Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing jaha……nu funkar det helt plötsligt…..!!!??

  • jaha……nu funkar det helt plötsligt…..!!!??

    Publicerad av raggarn på 11 maj, 2014 vid 17:35

    jaha……nu funkar det helt plötsligt…..!!!??

    http://www.mauisails.com/masts.php

    ny kurva …mer constant än hard-top…men är ändå bakåtkompatibla mot äldre segel
    som skulle va hard-top….!!!???

    mycke bull-shit i denna sport,,,, 🙁

    kan bara hålla med Gamle Mark Angulo
    “no no i´m not in to that (rigging perfect) i´m just in to sailing”

    får leta fram den gamla Rotho Cupén grön å skön stock och provrigga 🙂

    dude svarade 9 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • hglifberg

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 18:42

    Hah, verkar knepigt att att det kan vara ny kurva och bakåtkompatibel, skeptisk..

  • doc

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 18:44

    Med erfarenhet från Gaastra kan jag bara säga att det är en jäkla skillnad på CC och hardtop-master. Den bakåtkompatibiliteten är nog bara säljsnack. Och korkat eftersom de kunder som testar antagligen blir skitsura och byter till annat märke.

  • snaffe

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 19:20

    Vad jag har förstått av Art som gör seglena är masterna fortfarande något hardtop men inte fullt så mycket, som förr. Har själv inte testat dock. Har för mig att 2014 års vågsegel är utvecklade på den gammla masten.

  • bicless

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 20:26

    Mauisails visste detta var en öm tå så de använda gamla masterna när de utvecklade seglen. Hittils har de segel jag testat på gamla masten funkat. Jag tycker de skött det rätt hyfsat.
    Alternativet att aldrig byta mastkurva känns sämre.

    Rätt skönt att de närmar sig alla andra så man kan peta i lite av varje i mastväg i seglen i framtiden. Tidigare årsmodeller på Mauisails segel funkade skitdåligt på CC master, I alla fall Freerace och race. Våg och vissa freeride kunde funka ok.

  • dr-masse

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 20:38

    De e ju i alla fall öppna med förändringen. Flera märken har gjort liknande sak men låtsats som om inget hänt…

  • raggarn

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 06:36

    Gaastra och Vandal och Severne härnäst eller….???

  • dr-masse

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 07:25

    De flesta märken har trixat med mastkurvorna någon gång. Om inte annat sker det “oavsiktligt” när man väljer att exempelvis byta leverantör. Sedan finns det de som bytt mastkurva helt utan att informera alls om det, vilket väl känns “sådär”.

    En vanlig grej är att “top of the line” masten är från en leverantör och “bra budget” från en annan. De har väldigt sällan (aldrig) identiska böjkurvor. Vilket såklart är ett resultat av olika produktionsmetoder, lay-up och kolhalt. Typ. Har inte stenkoll, men försökt begripa detta lite bättre genom åren.

  • erree

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 08:10

    Unifibers tabeller är hur som helst guld värda, den enda överblick man kan få typ..! I windsurfmag skrev de att t om två master av samma sort från samma tillverkare kan skilja sig enormt, därför är det lika bra att testa att rigga med en mast av valfritt märke med identisk böjkurva innan köp så torde riggningen vara en bättre indikation för kompatibilitet än bara tankesättet: samma märke för segel & mast

  • bicless

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 07:31

    Lite mer mastcurve info. Man räknar först ut flexet i toppen och botten enligt en standardiserad mätmetod. Sen räknar man ut skillnaden mellan topp och botten. Om exempelvis toppen flexar 8% mer än botten så är masten hardtop. Flexar den 10% mer i topp än botten så är den constant curve. Här är tabellen

    0 – 6: Hard top.
    7 – 9: Hard top – constant curve.
    10 – 12: Constant curve.
    13 – 15: Constant curve – flex top.
    16 – 18: Flex top.
    19 – 21: Flex top – super flex top

    Masttillverkarna kan inte göra master i olika längd och rdm och sdm som alla flexar exempelvis 8% mer i topp än botten, det är för dyrt. Så de har toleranser, mauisails toleranser var förut 7-11. Nu har man ändrat till 10-12. Så det är ingen superstor ändring man gjort. Alla tillverkare har på detta sätt. Vissa har tom ännu större toleranser så vissa master i rangen kan definitionsmässigt vara flextop och vissa snudd på hardtop. Och de skall användas i samma segel. Men eftersom det alltid varit på detta sätt vet segel designer om det så de gör inte seglen extremt mastkänsliga, förutom möjligen vissa race modeller.

