Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Jeri – fler frågor

  • Jeri – fler frågor

    Publicerad av tinka på 15 september, 2009 vid 20:09

    Såg att det var en tråd tidigare angående Jeri, här kommer ytterligare några frågor. Är nämligen frestad att åka dit senare i höst – om jag lyckas komma loss från jobbet…Än så länge är jag alltså bara på drömmarstadiet, men någonstans måste man ju börja! 🙂

    Funderar på att åka i november/december men har läst att det är väldigt mycket folk där då och trångt på vattnet, någon som har erfarenhet? Jag har inte börjat segla vågor men hoppas på att lära mig, men vågar man sig ut om det är för mycket folk? Eller kommer jag bara känna mig i vägen?

    Är det någon som har varit i Icaraizinho? -är det bättre “vågnybörjarförhållanden” där kanske? Läste på Vela att man kan ta en “combo” med både Jeri och Icaraizinho.

    Till sist, blir eventuellt att jag reser själv. Kan man hitta överkomligt boende som ensamresande? Är det lätt att träffa folk? Någon annan som har rest själv som har något bra tips? Eller kanske till och med några andra som planerar att resa dit i nov/dec och är intresserade av att dela boende?

    Många frågor…Tacksam för alla tips jag kan få!

    /Hanna

    juvas svarade 13 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • gordon-gekko

    Medlem
    16 september, 2009 vid 15:48

    Hej,

    Jag har inte någon grym input att komma, men är själv väldigt sugen på att dra över i slutet på Nov. Har tänkt mig ca 10 till 14 dagar totalt, beror på jobbet……

    Jag planerar att dra själv som det ser ut nu och skulle gärna ta rygg på ditt gäng eller hur många du/ni nu blir. Jag är främst inne på Jeri men eventuellt att en combo kan vara najs. Mest seglat chop eller plattvatten men testat lite vågor vid en del tillfällen. Jag har kollat runt lite men inte spikat något datum ännu men som sagt sjukt sugen på att komma iväg. 🙂

    Kan väl se hur det blir men hade varit kalas om man var några stycken!

    //

    Filip

  • tinka

    Medlem
    16 september, 2009 vid 20:17

    Kul att fler går i samma tankar!
    Jag har inte kollat så mycket på datum och biljetter men ska nog ta och göra det snart. Måste bara komma på en bra motivering till chefen också, om varför han borde ge mig tjänstledigt (har redan förbrukat årets semesterdagar…)

    /Hanna

  • gordon-gekko

    Medlem
    23 september, 2009 vid 18:17

    Hej, har mailat lite med Vela tycker de verkar erbjuda ett schysst upplägg.

    Har du koll på hur du tänker göra? Om du är intresserad av resesällskap kanske vi kan ta ett litet snack. Lägg ett medelande här eller i min inbox. Jag bokar nog inom någon vecka om jag hittar vettiga plåtar, hönger lite på det oxå.

    Sjukt sugen på att få komma iväg i höst.

    //

    Filip

  • ian

    Medlem
    23 september, 2009 vid 21:52

    Jag var i jeri förra året från sen oktober till jul.

    “Funderar på att åka i november/december men har läst att det är väldigt mycket folk där då och trångt på vattnet, någon som har erfarenhet?”

    Där de flesta kör och vågorna är som bäst blir det väldigt mycket folk. Det är en väldigt liten del av stranden så att rida vågor där handlar mer om att se upp för tyskar än att rida. Att man är nybörjare är inget särskilt problem då du kommer försvinna i mängden.

    Stranden är dock väldigt lång och slörar man bara av en bit finns det enorma ytor att köra på. Vågorna där är mindre men kan vara ordentligt långa på bra dagar. De är extreeemt långsamma och tillsammans med vinden, som är sned frånlands, får den en nybörjare att känna sig övermäktig.

    “Kan man hitta överkomligt boende som ensamresande? Är det lätt att träffa folk?”
    Förra året var vi väldigt många svenskar där och jag skulle tro att ett gäng åker ner i år också (dock ej undertecknad, sätter inte min fot i den eländiga hålan igen.) Jag skulle påstå att det är rätt lätt att träffa andra människor som vill bo där en stund. Byn är liten och man hänger mestadels på samma ställe.

    Säng på vandrarhem fanns annars från nån hundring per natt. Jag och två kompisar hyrde en liten lägenhet tillsammans av en kille som även har vandrarhem där. Har inte hans kontaktuppgifter här men kan leta fram. Värt att nämna är att runt nyår kommer hela halva brasiliens befolkning och fyller byn tills den nästan välter och just då kan det vara svårt att få tag på boende.

