Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Italien- GardaTorbole/Malcesine/Adri

  • Italien- GardaTorbole/Malcesine/Adri

    Publicerad av mrquality på 31 juli, 2019 vid 10:56

    Hej hej alla surfare!
    Som vanligt jag vill dela med er mina äventyr och försöka ge råd och tips på uthytningstället och annat. Jag åkte på semester med familjen hemma tilll Italien. Den 18 juli åkte vi först till Senigallia(AN) på adriatiska havet där mina förledrar bor. Sedan jag väntade vinden några dagar jag var på Challenger Sails fabriken i Senigallia (AN) och spenderade tid med Claudio en av ägare som visade mig hur han handtillverka foil segel och alla nya segel/master som har kommit nu. Jag kommer att dela en video, alla andra gjorde bara live och ni kan kolla på min facebook/instagram sidan om ni vill, på Challenger Sails Sweden.

    mrquality svarade 4 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 11:13
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 12:22

    Delar av 2 foil segel som ska till England, det tar ungefär 3/5 dagar för att göra en handtillverkat segel. Claudio Badiali riggar alla segel efter tillverkning, och han har sagt att har riggat flera tusen segel sen han började.

    Attachment Image
  • irieman

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 12:24

    Kul!

    När det gäller Garda, var är det bäst att bo, Torbole eller Malcesine?

  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 12:29

    Klista logotyp

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 12:43

    Det har varit så varmt under sista månad och tom vatten är varm så sjöbris har kommit sällan under juli månad på Adriatiska havet, men ner är så varm i flera veckor(över 34-38 °C) kommer värsta oväder alltid då och då. Ofta två dagar innan blåser fram till regn kommer och det kan vara att kommer att blåsa upp till 20 m/s. Jag visste att det skulle komma så äntligen kunde går ut med freeride
    grejer 7.5 och 6.5. Jag hyrde grejer hos min kompis Fabio på Windsurf center Marotta. Han är väldigt trevlig och nästa år kommer min son att börja lära sig vindsurfa där. Har kör för alla barn någon form av triathlon dvs simma med en vågbräda, vindsurfa fram tillbaka, och lite SUP. Han tycker att är bra för att inte pusha så mycket barnet att lära sig på en gång med vindsurfing. Han håller kursen varje dag. Där finns en station med vind och webbcam.
    http://www.vedetta.org/locations/webcam-live-streaming-pesaro-urbino-marotta/

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 13:59

    Windsurf Center Marotta

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 14:38

    Kul!

    När det gäller Garda, var är det bäst att bo, Torbole eller Malcesine?

    I söndags åkte vi till Torbole. Jag tycker att är bättre Torbole för att är lite större än Malcesine och är närmare til Riva del Garda som är ännu större och är en fin stad. I princip blåser två olika typer av vindar Pelèr och Ora. Pelèr kommer från nord och börja på natten och fortsätter blåsa på morgonen fram till kl 10-11 sen vinden sluta tar en paus och vänder sig, då kommer i gång Ora vind som kommer från syd. Med Pelèr måste åka till Malcesine, jag var där för två dagar sen och blåste upp till 13 m/s, började vindsurfa kl 07.30 fram till 10.30 och var helt slut!!!! Det kan blåsa ännu mera kan blåsa upp till 20m/s utan problem om det kommer Pelèr Nero (grundas från ovädret). Man kan hoppa mycket pga är väldigt vågigt och choppigt men det var inte så lätt för mig att träna jippa. Det är inte ett spot för att köra fort pga är inte platt vatten men samtidigt samma dagen jag var där var också Andrea Cucchi(Point 7) ute och körde upp till 38.5 kts med en 7.0 segel. Vinden är kostant och brutalt ibland. Jag körde en Novenove Style move och en 5.5 sen byte till 6.5 och i slutet en 7.0, har planat hela tiden no stopp men efter 3 timmar jag orkade inte längre (var lite överriggat) . I Malcesine bästa stället att hyra(finns det få ställe där) är wwwind.com (windsquare) där kan man titta på webcam som har även vindstation i real time. Man kan parkera i deras parkering utan att betala.På Malcesine brukar man går ut med små segel och Pelèr vind kommer ofta( i statistik minst 3-4gg per vecka). Vissa som bor där bruka rigga kl 05.30 på morgonen kör till 8.30 sen går och jobbar (vilken dröm). Bifogar några bild från Malcesine. I Malcesine finns det även en fin gammal staden och en linbana som åker upp 1800 mt till Monte Baldo där man kan se hela Garda Sjön.

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 14:44

    Från min bästa kastfall i Malcesine när jag började bli trött och missade fotstroppar, ahahha

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:02

    När jag började var minst 100 vindsurfare i vatten, när jag slutade filmade lite och fortfarande folk planade full fart. Glömde säga att 500 mt från Wind Square finns en parkering där alla som har egna utrustning riggar.

  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:27

    Ner vinden slutar i Malcesine är det dags att åka till Torbole och väntar Ora vind. Igår körde jag från kl 12- 17 och testade 3 olika brädor. I år testade jag Vasco Renna uthytningstället, fick bra material och bra pris men personligt tycker att bästa stället är Duotone Center (Ex Shake) iConca d’Oro. Ligger 500 mt från stranden där alla andra uthyrning stället ligger, jag var där förra året, där blåser mest och vatten är direkt högt så fort man hoppar in i vatten. Man hoppar i vatten och kör direkt medelvind. Samtidigt många nybörjare som tappar höjden kommer att hamna vid stranden så blir svårare håll koll på alla. På stranden vid Vasco Renna och andra finns det också folk som badar och stenar så varje gång man vill vila blir svårt går ut/in utan våtdräkt skor. Därför att kommer jag åka tillbaka nästa år till Shaka/Duotone center. Lägger en bild som visar bättre vad jag menar

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:32

    I Torbole är förbjudet att köra kitesurf, i vatten finns det bara vindsurfare, segelbåtar, katamaran och varje halv timme mitt på vatten kommer från Ruva och Limone stora turist båtar, men dem kör långsamma så igna problem. Lite bild från Torbole

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:40

    Sista 2 dagar av Windsurfer World Championship jag var där och såg undratals människor med vintage segel osv som tävlade

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:44

    Torbole

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 15:52

    Circolo Vela Torbole, här brukar alla tävlande av alla typer kategori anmäla sig, fick veta att många Kona killar från Sverige kommer nästa vecka där. Härifrån kommer ut de bästa italiensk vindsurfare som brukar börja ner de är lite och köra i RSX olimpisk kategori och sen Slalom Pwa.

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    31 juli, 2019 vid 16:10

    Igår kl 17.30 när jag slutade vindsurfa filmade lite

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Italien- GardaTorbole/Malcesine/Adri

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.