    Mvh
    Bicless

  • robin

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 07:52

    Jag har också sett att master från samma tillverkare kan gå från flex top till hard top (på Petermanns hemsida). Då har det i första hand varit en skillnad mellan korta och långa master.

    Gäller toleranserna även samma modell och längd? Jag tycker att det är rimligt att en 370 och en 490 skiljer sig i kurva men inte att två 400-master av samma modell gör det.

  • dude

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 13:01

    I år när jag var på Maui var jag faktiskt över hos Art på Maui Sails segelloft. Tillsammans med Art testade jag alla master jag hade med mig i alla storlekarna jag köpte Mutant, 5.1, 4.6, 4.2 och 3,8.

    Masterna var Maui Sails egen Gladiator Ultra RDM 75 i 340 och 370, Powerex 370 85% (senaste tidigare USA-tillverkade masten som jag har för mig är relativt mycket constant curve), Hot Sails Mauis Hot Rod 370 (från den tidigare Kilwel-fabriken som också är ca CC) och till sist en äldre Naish 100% 400 (bara för att testa en mast som lär vara lite mer hard top även om den är för lång för även 5.1at som också går på 370-mast).

    Intressant att konstatera är att, för att “mäta” vilka egenskaper en mast ger i ett segel (nu pratar jag vågsegel) så finns det tre stycken “check points”. Först kan vi ta den med att se hur mycket “flopp” det blir i seglets top. Sen kommer den även beprövade ‘hur mycket mastrotation lattan ovanför bommen har’. Och sist kan vi nu också lägga till hur tight mastfickan är mellan de två översta lattorna, alltså hur mycket rotation som tillåts högre upp i seglet.

    Nu när jag är hemma igen ska jag ta och testrigga med en lika dan till Hot Sails Maui-mast men i 340 som jag har och med några fler om jag kan hitta. Och så ska jag se om jag kan komma ihåg alla slutsatser utan att förvanskas av all information jag bombarderas av på Internet! 🙂

    Niklas Du Rietz

  • dude

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 13:07

    Hur som helst tycker jag att det är väldigt kul att det kommit ut en vågsegellinje som riggas på 370 upp till 5.1 (som dessutom sägs ha bottendrag motsvarande, säg ett 5.3). Än så länge har jag alternerat mellan att köra det och ett Naish Boxer 5.4 (som riggas på 400) på Kanaha ett par gånger och det känns riktigt bra.

  • tws

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 15:27

    Med Gaastra fløger man bare anvisningene og så blir det riktig. Mutant ser “hurbrasomhelts” ut.
    Nye 100L Twister og plitter ny 4.8 Pure ligger klart i bilen, men vinden vil ikkeover 6m/s. ARGHHHHH!!!!

  • robin

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 17:58

    Hur upplevde ni de olika masterna? Hot är ju relativt mjuk i toppen, funkade det till exempel?

  • snaffe

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 16:58

    Har kört Mutant 5,1 – 2014 på gaastra 370, 100% Funkar superbra.
    Loco 5,2 och 4,4 2014 på gamla mauisails master och det sitter som en smäck.
    Har sett att Taty också kör gammla masten på sina 2014 freestylesegel. Som tidigare nämnts årets våg och freestylesegel är framtagna på den gamla masten.

    Har riggat ett 2011 Legend på en reptilemast och det funkar också mycket bra, tror inte deras våg och freestylesegel är jättekänsliga.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing jaha……nu funkar det helt plötsligt…..!!!??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.