Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jericoacara Coaching Clinic med Jem Hall

  • Jericoacara Coaching Clinic med Jem Hall

    Publicerad av canoya på 29 december, 2015 vid 14:37

    Jag var på Jem Hall’s Ultimate Advanced Boost Clinic i Jeri, Brasilien i början av december. Jag har aldrig tidigare ens tagit en lektion, så detta var en helt ny erfarenhet. Jeri ligger i nordöstra Brasilien i provinsen Ceara och man flyger till Fortaleza och har ca 4,5 timmars transfer till Jeri på bra vägar utom sista biten som är på sandvägar och stranden.

    Jag bokade allt utom flyg via Sportif i UK och flyg från Göteborg med http://www.flygstolen.se.

    Vi bodde på Posada Ponta da Pedra, granne med surfcentret Club Ventos som var bas för hela clinicen. Boendet är ganska basic, med frukost och (högljudd) AC, men ligger närmast stranden, 25 meter från vattnet vid högvatten.

    Centret var väl försett med de två senaste årsmodellerna av JP och Starboard av de flesta av deras våg- och freestylewavemodeller från knappt 70 liter till drygt 100 liter och några större freeridebrädor också. Jag gissar att de hade uppåt 100 brädor att välja på och minst lika många segel från Neil Pryde i storlekar från 3,9 till åtminstone 7,0, men flest mellan 4,2 och 5,5. Jag fick alltid bräda och segel av modell och storlek som jag ville ha. När man checkade in på centret fick man ett låsbart förvaringsskåp och nyckel med numrerad nyckelbricka. Numret användes också för att skriva upp luncher och fika på så betalade man för hela perioden vid hemresa. Smidigt att inte behöva ha med pengar eller kort på dagarna.

    Tanken var att vi skulle ha en uppvärmningsdag innan clinicen skulle börja, men flyget till Lissabon blev försenat så vi missade anlutningen över Atlanten och fick stanna i Lissabon ett dygn innan nästa plan gick, dessutom en annan rutt så vi kom inte fram till Jeri förrän vid 9 på första kursdagens morgon. Det var bara att lämna in väskorna i receptionen och checka ut bräda och segel och ge sig ut på vattnet. Rummet fick vi efter lunch.

    Efter frukost startade kursdagarna med en genomgång med olika allmänna tips och alla fick tala om vad man tänkte fokusera på under dagen och fick lite råd kring detta. Jem filmade oss ca en timme innan vi hade en kort samling på stranden med feedback till alla på vad han sett oss göra. Ny runda med individuella fokusområden och segling med filmning ca en timme till.

    Därefter var de flesta sugna på lunch. På eftermiddagen var det fri segling. Vid 18-tiden var det samling på en bar för videofeedback där Jem hade samlat några klipp på var och en som vi gick igenom och analyserade vad som var bra och fel i.

    Jem är lite “Gordon Ramsay goes windsurfing” och upprepar man samma fel gång på gång får man höra det, men det var kul och uppsluppen stämning och alla bjöd på sig själva.

    Har man kollat igenom de rekommenderade “Beginner to winner” och “Winner to wavesailor” innan så känner man igen alla tips, men det ger så mycket mer att ha provat och se sig själv på film göra både rätt och fel, för lika väl som att fel påpekas så uppmärksammas rätt utförda manövrar, och i alla fall jag växer lite av att få beröm och applåder av hela gänget. Efter video feedback-sittningen var det gemensam middag på olika ställen varje kväll utom på fredagen då inget gemensamt organiserades utan det blev spontangrupper som gick och åt middag. Upplägget på hela vistelsen är väl genomtänkt, i och med att man gör mycket gemensamt är det enkelt att åka själv på clinic, man får snabbt och enkelt kontakt med de andra deltagarna.

    Vi hade vind varje dag som kom vid 10-tiden och varade hela dagen. körde 4,5-5,4 men oftast 4,7-5,0. Vid högvatten seglar man ganska nära land och vinden blir ganska byig där på grund av att den blåser över land. Längre ut är den betydligt stabilare. Vågorna var mellan en knapp meter och 1,5 meter. Det var ganska trångt med folk och att tajma det så man kunde plocka en våg och samtidigt ha fritt fram down the line var inte så lätt. De dagar det var lite större vågor kunde man köra lite längre ner i vind (vi pratar ca 100-150 m så det är inte så långt tillbaka) och fortfarande få en fungerande våg utan trängsel.

    Byn är full med matställen och pousadas (gästhus/hotell) och har en del butiker (men man ska nog inte åka dit för shoppingen ☺). Alla gator består av sand och det är nära till allt.

    Sista dagen fick alla som ville alla “sina” videoclip och foton kopierade på USB-minne för att fortsätta med “self coaching” tills man åker på nästa clinic.

    Att åka på Clinic var riktigt givande och ett kul sätt att semestra. Jem är färgstark och bra som coach! Kolla mer på http://www.jemhall.com om du är intresserad.

    Rekommenderas!

    /Håkan

    peptobismol svarade 8 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    29 december, 2015 vid 14:43

    Ah, härlig rapport! Längtar tillbaka till Jeri, extra mycket så här års.

  • staffomania

    Medlem
    29 december, 2015 vid 22:27

    Tack för intressant läsning!

  • sundheden

    Medlem
    30 december, 2015 vid 07:51

    Det där ju hur kul som helst… utom flygstrulet.
    Det där vill jag göra men skulle nog behöva ta de mer basic kurserna.
    Det är ett sånt ställe jag vill semestra på ett par veckor!

    Vind och surf varje dag, bo på stranden, mysig stad med massa god mat i närheten.

    Vilken dröm!
    Tack för att du delade med dig! =)

  • walle_gbg

    Medlem
    30 december, 2015 vid 08:56

    Tack Håkan (jag tror vi träffades i Ringenäs i somras). Kul läsning. Kan bara instämma i nyttan med dessa clinics. Har själv åkt med Jem till Moulay i Marocko och skall dit igen. Videofeedback är otroligt nyttigt. Lite jobbigt ibland bara att inse hur mycket verkligheten skiljer sig från den upplevda känslan. Jem är ju en karaktär också. Det verkar som att de flesta som åkt med honom gärna åker igen.

    /Walle

  • canoya

    Medlem
    9 januari, 2016 vid 21:41

    Ja, det är bara att börja spara… Jag åker gärna igen.

    Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

  • peptobismol

    Medlem
    27 januari, 2016 vid 18:26

    Tack för bra läsning!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jericoacara Coaching Clinic med Jem Hall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.