Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP eller goya

  • ozman

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:27

    Jag skulle nog säga att båda Goya, Exocet och JP brädorna du nämner är för sköra och svårseglade för en första bräda. Exocet Nano 155 skulle dock kunna vara ett alternativ. Den är betydligt billigare, och hållbarare än de andra. Surfen har (hade??) en Scross, som han var nöjd med förra året. Jag tror dock att den korta längden gör den väldigt känslig för exakt vart man står på den och hur man trimmar den. En lite längre bräda tror jag är mer förlåtande i första taget, och dessutom brukar tål mer vind pga den minskade bredden (experterna får rätta mig om det här).

    Personligen så tror jag inte att man behöver en centerbord som nybörjare. Om man seglar på ett ställe där det blåser lite pålandsvind, så blåser man in så småningom, och det värsta som kan hända är att man får gå en bit. Med de stora fenorna som brukar följa med stora brädor, är det ändå hyfsat lätt att ta (eller åtminstone hålla) höjd.

    Annars så borde det finnas typ Tiga / Bic i 150 L klassen av hållbarare plast som är fortfarande rätt roliga att segla. Allt som är nyare än 2000 (ungefär) borde funka, och då spar du många tusenlappar – surfprylar är ingen bra investering! Förstår dock att det är enklare att köpa allt samtidigt på samma ställe.

    Allt detta sagt, så beror vilken bräda man väljer på hur mycket man väger. 150 L ger dock de flesta god marginal på de dagarna då det inte blåser så mycket.

    Detta förslag borde ge dig mycket segling första året, och ger dig ett platform att utvecklas på. Då kan du satsa på att byta till en mindre bräda nästa år när du har lärt dig grunderna och kan utnyttja en mindre bräda.

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:34

    Att det inte är några 100%iga nybörjargrejor ser jag bara som ett plus eftersom jag tänkte segla med grejorna ett tag framöver.

    Det måste vara korkat att köpa grejor som man måste sälja efter några veckors segling. Att det är svårare eller tom. svårt att lära sig med dom där grejorna är inget hinder alls, inget är väl omöjligt? Jag har gott om tid att lära mig på och är inte rädd för vatten. =)

    Hur pass sköra är brädorna? Vad är vanligaste skadorna vid surfning?

  • andersbq

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:37

    @KurtKomet 378793 wrote:

    Kan kanske vara idé att satsa på begagnat om du inte vill gå kurs/prova på vid surfklubb? Andrahandsvärdet på utrustning sjunker ungefär som på bilar.

    Öh hallå, dra nu inte in bilar i sunkigt 2:a handsvärde. Om det hade varit samma prisfall, hade du kunnat köpa en Volvo V70 -05 för under 50.000:- använd 10 ggr…

  • jps

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:48

    @Spray 378901 wrote:

    Att det inte är några 100%iga nybörjargrejor ser jag bara som ett plus eftersom jag tänkte segla med grejorna ett tag framöver.

    Det måste vara korkat att köpa grejor som man måste sälja efter några veckors segling. Att det är svårare eller tom. svårt att lära sig med dom där grejorna är inget hinder alls, inget är väl omöjligt? Jag har gott om tid att lära mig på och är inte rädd för vatten. =)

    Hur pass sköra är brädorna? Vad är vanligaste skadorna vid surfning?

    Jag tror att du blir betydligt nöjdare om du köper ett hyfsat bra beggat paket. Lär dig på det. Misshandlar det ett tag. Funderar ut vad du vill. Och först därefter köper lite häftigare prylar.

    Grejorna måste inte vara nybörjarprylar. Det funkar i alla fall. Centerbord behövs inte. Se till att ha några extra liters volym bara (din vikt + 30, 40 , 50 , 60 liter sisådär) + en hyfsat bred bräda.

    Plana en gg bli fast i surfträsket 🙂

  • rocklund

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:13

    @Spray 378901 wrote:

    Att det inte är några 100%iga nybörjargrejor ser jag bara som ett plus eftersom jag tänkte segla med grejorna ett tag framöver.

    Det måste vara korkat att köpa grejor som man måste sälja efter några veckors segling. Att det är svårare eller tom. svårt att lära sig med dom där grejorna är inget hinder alls, inget är väl omöjligt? Jag har gott om tid att lära mig på och är inte rädd för vatten. =)

    Hur pass sköra är brädorna? Vad är vanligaste skadorna vid surfning?

    nu måste jag bryta in här för att stoppa någon från att göra samma misstag som jag…Jag köpte ett paket (visserligen begangnat och billigt) som inte var särskillt nybörjar anpassat – lite för smalt och lite för lite volym. Det skulle säkert gått att lära sig snabbare än vad jag gjort om man ser till att få lite fler dagar på vattnet men jag har i övrigt rätt lätt för att lära mig nya sporter. Nu med 2 säsongers surf bakom mig badar jag fortfarande betydligt mer än jag surfar och ser mig ifrånsurfad flera gånger om av personer som startade samtidigt som mig men med bättre nybörjarprylar.

    Jag har visserligen haft riktigt skoj på/i vattnet ändå men kunde förmodligen haft det ännu roligare om jag börjat på rätt prylar.

    Att som i ditt fall köpa helt nya prylar utan att ens ha gått en kurs först och därmed inte alls insett vad det faktiskt innebär att vindsurfa och vad du kommer tycka är roligt, tycker inte jag verkar särskillt smart.

