Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Single Thruster?

  • JP Single Thruster?

    Publicerad av nachoman på 29 december, 2014 vid 09:20

    Har insett att jag behöver ytterligare en bräda efter att ha försökt streamlajna min portfölj till en och sedan två brädor och nu blir det en tredje.. Den behöver vara bra för B&J och onshore och således snabb i planing, bra höjdtagning för att möjliggöra bättre anfallsvinkel mot vågen för bättre hopp.

    Tänker mig något som ska fungera bra för t ex Käringviken och Läjet. Skall också kunna fungera som min hårdvindsbräda för plattare ställen i Stockholm. (Har redan en FS för detta ändamål så det är inte högprio på nåt sätt. Har även en quad som används i riktiga vågförhållanden)

    Har sneglat på JP Single Thruster 92. Är denna som en mer vågbetonad FSW? Är lite skeptisk till FSW och har fått för mig att en något större vågis är att föredra.

    Någon som testat denna och kan berätta hur den är för B&J, plattvatten i mkt vind, samt onshoreförhållanden?

    nachoman svarade 8 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • mag

    Medlem
    30 december, 2014 vid 09:29

    Jag testade en polares bräda förra året och den var skön. Jag är rätt lätt 63 kg men den var trots det lätt att kontrollera. Planade tidigt och fin sväng. Polaren på 75kg(?) kör denna som enda vågbräda i alla förhållanden och han är supernöjd. Han har t o m slutat köra sin lilla 78l vågbräda helt. Med olika fensetup kan du ändra egenskaperna rätt mycket.

  • claesa

    Medlem
    30 december, 2014 vid 16:53

    Jag har 92l jp 2013 års modell som jag köpte när jag sålde min 91l rrd fsw ltd. Används i stort sett som enda bräda här i skåne.

    Har en 79l vågis också som komplement men använder den aldrig. Framförallt med thrusters så går den som på räls i svängarna och tar riktigt bra med höjd, perfekt som onshorebräda. För plattvatten så kan man köra den singlefin, men föredrar thrusters även där då det blir lite lugnare gång.
    Bland annat varit i habo ljung och klagshamn och seglat i somras när det blåste överriggad 4.2. Funkar ok även om det blir tröttsamt för benen i längden. Har även seglat en del i dalen och även vilshärad i 4.7 och det funkar det med, om det inte är för stora vågor.

    Kort och gott en mångsidig storvågis med potential att även segla plattvatten. Använder den mellan 4.7 och 6.0 som största segel. Jag väger 84kg och kan fortfarande dra rigg på den om det behövs. Dock sugen att komplettera den med en quad runt 80l för riktiga vågdagar,

  • nachoman

    Medlem
    30 december, 2014 vid 17:06

    Tack för svar. Kul att höra att den är så mångsidig som jag har sett på andra forum. Blev en sån i nyårspresent 🙂

  • mag

    Medlem
    30 december, 2014 vid 18:15

    Bra val!

  • nachoman

    Medlem
    30 december, 2014 vid 18:35

    Hoppas det! 🙂

  • emil_h

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:14

    Jag har kört Single thrustern en säsong nu och kan bara konstatera att den är perfekt för svensk vågsegling. Även testat den i rak sidvind med riktigt swell utomlands där den även presterar bra. Kört JP´s twinzer och quad några år innan thrustern introducerades. Man märker en tydlig skillnad i mindre bra förhållanden med rak pålandsvind där thrustern är mer lättkörd. Har den i 83 varianten och kör den som enda vågbräda. Som hårdvindsbräda på plattvatten vet jag inte hur den är. Funkar säkert men är en renodlad vågbräda så finns säkert bättre alternativ.

  • nachoman

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:39

    Kul att höra! Ligger nu hemma i vardagsrummet och inväntar premiär.

  • gustavl

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 18:05

    Fantastisk bräda! Bra köp!

    //Gurra

  • irieman

    Medlem
    9 januari, 2015 vid 15:45

    Intressant koncept detta, jag har också sneglat på en JP Single Thruster 93 2014 men nu såg jag att 2015 hade Quad-möjlighter, Thruster Quad. Samma shape som 2014 men med fem fenboxar. Någon som har testat denna? Annars har jag även kollat på Fanatic Freewave 96 och Fanatic Triwave 96, någon som har testat dessa och jämfört med JP:n?

