Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Single Thruster?

  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 12:49

    @Nachoman 730558 wrote:

    Har ännu inte hunnit prova den men funderar kring fenor. Någon som har erfarenhet från denna med single fin? Den medföljande setupen är för thruster med centerfenan på 22 cm. Rent spontant känns det som att den storleken på centerfenan borde räcka även för single fin trots att de rekommenderar en 24 cm.
    Någon som testat?

    Spontant känns ju 22 rätt stor som mittfena för thruster. Jag har kört 18 som mittfena med 10 sidfenor på min 100-liters, som en jämförelse, och inte känt mig “underfenad” alls.

    22 borde gå fint som singel upp till typ femhalv och utan toktryck på bakfoten. Dock är det ju liiiiite (öh…) av en MUF kopia, och de seglar väl lite mindre än sin längd, om jag inte missminner mig.

    Tror förresten du kommer bli bra nöjd med plankan, jag har spanat på 83:an ett tag.

  • nachoman

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 11:00

    Tycker också det verkar vara en ganska stor mittfena för trifinsetupen. Kul att experimentera men synd att jag nu har närapå alla fenboxformat i min bräduppsättning, iallafall MT, US, SB och PB.

    Många fenor blir det.

  • claesa

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 10:33

    Om jag använder den med en fena och 5.4 eller 6.0 så har det funkat fint med 25 cm freewave fena. Tillhörande 22 cm är lite liten till större segel. Under 5.4 eller i vågor så använder jag en 19cm fena och thrusters. Funkar fin fint. Prova en vanlig vågfena typ 21cm eller så om du har det liggande. Upplever att man får spinout lätt med jp 22 som följer med om man kör den som singel.

  • star

    Medlem
    1 februari, 2015 vid 15:54

    @Klas TSS 730160 wrote:

    De senaste inläggen leder mig till frågan: JP Thruster/Quad 92 eller JP Freewave 92 eller Fanatic Freewave 96.. Det jag är ute efter är ett komplement till min 82l thruster vågis. Jag behöver helt enkelt något för de mer marginella förhållandena där jag inte vill dra på med ännu större segel, så att jag kan guppa lite ibland eller plana lite snabbare.

    För att göra det till 1 fråga – Hur stor är skillnaden på JP Thruster/Quad och Freewave i samma storlek 92l, det är ju bredden som skiljer och bredden one foot off framförallt, eller?

    //Klas

    Inte samma bräda du jämför med. JP’n är en kalasbräda som är omtyckt, men det är en vågbräda som är shapad lite mer allround. Freewave är en kompromiss. Jämför istället med Starboard Kode 92. Jag kör Kode 87 som största bräda (72kg) och den har rak kurva, planar tidigt, tar höjd och är allround. Kör 4.6 KS3 som största segel. Ruggigt snabb bräda så har du inte koll på dina grejor kan den vara bra rakt fram, men på vågen får du hänga med och vara aktiv. Funkar tydligen även kanon med single-fin och freeride. Inte testat. Var ärlig mot din nivå och framförallt var du ska använda brädan.

  • tws

    Medlem
    5 februari, 2015 vid 17:59

    Ikke testet JP triwave, men Fanatic Triwave 96 var fantastisk i onshore 2m bølger. Du får til mye mer plutselig. JP triwave (er det den med wingers?) virker smalere og skikkelig downtheline. Har veldig lyst til å prøve etter å ha sett dansken og Noiraux på Hookipa comp’en. Jeg hadde kjøpt Triwave 96 først for annet enn Østhassel, Hookipa og Gnaraloo. Bankers.

    Men så må man jo ha ett d-t-l brett også. Du har truffet presis rett på de brettene jeg er interessert i om jeg ikke seilte Tabou. :tongue:

  • nachoman

    Medlem
    13 april, 2015 vid 06:50

    Osså blev det premiär igår med nya JP Single Thruster 92. Körde inomskärs i hårdvind, 4,2-4,7 Simmer Black Tip med original trefensetupen. Alltså inget vågspot utan ren och skär B&J med ca 1 m ramper här och där. Invägningen visade på 75 kg.

    Kanske inte bästa dagen att recensera en vågbräda men tanken var att den även skulle användas som hårdvindsbräda inomskärs och för B&J.

    Klev upp och planade iväg helt utan konstigheter och första gippen var som en dröm med bibehållen fart och fint skär. Brädan kändes lätt under fötterna även då vinden ville blåsa sönder seglet med byar upp mot 22 m/s. Den satt stadigt i vattnet och jag kände inget motstånd av fensetupen. Snarare fick de tre fenorna brädan att bete sig mycket kontrollerat trots stökigt vatten. Ska prova nästa gång med single fena men det kändes inte som om det var någon nackdel med de två extra fenorna på. Brädan hade både tillräcklig fart och var tillräckligt höjdvillig för att kunna skutta på de ramper som bjöds. Den kändes inte heller stor trots sina 92 ltr.

    Kort sagt, den uppfyllde alla mina förväntningar och förhoppningar på hur den skulle vara inomskärs med plattvatten och hoppramper. Nu skall den bara testas i vågor också.

    Kanske har jag hittat den fulländade hybriden!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP Single Thruster?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.