevan är oxo knölig det var bara där rob filmade som det var slätt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 08:11

    Det har uppenbarligen varit rejält kall under natten. I en mycket liten damm hade det frusit på så pass att isen bar. Det blåser några sekundmeter och solen skiner.

  • trimmarn

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 10:15

    Jag rullar mot erstan och tws
    peder

  • marden

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 11:19

    Jag stannar hemma med familjen idag, och om jag blir utsläpt imorrn lutar det åt horsfjarden och soderbybrygga .
    Hoppas det dyker upp några fler ..

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda inte kört för säsongen – Horsfjärden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.