Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?

  • JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?

    Publicerad av anspe på 22 augusti, 2013 vid 11:13

    Jag vill plana i lättvind med 7,5-9,5 m2 segel, på en choppig insjö i första hand. Funderar på om en JP84 på 140 liter eller en RRD Firemove, Fanatic Gecko eller liknande bred och tunn freeridebräda på runt 130 liter skulle vara en bra lättvindsbräda.

    Vad säger den samlade expertisen?

    herr-pelegrin svarade 10 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • cosmosurfer

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 12:30

    Utan att vara expert så har jag en Firemove 110 som jag tycker är super i lättvind och har den upp till med 7,5 segel. Hyrde en Gecko i somras utomlands och tyckte den var stum och inte så trevlig att segla med. Vet dock ej hur 130, 140 Firemove känns.

  • matsd

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 12:37

    Du vill ha en lättvindsbräda men de som du har nämnt är olika sorters brädor, så frågan är vad mer än lättvind är du ute efter.
    JP:en är en slalom bräda med dessa mått om jag inte tar helt fel och de andra är freeridebrädor.

    Om du bara ska köra fram och tillbaka så är lutar det mer åt JP:en men om du vill ha en bräda som är lätt jippad så är Firemoven ett bra val, vet inte hur Geckon är men förmodar att den är det också.

    Själv skulle jag nog ha valt Firemoven, har tittat lite på den redan som ett lättvinds alternativ då den är lite snällare att köra än JP:en då de andra i familjen som också kanske vill köra lite.

    Fartmässigt är det inte någon större skillnad på dessa brädor känner några som har Firemoven och racear med dem lika bra som med en slalom i samma storlek.

    Men sedan är det mycket tycke och smak vilken bräda man väljer, det finns lite snack om Firemove redan http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90727-RRD-Firemove&highlight=firemove med blandade åsikter

  • bicless

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 16:47

    Plana i lättvind gör du bäst med freeracebrädor typ Ahd freerace, Tabou rocket, Starboard Futura, Fanatic shark (den lätta versionen då) eller motsvarande från de andra märkena. De korta superbreda typ firemove är move brädor, dvs inte fokus på planing och fart. De planar inte tidigare trots att de är så breda pga att de är så korta och har så smal tail. Men de är ännu enkla fullplansjippa om det är fokusorådet. Starboard kommer tillbaka med sån kort och bred med smal tail igen, den heter Atom. Lite roligt hur det böljar fram och tillbak i trenderna mellan bred och kort och lite längre. Typ var tredje år vänder det lite upp och ner.

  • gustav1980

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 17:07

    @Bicless 714963 wrote:

    . Lite roligt hur det böljar fram och tillbak i trenderna mellan bred och kort och lite längre. Typ var tredje år vänder det lite upp och ner.

    Ja, jag har också reflekterat över det där. Mina freeracebrädor från ca 2007 är korta och breda medan årsmodellerna efteråt fick andra proportioner….och nu är vi tillbaka på kort och brett.
    Skönt att man behåller grejerna så pass länge att de blir moderna en andra gång 🙂

  • michael_n

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 17:17

    Jag kör Tabou Manta FR 85 som lättvindsbräda och är supernöjd.
    Med ett Traction 8,5 på planar man på allt kraftigare än en morgonfjärt 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 19:35

    För den som inte vill ge sig på formula är jp super lightwind troligtvis tidigast planing. Den är betydlig snällare än en slalom, gippar bra faktiskt men kan fortfarande ta stora fenor eftersom den är väldigt bred i häcken. Jag tror jp är ensamma om det konceptet, eventuellt om tabou thunder är rätt lik. Ahd hade en liknande runt 2005. Annars är ju en klassisk freeride runt 150 l ett mkt bra alternativ ( i lättvikt). Men det som ger tidig planing är stora fenor och stora segel. Och då måste brädan vara bred i häcken…

  • falcon

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 19:00

    Frågan är ju hur mycket du väger och vilket typ av segel du har.
    Väger du 100 kg så blir ju JP super lightwind alternativ starboard ultrasonic mer intressant.
    Kör själv på en Starboard Ultrasonic 147 2013 med en select s1 57 fena samt ett 9.5 slalom segel.
    Väger runt 77 kg och planar tidigt med detta kit.
    Just breda brädor är rätt sköna i choppigt vatten och med tanke på att det ändå är lättvind vi pratar om så blir det väl inte tokchoppigt?
    Nästa bräda jag har för lättvind är isonic 117 wide carbon.
    Den tar 9.5 ner till 7.0 segel och jag har kört 55cm fena till 42.5cm fena.
    Brädan har är rikigt brett register och tar choppen riktigt bra just för att den är lite bredare.
    Helt klart favvobräda.
    Bara att gasa.!! =)

    Satsa på något större i lättvind och ingen halvdant.
    Kom ihåg att slalombrädorna ofta har bredare tail och behåller planingen längre emellan vindbyarna jämfört med freeride brädorna samt att du kan stoppa dit en längre fena för bättre lyft.

    Här är en länk till ett test där de jämför freeride brädor med slalom brädor och jämför karaktärerna på dessa.

    http://www.star-board-windsurfing.com/2014/products/test_review.php?post_name=starboard-isonic-127-carbon-surf-german-june-2012

    :grin:Matte

  • rmz

    Medlem
    23 augusti, 2013 vid 19:27

    Är du bekväm med att stå på railen så är JP klockren, lätt att hitta beg. Är du inte det så är firemove 120 Ltd. eller kanske till och med Tabu Thunder 130 Ltd. Intressanta brädor med pb fenor!

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/3188/jp-84-slalom/

  • anspe

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 07:51

    Tack för synpunkter och länktips! Som framgår så vet jag inte riktigt vad jag letar efter här men det låter som om Jp84 slalombrädan inte är ett helknasigt val?

    Lite mer bakgrund: Jag väger runt 73 kg beroende på säsong och det handlar om freeridesegel.

    Ska läsa på lite mer om de föreslagna brädorna, fler tips är välkomna!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 augusti, 2013 vid 13:04

    Jag kör ungefär samma lättvindskoncept som Falkon och det funkar bra; JP Slw o iSonic 127. Om Du är ute efter att bara ha en bräda för lättvind kan ju Ditt JP-förslag på 140 l vara perfekt. Om den har samma sköna “fot-stance” som Slw:n så får Du härlig åk-känsla. Dessa brädor förutsätter att man gillar bredd och stropparna långt ut.

    Ett billigare alternativ kan vara AHD 145 FF som planar tidigt och behåller planing bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP84 eller Firemove/Gecko som lättvindsbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.