Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jobb och surf

  • Jobb och surf

    Publicerad av malmorama på 10 september, 2015 vid 14:01

    Finns säkert någon gammal tråd på detta men jag hittar inte. Jag har funderat på vad folk här som surfar har för jobb. Tycker det verkar vara fullt med flex på massa arbetsplatser (utom min då) där man kan ta ledig förmiddag, eftermiddag eller helgdag om prognos för vind är bra. Jag har ganska flexibelt och kan dra 1500 ibland men inte på samma sätt som andra. Vad jobbar folk med? Eller ska man lägga upp det här på ett annorlunda sätt till nästa utvecklingssamtal med chefen?

    styret svarade 8 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • hakuna

    Medlem
    10 september, 2015 vid 14:04

    Sitter på teknisk support på ett globalt automationsföretag, så chefen är nog bara glad ju mer jag flexar. Kunderna är ju igång 24/7.

  • robin

    Medlem
    10 september, 2015 vid 14:13

    Jobbar som ingenjör. Man får se till att planera in mötesfri tid dagar när prognoserna ser bra ut (rekommenderas att boka in skuggmöten i systemet så att man ser upptagen ut). Flexen bygger sedan på att man ändå klarar sitt arbete och att man verkligen jobbar igen det. Jag brukar fråga/ berätta för min chef att jag planerar att vara borta efter lunch och att det inte drabbar några projekt och då brukar det vara lugnt. Det underlättar helt klart om det inte är i slutfasen av ett projekt när alla är sönderstressade.

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2015 vid 14:43

    jag har haft 100% flex som forskare/doktorand med väldigt lite bunden tid…har vart helt great men nu är det snart över…då blir det svårare att sticka en mån-ons ner till öland bara för att det blåser..

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2015 vid 14:43

    man får väl öppna kite/v-surfskola eller ngt..

  • ludde_l

    Medlem
    10 september, 2015 vid 14:47

    Ingenjör, så det jag flexar en dag tar jag igen en annan. Tyvärr gör ju ingen annan mitt jobb när jag är borta =(

  • mes

    Medlem
    10 september, 2015 vid 15:01

    Det är jobb+familj+surf som gör det riktigt j_la krångligt… Ingenör, har flex men hinner inte ta ut plus att familjeaktiviteter..hämta barns osv gör att jag får minustid ändå…lösningen …pension tidigt…eh…

  • sailortrash

    Medlem
    10 september, 2015 vid 15:34

    Jo..jobb i komb. Med familjeförpliktelser är ett krux. Jag har bytt strategi från “ofta men lättvind” till några rejäla resor per år. Sen har jag börjat kita och då får man allafall med sig grejerna på familjeresor med bil..

  • sundheden

    Medlem
    10 september, 2015 vid 17:54

    Jobbar som servicetekniker i kista 8-17, och har hela bakluckan full med reservdelar som måste ur för att kunna slänga in segel, mast, bom etc.

    Ibland kan jag komma loss nån halvtimme tidigare. Takräcket kan jag montera arbetstid i alla fall.

    Måste försöka få till en större tjänstebil nästa gång så man kan packa allt redan på morgonen och sen åka direkt. Men det är två år kvar till byte. X(

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • pripps

    Medlem
    10 september, 2015 vid 18:01

    Skaffa egen firma, då kan du fråga chefen “det vill säga dig själv” om det är ok att åka och surfa !
    /Tommy

  • gustav1980

    Medlem
    10 september, 2015 vid 19:15

    Jag har någon form av semiflex…men i praktiken är det svårt att med kort varsel dra iväg. Fördelen är att jag bor på en Ö, och takboxen är alltid lastad, så med 3-10 minuters bilfärd så når jag spots på alla riktningar.
    Tror dock stenhårt på att ta upp frågan som en punkt på medarbetarsamtal eller liknande. Det känns seriöst att redan i början av det nya året presentera ett önskemål för surfflex sommartid, samtidigt som du såklart även lägger fram förslag på vad du i gengäld erbjuder.

  • _frippe_

    Medlem
    10 september, 2015 vid 19:48

    Min erfarenhet är att det är bäst att ligga lågt på jobbet med att man vindsurfar. Folk är ju borta av alla möjliga anledningar som är OK, hämta barn, barn som blir sjuka, möta hantverkare, ta emot hemleveranser, läkarbesök osv. Men att vara borta för att man surfar känns inte lika accepterat. Boka skuggmöten i kalendern och säg bara att du måste gå tidigare/komma senare funkar bäst för mig. Och använda flexen om man har det. Man kan ju vara på jobbet väldigt tidigt och beta av större delen av arbetsdagen innan surf eller tvärt om. Eller om man ser att det är en säker prognos, fråga om semester en dag.
    Men jag är verkligen ingen expert på området, har jobbat alldeles för många blåsiga dagar…

  • sundheden

    Medlem
    10 september, 2015 vid 20:08

    _Frippe_

    Dina tipps är ju rena guldgruvan i mitt fall. 😀
    Tack! Haha 🙂

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • jat

    Medlem
    11 september, 2015 vid 17:42

    Ingenjör + fri arbetstid. Tag upp Surfintresset och de värderingar det för med sig med chefen i utvecklingssamtal. Öppna kort. Då löser det sig.
    Jag slutade på ett jobb och gick ned i lön för att få bättre arbetstidsvillkor. Värderingar för fritiden gick före pengar. Lätt!

  • hakuna

    Medlem
    11 september, 2015 vid 19:21

    Same goes for familjen.
    Man behöver några timmar egentid då och då.
    En granne sa att han inte hade hunnit byta däck på bilen. Så totalt kan inte barnen låsa upp en. Då spricker något annat, förr eller senare.

  • pedersen

    Medlem
    12 september, 2015 vid 07:41

    Eget företag som teknikkonsult. En del pussel ändå, men ingen som jagar med hur många semesterdagar man tagit ut eller kollar ens flex.
    Surf = ingen fakturering = kvalitetstid

    Fick förresten hjälp med företagsnamnet här på forumet http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92843-F%C3%B6retagsnamn&highlight=wishbone

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jobb och surf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.