Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP eller goya

  • nossodo

    Medlem
    24 april, 2007 vid 05:41
  • oscar

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:15

    Varför inte Exocet Scross med Challenger fluido http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106

    Verkar otroligt prisvärt!

  • ola_p

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:35

    Jag tror ju att FXR är roligare än ES versionen av JPn, lättare/styvare gör väldigt gott. Seglar inte FXR, men mina övriga Goyabrädor känns lätta och styva.

    Surfen seglar väl FXR tror jag, kolla om han har nått utlåtande om dem.

    /Ola, sponsrad av surfbutiken, seglar CW68a och X1

  • pure

    Medlem
    24 april, 2007 vid 07:15

    En sak man bör tänka på är om man vill “växa” med en nybörjar bräda. Köper man en stor bräda på 150 liter så tar det kanske nått år innan man vill ha mindre. Det hände iaf mig att jag bytte till en mindre efter första året.

    Det beror ju självklart på vilka segel man tänkt använda o så men jag tror att man skall tänka på att man kanske kommer att vilja sälja brädan efter ca ett år och då är begagnat priset inte sådär jätte bra. Begagnade nybörjar brädor är väldigt lätta att sälja runt sommaren juni-juli-augusti men sedan blir det svårare.

    Så vad jag vill säga är kanske att tänka efter om du vill lägga jättemycket pengar på en bräda som du skall ha som en nybörjar bräda.

    Har du dock bestämt dig för att köpa en ny bräda så kan jag isåfall rekomendera tabou rocket 80 eller 74. Dom här brädorna är några till nån tusenlapp billigare utan att göra avkall på kvalitet eller prestanda.
    http://www.surfshopen.se/product_info.php?products_id=271

  • pure

    Medlem
    24 april, 2007 vid 07:17

    @Oscar 378675 wrote:

    Varför inte Exocet Scross med Challenger fluido http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35&pid=106

    Verkar otroligt prisvärt!

    Håller med.. det ser faktiskt bra ut

  • joli

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:05

    Jag har en JP x-cite 120. Är mycket nöjd med den som freeride-bräda. Lättseglad. Som första bräda ska du nog välja en större storlek.

    Jag rekommenderar att börja med en nybörjarbräda, så du snabbt kommer igång. Du kanske växer ur den relativt snabbt, men det gör inte så mycket eftersom det finns ett stort sug efter begagnade. Dvs du säljer den snabbt och kan köpa något mer avancerat.

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:33

    Hmm.. jo jag tittade en hel del på det där Scrosspaketet för 13995, men sen såg man att det fanns FXR segel,

    är tydligen gjorda i ett mycket tåligt matrial, x-ply nånting, sen att jag är lite småkär i den blåa färgen gör inte saken lättare..

    16995 för FXR paketet.
    shopimage_931.jpg

  • tobhed

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:36

    Känner mig lite tvungen (ja, jag är teamrider), men varför inte en Starboard – deras filosofi är ju att fler ska börja windsurfa så att deras koncept/produkter passar dig bra.

    http://www.onwater.se/paket_brador.html

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:42

    Det är ju en massa hål i brädan? Tar den inte in vatten när man seglar?

    shopimage_859.jpg

  • oscar

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:54

    Spray, innan du köper en bräda, GÅ EN KURS! Annars är risken att du köper helt fel grejer. PÅ en kurs får du lära dig allt du behöver veta inkl varför det är hål i brädan.

  • ola_p

    Medlem
    24 april, 2007 vid 10:19

    Ja, det rinner in vatten i hålen, förr eller senare sjunker brädan och man får köpa en ny. Något som brukar ta 2-3 säsonger beroende på hur mycket brädan ligger i vattnet.

    (Skämt åsido, det är pluggarna som man skruvar fast fotstropparna i. Och jag är också böjd att rekommendera en kurs.)

    X-Ply är hållbarare än monofilm, men det är inte på nått sätt oförstörbart.

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 10:28

    Jajaja jag SKA gå en kurs, kanske.

    Och det blir FXR paketet om jag tycker mig ha råd, annars Scrosspaketet.

    Postorder, är det något som funkar bra för vindsurfingprylar? Det är ju rätt omtålig grejor verkar det som. Lite tråkigt om man står där med nya, mosade grejor.

  • tobhed

    Medlem
    24 april, 2007 vid 11:27

    Precis som allting annat som hanteras av posten – they break they pay

  • oscar

    Medlem
    24 april, 2007 vid 11:43

    @Spray 378743 wrote:

    Jajaja jag SKA gå en kurs, kanske.

    Och det blir FXR paketet om jag tycker mig ha råd, annars Scrosspaketet.

    Postorder, är det något som funkar bra för vindsurfingprylar? Det är ju rätt omtålig grejor verkar det som. Lite tråkigt om man står där med nya, mosade grejor.

    När jag läser dina inlägg så får jag intrycket att du aldrig stått på enbräda förut. Rätta mig om jag har fel.

    Tro inte att det är lätt att lära sig segla på en freeridebräda utan centerbord. Du bör ha tränat minst 2 dagar på centerbordsbräda så att du fått koll på fotplacering och manövrering av riggen. KÖP INTE PRYLAR för 15000 utan att gå kurs om du aldrig testat innan. Många här har surfat i över 10 år så vi vet vad vi pratar om.

  • kurtkomet

    Medlem
    24 april, 2007 vid 14:10

    Kan kanske vara idé att satsa på begagnat om du inte vill gå kurs/prova på vid surfklubb? Andrahandsvärdet på utrustning sjunker ungefär som på bilar. Det lär ju bli några kastfall och dings första tiden. Om det är kul är det bara att slå till på sjyssta grejor.

    Jag började surfa i fjol, då på en gammal bräda jag fick till skänks och köpte till en modernare rigg för ett par hundralappar. Jag blev frälst och i år ska jag investera i nyare prylar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP eller goya

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.