Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag behöver 30 000 spänn!

  • raggarn

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 19:05

    F-n gnäller ni om…….. ingen koll var stålarna finns…???
    jag får iaf flera låneerbjudande varenda dag me posten….så kör så det ryker så ses vi på gråtande på
    Lyxfällan…sen tar det bara 5 år på existensminimum innan man kan börja om igen…. he he he
    😉 🙂 😉
    från en som älskar att fynda beggat istället….julafton minst varje månad… 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 19:47

    Finns inget som känns så bra när man konstaterar att det inte var ngn skillnad på årets prylar i år heller…(brukar testa/hyra årets freeride premium)

    Dock erkänner jqg att min simmer onshore 4.2 från 2001 känns lite onödigt hög (riggas på 400), så den kan jag lätt tänka mig att byta mot ett nyare..vilket alltså för min del handlar om segel från 2010 och uppåt…

    Jag uppskattar även bättre bommar med smalt grepp, och kommer aldrig gå tillbaks till sdm på freeride/våg…men det var ju inte heller igår de innovationerna dök upp

  • sailortrash

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 19:48

    Men om ingen köper nytt blir det ju inget beggat…så kör på..

  • sea_surf

    Medlem
    7 juni, 2017 vid 20:23

    Började på nytt 2001. Köpte i början in mig på billigt begagnat, bestämde mig efter några år för att ha bra grejer som inte gick sönder när det väl blåste dvs livsstilssporten fick kosta pengar. Kolfiberbommar, master, bra segel, bra brädor. Sista tio åren har det blivit kring 10-15000:-/år i “uppgradering”, inte mer än så. Rätt dyrt men dyrast är ju resorna. Surt att sitta på stranden när det blåser och inte ha bra utrustning.

  • bicless

    Medlem
    8 juni, 2017 vid 07:28

    Vi tar gärna beggat i inbyte. Uppgradering behöver ju inte bli så dyrt.

  • swingout

    Medlem
    8 juni, 2017 vid 10:17

    Jag och svågern delar sedan ett par år på våra prylar. Då han väger 10 kg mindre än jag kör vi ändå aldrig på samma storlek. Vi betalar således bara hälften var för hela kittet 🙂
    Sedan ersätter vi bara det som har gått sönder, och då gärna med förra årets modell. Så blir det aldrig några större utgifter på en gång, och man förblir lyckligt ovetande om hur mycket man har gett ut totalt över åren…

  • pete

    Medlem
    8 juni, 2017 vid 12:32

    …eller också kör man slut på grejorna tills de går sönder så att man bara måste köpa nytt. I förrgår till exempel pajade min Neil Pryde Bringdahl sittsele inköpt -89 på båtmässan. Tyvärr har jag inte kvittot kvar, 28 år är väl ingen ålder på en sele..?

  • raggarn

    Medlem
    8 juni, 2017 vid 20:05

    @pete 744178 wrote:

    …eller också kör man slut på grejorna tills de går sönder så att man bara måste köpa nytt. I förrgår till exempel pajade min Neil Pryde Bringdahl sittsele inköpt -89 på båtmässan. Tyvärr har jag inte kvittot kvar, 28 år är väl ingen ålder på en sele..?

    de e lungt…..du får väl följa trenden med bröstsele…. här finns en perfekt 😉

    https://www.blocket.se/landskrona/Hangsele_73717207.htm?ca=11&w=3&last=1

    🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 05:59

    @dr Masse 744157 wrote:

    !

    Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg

    Sitter själv och vill ha nytt då jag inte köpt nåt sen 2009. Då 2 nya brädor, 4 segel, 3 master och bom. Men detta kostade knappt 50000:- Nu kostar ju samma grejer säkert 80000:-

    Sitter febrilt och letar efter en 105 FSW men kan ju inte ge 18000 för EN bräda. Det är ju som på 90 talet när Bunk sålde F2 Thommen edition för 19999 Vad var det som hände med branschen för några år sen egentligen, priserna har ju gått upp nåt sjukt….
    1. Lägre volymer
    2. Högre tillverkningskostnad i Thailand (Cobra)
    3. Svagare krona
    4. Högre materialkostnader
    5. Högre transport (en container från Kina kostar det dubbla idag mot 2009)

    Allt detta har resulterat i en prisuppgång. Att vissa high-end brädor ligger på typ 25 000:- (och mer…) i listrpris är rätt svettigt.. (och då fattar i alla fall inte jag varför man inte köper en fullblodscustom istället, men där är väl bara jag…). Men – många mer “normala” konstruktioner ligger fortfarande på under 15-16 000:-. Mycket pengar, men rimligare sett till prisutveckling över tid.

