Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 november, 2012 vid 12:25

    Det blev till slut ingen lyxvariant utan jag hamnade till slut vid två skydd från BILTEMA. Jag köpte ett skydd för överkroppen som motsvarar det som Radius visat på bild. Den finns, som jag uppfattade det, i två storlekar. Till det köpte jag skyddsbyxa för skydd av höft och svanskota.

    Protection Jacket Art 82-293 för 699:-

    Protector Shorts Art 826-58 för 289:-

    För tusenlappen har man, frånsett hjälm, knäskydd o handledsskydd, de skydd som den mest “protektionistiske” isbrädeåkaren kan behöva. Det kan tillläggas att överdelen även inkluderar ett avtagbart 7-kotors ryggskydd. Jag lär välja bort det eftersom det borde räcka med det skydd som midjeselen ger tillsammans med det skydd för svanskotan som skyddsbrallorna ger.

  • bicless

    Medlem
    17 november, 2012 vid 13:33

    ok, men var försiktig med att lita på billiga skydd. Jag tog del av konsumentverkets test av ryggskydd och flera modeller var fulltändigt värdelösa i praktiken. Bara några få som uppfyllde kraven. Jag vet att de tvingade flera butiker sluta sälja vissa modeller för de var så undermåliga. Skydd skall egentligen uppfylla vissa standarder och de skall märkas på dem vilka standarder som uppfylls.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 november, 2012 vid 15:47

    Bicless – Du har antagligen rätt i att man kanske borde lägga lite mer på riktigt bra skydd men nu fick det bli så här. Vad gäller överkroppen så verkar det finnas en del att välja på. BILTEMA-varianten kändes helt ok.

    Det är lite sämre utbud vad gäller skydd för höften, åtminstone om man inte bara vill ha vaddering utan även en hård del i plast. Hockeybrallor ger ju förnämligt skydd men blir lite klumpiga även om man plockar bort en del onödiga plastbitar. Biltemas skyddsbrallor har om än lite klen så ändå en skyddande hårdplastdel från höftkulan och en bit ned, dvs ungefär där man kan damma i om man vurpar åt sidan.

  • trimmarn

    Medlem
    17 november, 2012 vid 17:03

    Jag e supernöjd med vaddbyxorna jag köpte på surfspot använt dom i 2 sess. Mindre nöjd med knäskydden med avtagbar plastkopp båda knäna har spruckit. Jag brukar försöka landa på knäna när jag ramlar precis som när man skejtade för ett halvt liv sen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 november, 2012 vid 18:49

    Det kanske finns någon som har tips om bra knäskydd…? Jag har kört ett antal säsonger med en billig skatevariant från Biltema men de hålls inte på plats utan glider ned. Som Trimmarn säger hamnar man lätt på knäna. Sitter skydden fel kan de göra mer skada än nytta.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 november, 2012 vid 21:07

    Knäskydden från innebandymålvakt utrustningen fungerar riktigt bra är en gel.variant som sitter skönt på understället.
    Nya armbågsskydd skall jag komplettera med.

  • bicless

    Medlem
    18 november, 2012 vid 01:14

    Det finns säkert flera bra men POCs är riktigt bra med en speciell design som låser mot muskeln så den ej skall kunna åka ner. Och är i VPD så kan inte spricka. Trots att de är rätt dyra har POC sålt slut på dem i år igen (sålde slut förra året) så vi har haft skitsvårt få tag i tillräckligt men några har vi.
    http://www.surfspot.se/poc-joint-vpd-2-0-knee-knaskydd.html
    mer info http://www.pocsports.com/en/product/1394/joint-vpd-2-0-knee

    Nu kanske det inte är lika noga på allt men tänk på att man är uppe i samma farter som man kör bil. Man skulle inte köpa icke godkänd airbag till bilen bara för den var billig. Säkert viktigast på hjälm och ryggskydd men det är milsvid skillnad så bra och dåliga skydd. Läs på lite tester om hjälmar och ryggskydd så blir man rätt skeptisk till de enklaste

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 november, 2012 vid 15:59

    Ibland funderar man på vilka skydd som är de mest nödvändiga för isbräda. Är det hjälmen, ryggskydd, knäskydd eller vad då…? I början på denna tråd rabblade jag upp en del skador och det är ju faktiskt en blandad kompott! Skydd nr ett är väl antagligen hjälmen men sen är det lite marigt att se vad man kan välja bort om det är så att man inte vill bylsa på sig en massa skydd.