    Dessutom är det rätt svårt att hålla förstabrädan i ett gott skick någon längre tid på grund av alla skador den åker på. Innan du lärt dig använda hela potentialen hos ditt kitt du köper så kanske dess potential har halverats av diverse skador och vatten intagningar…

    Jag säger som så många andra här. Gå en kurs först, och fråga sedan kursinstruktören vad han föreslår att du ska ha…

  • andersbq

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:22

    Ärligt talat, vem har gått en kurs?

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:25

    Har tänkt en del på det ni skriver, och ska därför ordna en riktigt gammal bräda av en bekant, förmodligen gratis. Om det nu kan vara nått att öva på?

    Har ju köpt takställ till bilen idag, jippi!

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:25

    @andersbq 378923 wrote:

    Ärligt talat, vem har gått en kurs?

    Haha äntligen någon som inte sticker under stolen med hur det egentligen går till =):grin:

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:41

    Men tänk på vad jag skrev: Det är de självlärda som badat i en månad innan de kom upp på brädan.

    Å andra sidan finns det nog ett samband mellan det och att de flesta tycks vara självlärda.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:43

    Och jag började faktiskt med att gå en kurs och kunde därför segla efter bara några timmar men trots det blev jag biten och surfar än.

  • spray

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:47

    Men en gammelbräda går att lära sig på eller?

    Så får den ta första smällarna

  • kurtkomet

    Medlem
    24 april, 2007 vid 20:48

    Behöver ju inte vara kurs i den meningen att man pröjsar för lektioner. Utan kika ner på närmsta klubb, snacka lite skit, testa känslan att stå på en bräda och få instruktioner och tips om hur man riggar..
    Eftersom att du redan behärskar seglingen lär du komma igång fort, lite kickstartinstruktioner och tips helt enkelt!

    EDIT: Spray: Jag vet att de flesta fnyser åt dessa brädor, och många gånger säkert med all rätt.. Brädan jag fick var en F2 lightning, en gammal raceboard med centerbord som jag lärt mig att ta mig dit jag vill på. I år ska jag börja träna gippar och vattenstart och ska köpa något smidigare. Men för att pröva på sporten och komma igång har den helt klart fyllt sitt syfte.Den har fått ta en hel del stryk i mitt ägo, våldsamma smällar i nosen de första gångerna jag gav mig ut i hård vind, tur att den är gjord i hinkplast!
    Dock hade jag modernare rigg med snabbkoppling på bom och segel från 2001, vilket jag är glad för. Polaren som också körde pråm hade tidenligt segel.. svintungt och med knytbom!

    Ska väl nämna att jag är student också och hade inte råd att lägga ut några större summor bara för att pröva, så detta alternativ passade därför mig väldigt bra + att jag med pråmen och centerbordet kunde sticka ut och segla även ickeplaningsdagar och få tow.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 april, 2007 vid 21:05

    En gammelbräda är antagligen lite smal men funkar om du kan hantera vinglandet. I planing blir den lite trög och klumpig men kan ändå gå fort. Fast det är om det är en 380 lång gammelbräda.

    Är det i stället en F2 Sputnik 270 från 1990, glöm det. 54 cm bred och tunn som en ostskiva, det kommer ta lång tid att lära sig nåt.

  • Oregistrerade

    Gäst
    25 april, 2007 vid 09:01

    Hopp hopp. Kanon att du tänker börja windsurfa!!! -ingenting är bättre än det. Jag vil gärna bredda perspektivet lite här, eftersom alla inlägg innan fokuserar på hur svårt det kan vara at lära sig windsurfing. Att lära sig segla på en breda behöver inte alls vara svårt, inte heller med en lite mindre bräda. Vad du borde göra och inte beror på din balanstalang och din viljestyrka. Är man riktigt sugen och har möjligheten att hoppa i och öva ofta med tips från erfarna seglare som kan kommentera vad du gör rätt och fel, är det inte svårt att lära sig på en bred 125 eller 105 liters bräda av nyare modell (beroende på din vikt). Min flickvän hade aldrig stått på en breda innan då hon började med sina 65 kilon på en RRD 105L twintip. Efter en halvtimme seglade hon stabilt på babords bog, och efter ytterligare en timme var även styrbords bog överkomlig. Stället var Fiskebäck i Göteborg, året var 2005, det var tidlig april och det blåste 3 sekundmeter, dvs lite vind. Efter en månad med segling två till tre gånger per vecka satt vattenstarten ordentligt, och hon tog sig ut igenom brytet i Varberg i 15 sekundmeter och kunde surfa sina första stora vågor inn mot stranden. -Sällan har jag sätt någon så lycklig. Det hör med till historien att jag har lagat nosen på bredan två gånger -så visst- den får lite stryk i början, men samtidig lär man sig mycket snabbare t.ex hur man fotstyr en breda, och hur det verkligen känns när man planar med goda manövermöjligheter. Det var viktigt för hon att få feedback, vilken jag kunde ge eftersom jag seglat och surfat i femton år. Det är detta som enligt mig är den springande punkten: Har du möjlighet till feedback, dvs. kompisar som surfar eller andra du hukar tag i, samtidigt som du är en djävul på att lära dig saker och inte väger över 75 kg så tycker jag inte alls det är fel att gå på ett nytt och skönt paket som får surfaren att blomma i ditt innre.

    Mvh Mats

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP eller goya

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.