Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

  • Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

    Publicerad av fastforward på 16 februari, 2007 vid 12:28

    (Pris anges för minsta motor/utrustningspaket där man får med AC och farthållare)

    Först 2 ganska små bilar som drar ca 6,4 l/mil:
    Nissan Note – fällbart framsäte (framåt), 40/20/40-baksäte (alla stolar kan fällas separat) och man slipper fälla fram sittdynan i baksätet. Kostar ca 150 000. Kan dock vara lite för kort
    Opel Meriva – 40/20/40-baksäte och man slipper fälla sittdynan i baksätet. Kostar ca 150 000. Även denna kan vara för kort.

    Sedan två 7-sitsiga familjebilar som drar ca 7,7 l/mil:
    Toyota Corolla Verso – både 40/20/40-mittensätet och baksätet fälls ner i golvet. Kostar från 200 000.
    Peugeot 307 SW – mitten- och baksäte med separata stolar som kan tas bort. Kostar ca 170 000.

    Sedan så finns det en del dyrare kombimodeller med fällbart framsäte och 40/60-baksäte såsom nya Volvo v70 och VW passat men då snackar man helt andra pengar.

    Det blir till att besöka ett par bilhallar utrustad med ett måttband… Någon som har några tips på andra bilar?

    Edit: tog bort lite gammal info pga att tråden verkar leva vidare.

    mexen svarade 13 år, 9 månader sedan 36 Medlemmar · 82 Svar
  • 82 Svar
  • adde

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 13:36

    Skoda Roomster och Ford Focus C-max kanske?

  • fastforward

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 14:14

    Ahhh, tackar. Forden hade jag kollat på men glömt att lista men skodan hade jag inte sett.

    Skoda Roomster – 40/20/40-baksäte som kan skjutas hit och dit och stolarna kan plockas ur. Ska bli intressant att se vad man kan göra med framsätet. Pris ca 140 000. Drar 6,8 l/mil.

    Ford Focus C-max – 40/20/40-baksäte som kan skjutas hit och dit och stolarna kan plockas ur. Ingen info om framsätet. Pris 170 000. Drar 0,7 l/mil

  • adde

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 14:43

    Jag och Basse åkte C-max endel på Irland förra våren, mkt smidig måste jag säga! Vi hade 2 brädor, 6 segel, två bommar, 4(?) master och resten i bilen utan problem

  • fastforward

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 14:50

    @adde 365415 wrote:

    Jag och Basse åkte C-max endel på Irland förra våren, mkt smidig måste jag säga! Vi hade 2 brädor, 6 segel, två bommar, 4(?) master och resten i bilen utan problem

    Kunde man fälla framsätet på något vettigt sätt framåt eller bakåt? Eller ni kanske bara körde på sådana där små vågbrädor man kan ha i handskfacket? 🙂

  • canoya

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 14:56

    Opel Zafira och Renault Scenic har fällbart höger framsäte. Har provlastat Grand Scenic med en Starboard 155 (270×85) och det gick utmärkt.

    Jag har den äldre Scenicen och där får man fälla framstolens ryggstöd bakåt istället, men då går det in:
    SB 155
    Tiga 267 Wave
    Fanatic Cross 120
    4 master
    5 bommar
    5 segel
    + alla smågrejer som fenor, dräkt, förlängare …

    Och då kan man ha en av de tre stolarna i baksätet kvar, övriga två får man lämna hemma.

    Viss försämring av sikten i höger backspegel får man dock stå ut med. Det beror på at mina brädor är så långa att de måste ligga på instrumentbrädan. Med nyare brädor, som ju oftast är minst 15-20 cm kortare än mina så kommer grejerna inte upp så högt.

    Nu har jag skaffat en Ford S-Max, men inte provpackat ännu. Den har inte fällbar högerstol så man får väl veva bak ryggstödet som på min Scenic, skulle jag tro.