    …jag skriver itne såhär egentligen.

  • tinka

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:45

    Tack för svar! Låter bra, fast det verkar inte som att du var helt nöjd med din Jerivistelse…

  • ian

    Medlem
    25 september, 2009 vid 11:02

    Det passade inte just mig bara, alla andra verkade väldigt nöjda.

  • sjogren

    Medlem
    29 september, 2009 vid 08:54

    Jag har konkreta tankar på att åka till Jeri i början av november och stanna en månad ungefär. Måste bara få ihop allt det praktiska som vanligt 🙂

    Har inte varit där, så jag har ingen personlig spot-info att delge mer än det som står på t.ex deras sida. Men jag åker också själv isåfall, så det är ju kul om fler loners där samtidigt

    Hur går det för era planer Tinka och Gordon_Gekko?

  • gordon-gekko

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 15:37

    Jag är inne på att dra från den 20 nov och fram till den 4 dec. Det är min plan just nu. Mäste se hur det hela ska gå i lås med jobbinnan jag bokar men det ser ljust ut.

    Boende lutar åt Blue Jeri.

    Några förslag på annat ok boende? Vart hyr man bäst utrustning, Vela eller Ventos?

    Är det 80l freestylewave som gäller om man väger typ 80-85 kilo under nov månad?

    //

    Filip

  • johan-g

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:48

    Vela är bara ett bokningsbolag. Så bokar du genom Vela så hyr du grejerna från Clubventos. Vad jag såg när jag var nere finns bara clubventos och http://brazilwindsurf.com.

  • charlieb

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:46

    Kan du segla men inte har börjat segla vågor är det till Jeri du SKA åka!

    Jag var där med min fru över jul nyår och det var super! 17 dagar av 17 möjliga, lagom vågor och lite längre ner från vind inga problem för en icke våg van seglare. ÅK! Nov många på vattnet dec lugnare. Svindyrt över nyår men en upplevelse för livet med nyårsafton med fest och fyrverkeri.

    Maila om du har mer frågor men ÅK!

    C

  • sjogren

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:37

    för mig blir det den 2-23 nov 🙂 bblue jeri som boende
    Jag är lite osäker på transporten från fortaleza till jeri.. 650$ tur&retur för privat bil är lite mäktigt för en person, men om nån vill dela detta datum så är det bara hojta! annars får det bli buss eller delad transfer

    Gordon Gekko;580064 wrote:
    Är det 80l freestylewave som gäller om man väger typ 80-85 kilo under nov månad?

    80L FSW kommer bli fint!

  • konstantin

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 17:59
    sjögren;581296 wrote:
    för mig blir det den 2-23 nov 🙂 bblue jeri som boende
    Jag är lite osäker på transporten från fortaleza till jeri.. 650$ tur&retur för privat bil är lite mäktigt för en person, men om nån vill dela detta datum så är det bara hojta! annars får det bli buss eller delad transfer

    80L FSW kommer bli fint!

    Är du säker på att det är tur&retur i det priset?

    jag åker ditt den 17 nov

    ses// konstantin

  • sjogren

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 08:03

    325$ enkel väg. Men då får man å andra sidan en Land Rover (genom Vela) som går direkt när man har landat. Den tar upp till fyra personer så delar man med någon är det ju givet. Men som ensam åkande/betalande blir det nästan hälften av kostnaden som jag betalar för boendet och prylarna. Så det känns ovärt..

  • charlieb

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 19:59
    sjögren;581463 wrote:
    325$ enkel väg. Men då får man å andra sidan en Land Rover (genom Vela) som går direkt när man har landat. Den tar upp till fyra personer så delar man med någon är det ju givet. Men som ensam åkande/betalande blir det nästan hälften av kostnaden som jag betalar för boendet och prylarna. Så det känns ovärt..

    Åk Buss! 40 pengar! 6 tim fin långfärdsbuss med matstop på vägen, sedan öppen buss på stranden i en timme. Så ska man möta jeri!

    C

  • gordon-gekko

    Medlem
    11 oktober, 2009 vid 15:02

    Bokade resa igår, blir 21 nov till 5 dec. Så sugen nu va!

    Om någon vill dela transfer säg till som någon skrev är man 2 om en bil så är det ju inte mycket snack.

    Boende tror det blir Blue Jeri, men kollade på nått som heter Pousada Caju, har någon bott här får ni gärna komma med input.

    Ganska hyfsad länk för en som planerar att åka, http://www.roynbartholdi.com/ws_places_jeri.htm

    //

    Filip

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Jeri – fler frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.