    Jag försöker uppdatera mina pryttlar i omgångar, brukar bli vart 3:e år sisådär. Då brukar jag kunna få något för de “gamla” grejjorna, men visst kostar det mer och mer att uppgradera…

    Fast om du är beredd att kika på fjolårsbrädor borde du väl kunna hitta en fin 105 FSW för under 18000:-…?]
    Vad konstigt citatet blev?

    Nu talar ju jag i egen sak då jag bygger och säljer brädor, men med tanke på material och den tid det tar att bygga en bräda tycker jag inte att de är direkt dyra (däremot är det ju mycket pengar), även om arbetskostnaden är låg i Asien så kostear det ju nåt. och sen alla påslag. Och sett över tid är det kanske inte så mycket farligare än för 25-30 år sen. vill minnas att en bräda låg på 10 papp typ 1990 och enligt SCB motsvarar det typ 17 idag. Mitt första helt nya segel (UP eskimo Wave-89) låg på 2000:- när det reades ut efter säsongen skulle ju bli typ 3500 idag, Surfers tar drygt 4700 för simmers fjorårs wavesegel, så viss ökning

    Däremot kan man argumentera att prisskillnaden mellan normala konstruktioner och topfotheline inte alltid motsvarar vad du får. merkostnaden för de dyrare materialen är ganska marginellt i förhållande till slutpris (men prissättnig baseras ju ofta på %påslag så 1kr mer i tillverkning blir flera gånger mer till kund).
    Sen är ju frågan om du får så mycket mer för slantarna? de få hekto lättare blir ganska dyrt kilopris.

    Ofta brukar man ju också vilja “ha det bästa” även om man kanske inte behöver det vilket gör att utbudet justeras åt det hållet, dvs att de billiga brädorna kanske slutar tillverkas. (ta tex Tigas Duratene som kostade 60% av en epoxi, (fast sen hoppade man ju sönder dem under hälarna om man seglade mycket, men det gör man med brädor idag oxå)

    Håller med Masse att med dagens priser så är custom ett utmärkt alternativ.

  • sundheden

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 06:32

    Jag hade mitt stora återfall 2015 och körde på min gamla bräda från 1993, jag köpte den ny från Surfers (Paradise) för 8500:- har jag för mig inkl. boardbag. I år, 24 år senare sålde jag den. Jag la ut den för 200, en fd. surfare gav 500 för att ge till sin dotter.

    Så 2016 blev det helt nya grejer, helt okej att köpa efter 24 år ändå. 😀

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 12:41

    @malibu 744101 wrote:

    Hur fan har folk råd med hela segellinjer och nya brädor? Jag vill också ha! Jag behöver segel, master, en mindre bräda…

    Varför började man inte med minigolf istället!!!???

    Vind och vågor styrs inte av arbetstider så antingen är du en hippie som reser runt, stöjobbar o är ute på vågorna dagen lång eller så är du en egenföretagare som kan köpa hela segellinjer om firman går bra och dra ut när det är optimalt. Skämt å sido är väl de flesta vanliga åtta till fem anställda men jag tror faktiskt att inom just vindsurfing så är andelen egenföretagare större än inom många andra sporter? För övrigt blir man ju förvånad hur snabbt värdet på prylarna tycks sjunka såfort man lämnar surfshoppen, att köpa beggat är ju vad som gäller.

  • sailortrash

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 13:59

    kanske lider folk generellt av idén om att man måste byta ut sina prylar ibland…
    har man inställningen att “detta segel håller väl 10-12 år” så är ju inte prylarna dyra direkt. Även ett totalpris på 50 lax i nyinköp blir ju inte mer än ynka 347,2 SEK /månad med 12 års tidshorisont…på 5 år vilket är klart rimligt för de flesta och därtill kort tid sett till hur lite grejerna används (här på östkusten) så är det ju inte värre än “just another smartpone”…för att inte tala om att lease en bil..

    Men folk tänker nog inte så…

  • sailortrash

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 13:59

    denna bransch liksom alla andra bygger ju på ständig slit och släng..

  • dr-masse

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 15:53

    Mjäe…. även om jag bytt mycket prylar genom åren har jag aldrig SLÄNGT något…. slit och sälj däremot… och även skänkt. 😜

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    9 juni, 2017 vid 17:06

    Tror inte det SLÄNGTS så mycket varken nu eller förr. Skillnaden är att det idag iom nätet säljs mycket mer begagnat vidare än det gjorde i mitten av 90-talet. Då slängde man inte heller men lät brädorna sakta förmultna under någon buske eller under någon bod, där man kan se resterna idag.
    Hittade en intressant sida förresten: http://1000surfboardgraveyard.blogspot.se/p/1000sg.html

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag behöver 30 000 spänn!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.