  • gustavl

    Medlem
    11 januari, 2015 vid 15:07

    Kör på Thruster/quaden 83l. Kanonbräda i alla förhållande. Körs väl med fördel med thrusteruppsättning i onshoresunk. Har även kört med quad i fina sideshoreförhållande och tycker brädan känns lite lungnare om än lite snärtigare. Har ej testat med twin än men tror det kommer va succé i onshoreApel.

    Mycket JPkänsla, styvt o gött.

    (kör 5.3-3.7, 80kg(lite mer efter jul))

  • oldschool

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 12:21

    @IrieMan 730101 wrote:

    Intressant koncept detta, jag har också sneglat på en JP Single Thruster 93 2014 men nu såg jag att 2015 hade Quad-möjlighter, Thruster Quad. Samma shape som 2014 men med fem fenboxar. Någon som har testat denna? Annars har jag även kollat på Fanatic Freewave 96 och Fanatic Triwave 96, någon som har testat dessa och jämfört med JP:n?

    Nu har jag ju inte jämfört med de andra brädorna du nämner men testade Fanatic Freewave 96 2015 ner på Kap Verde ett par gånger de senaste veckorna och var positivt överraskad. Riktig plug n play bräda. Bara hoppa upp å köra. Planade tidigt i marginella förhållanden å flög iväg som en raket på slören. Nu är man ju ingen freestyle-fantom, men det kändes som den hade hyffsat popp när man slängde på en å annan Vulcan. Men där jag blev mest impad var i vågridningen där den var förvånansvärt “snappig” och höll i bra när man tryckte till lite i bottomsturns å toppsvängar. Nu var det ju inte massiva vågor direkt (2 veckor på Sal utan ett enda swell…!!!!!!!) men sideshore och midja -bröst blev det iaf.

    Hur som helst så hamnar den högt upp min önskelista som komplement till min 87 quad. Känns som en lysande bräda för hemmaplan!

  • klas-tss

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 18:26

    De senaste inläggen leder mig till frågan: JP Thruster/Quad 92 eller JP Freewave 92 eller Fanatic Freewave 96.. Det jag är ute efter är ett komplement till min 82l thruster vågis. Jag behöver helt enkelt något för de mer marginella förhållandena där jag inte vill dra på med ännu större segel, så att jag kan guppa lite ibland eller plana lite snabbare.

    För att göra det till 1 fråga – Hur stor är skillnaden på JP Thruster/Quad och Freewave i samma storlek 92l, det är ju bredden som skiljer och bredden one foot off framförallt, eller?

    //Klas

  • irieman

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 08:45

    @oldschool 730149 wrote:

    Nu har jag ju inte jämfört med de andra brädorna du nämner men testade Fanatic Freewave 96 2015 ner på Kap Verde ett par gånger de senaste veckorna och var positivt överraskad. Riktig plug n play bräda. Bara hoppa upp å köra. Planade tidigt i marginella förhållanden å flög iväg som en raket på slören. Nu är man ju ingen freestyle-fantom, men det kändes som den hade hyffsat popp när man slängde på en å annan Vulcan. Men där jag blev mest impad var i vågridningen där den var förvånansvärt “snappig” och höll i bra när man tryckte till lite i bottomsturns å toppsvängar. Nu var det ju inte massiva vågor direkt (2 veckor på Sal utan ett enda swell…!!!!!!!) men sideshore och midja -bröst blev det iaf.

    Hur som helst så hamnar den högt upp min önskelista som komplement till min 87 quad. Känns som en lysande bräda för hemmaplan!

    Ja, har också hört att Fanatic Freewave 96:an ska vara grymt bra. Inget lätt val mellan den och JP:n. Sedan har vi ju Fanatic Triwave också.

  • nachoman

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 13:56

    Har ännu inte hunnit prova den men funderar kring fenor. Någon som har erfarenhet från denna med single fin? Den medföljande setupen är för thruster med centerfenan på 22 cm. Rent spontant känns det som att den storleken på centerfenan borde räcka även för single fin trots att de rekommenderar en 24 cm.
    Någon som testat?

  • mag

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 19:21

    Borde funka om du inte lastar på för stort segel och undviker lägga fullt tryck på aktern. En 23 räcker helt klart, 24 för ren freeride.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Single Thruster?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.