    Råkar man som Radius få tvärstopp i 35 knop p g a lite frasig överis i kombination med relativt låga medar kan ju vad som helst hända. Vad gäller 4-medars så gissar jag annars att det är just backvinden efter gippen orsakar flest farliga vurpor. Det är ofta ett snabbt förlopp och det är lätt att damma i svanskota, axel eller bakhuvud. Samtidigt har nog en hel del av oss slagit i både knän, armbågar och höfter. Att ett klantigt fall över bommen kan knäcka ett eller ett par revben fick jag själv uppleva. Som sagt, frågan är vad man kan välja bort..?

  • hamberg

    Medlem
    20 november, 2012 vid 16:48

    Det här knäskyddet ser bra ut för ändamålet http://www.ridestore.se/evs-sc03-pastrana-knaskydd-yellow-black men jag har inte testat det själv. Dock kört på evs andra knäskydd och dom har funkat riktigt bra för mig. Väldigt viktigt att ta rätt storlek bara.

  • radius

    Medlem
    20 november, 2012 vid 21:22

    Körde med sonens avlagda hockeybenskydd förra säsongen, det fungerade kanon men kändes ganska klumpigt. Har kört en hel del med MTB benskydd och de är mycket smäckrare, bättre ventilerade och skyddar (precis som ho ckeyskydd) även yttersida av knät. Gissar att de kommer att funka kanon även på is: )
    IceboardKneeguards.jpg
    Windsurfing at boardtests

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 november, 2012 vid 11:52

    Tack för tipsen!!! Det blir att kolla runt litegrann.

  • tsss

    Medlem
    7 december, 2012 vid 18:52

    hej folks

    Satt o läste tidningen MC-folket som man får från SMC, mc-åkarnas centralorganisation. Där fanns en produktnyhet som kanske är framtiden, vi får väl se. En firma som heter Leatt har gjort en produktlinje med mjuka skyddsskläder som blir hårda vid stöt(ar). Enligt tidningen skulle hojfirman Duells i Göteborg sälja dom här grejerna, men hittade intet på deras hemsida. Verkar som dom ska sälja grejerna först nästa år… Google-ade o hittade flera länkar t ex denna http://www.whites.co.nz/products/leatt/2214.aspx där ni kan läsa. Enligt texten ska kläderna vara CE-märkta, släppa igenom fukt osv. Kanske intressant för Bicless att kolla upp?
    Om materialet uppfyller vad som utlovas så är det en gigantisk marknad som öppnas. (Tänker inte på isåkarna utan på alla andra) Ofta lämnar man ryggskydd kvar i garderoben, dom är inte sällan obekväma svettiga o halkar runt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 23:42

    Efter tips från Vindsökarn blev det till slut innebandyknäskydd. Två dagars leverans för Unihoc som känns sköna och verkar inte glida ned.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 februari, 2014 vid 14:49

    Det är väl inte dags att summera skadorna för säsongen än men det här är vad jag känner till:

    Egna – Blödande jack i underbenet, troligen från en av medarna i en vurpa på Övre Klingen samt en rejäl “skalldunk” vid bakåtfall från tremedars under SM-helgen i Västerås (nack o huvudvärk – kanske lindrig hjärnskakning).

    Uppsala – Brutet nyckelben men inga omständigheter kända.

  • surfpeke

    Medlem
    3 februari, 2014 vid 17:15

    Bra att man har hjälm när du är närheten.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Skador och skydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.