    /Håkan

  • surferboy

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 17:47

    VW Touran är också en jämförbar modell och den har fällbart framsäte framåt. Något dyrare bara…

  • dr-masse

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 12:05

    ÅH, Canoya – kan du inte provpacka S-maxen? Är lite spekulant på en sådan, men vill INTE fälla stol om det kan undvikas. Du tror inte en 240 bräda går in lite diagonalt i den kärran? Nyfiken!

    VW Golf Plus är väl en annan bil med fällbart passagerarsäte fram, men jag tror den är lite kort.

  • tbsurf

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 16:42

    den perfekta surfbilen måste ha lite attityd
    kolla den här tex :tongue:

  • marden

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 20:28

    @tbsurf 365695 wrote:

    den perfekta surfbilen måste ha lite attityd
    kolla den här tex :tongue:

    kollade annosen måste kännas i lädret när man tankar fullt

  • luft

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 20:44

    Lånar den här länken lite…

    Någon som har lastat i nya folkabussen? Verkar som bara en liten del av utrymmet har längd så de räcker?
    Hur är det med nyare Chevor? Express heter den väl? Vad är längden invändigt?

  • fastforward

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 09:12

    Visst, det är klart man kan fläska på med en stor amerikanare eller en bil för uppåt 300k men de tycker inte jag kvalar in som perfekta surfbilar. Bilen måste ju vara såpass billig i inköp och drift att man har råd att åka utomlands också. Jag spenderar hellre 2 veckor extra utomlands per år än att åka omkring i en prestigebil.

    Opel Zafira – 7 platser som alla kan fällas förutom förarstolen, fällbart framsäte skapar 2,7m långt utrymme. 7,3 l/mil. 180 000:-

    Renault Grand Scenic – 7 platser för 210 000

    VW Touran – 210 000++

    Opel Zafira verkar vara en av toppkandidaterna faktiskt.

  • jaca

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 09:28

    Kunde inte låta bli att skicka in mitt ekipage 😉

    Lastar in två brädor, fyra segel, två master, bom och en del neopren! Plus jag själv också 🙂 På bilden är det lite lättare packning…

  • fastforward

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 10:16

    @jaca 365766 wrote:

    Kunde inte låta bli att skicka in mitt ekipage 😉

    Lastar in två brädor, fyra segel, två master, bom och en del neopren! Plus jag själv också 🙂 På bilden är det lite lättare packning…

    Jo men då har du inte plats för någon passagerare. TT är väl 2-sitsig bara förresten? Men bra lastat hur som helst 🙂

    Mitt personbästa är 2 kontorsbord, ett vitrinskåp och 2 personer i min Ibiza. Jag hade takräcket med mig men orkade inte knyta fast grejerna på taket… 😀

  • canoya

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 10:59

    @dr Masse 365664 wrote:

    ÅH, Canoya – kan du inte provpacka S-maxen? Är lite spekulant på en sådan, men vill INTE fälla stol om det kan undvikas. Du tror inte en 240 bräda går in lite diagonalt i den kärran? Nyfiken!]

    Provpackning får vänta till nästa helg. Bilen är hos BSR i Växjö den här veckan för lite justeringar av motorprogramvaran ;).

    Jag tror knappast att en 240-bräda går in diagonalt, men är inte säker. Mina längdskidor på 205 har jag för mig låg lite upp på armstödet mellan framstolarna. Men det är klart att man kanske kan skjuta fram passargerarstolen lite och få tillräckligt med längd. Jag får mäta till helgen.

    Jag fick reda på att man måste ha ett speciellt takräcke till varianten med glastak, så det var ju tur att jag beställde det med bilen. Har dock inte fått räcket än.

    /Håkan

  • adde

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 11:49

    Jag har haft en takbox I bilen i min mondeo. passagerarsätet längst fram men inte fält. 235cm tror jag boxen är. Har även kört ett helt kök! (förutom vitaror) + 2 passagerare i den… är S-maxen inte en förklädd mondeo?

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.