• K4-fenor?

    Publicerad av jeppepeppe på 17 mars, 2014 vid 18:33

    Har en JP Single Truster 83L som jag lyckades slakta fenorna på mot en sten i dag (btw, härlig säsongspremiär idag, sol och vind), thruster- och mittfenan… Någon som har koll på K4-fenorna och kan ge tips på storlekar? Jag vill inte ha en super-loose bräda, utan är hyfsat nöjd originalegenskaperna, dvs mestadels B&J i Vättern. Har ni tips på andra fenor så tas det också tacksamt emot!

    jeppepeppe svarade 10 år sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • john1

    Medlem
    18 mars, 2014 vid 06:31

    Har själv ett par makani-fins i små storlekar som är ok.
    http://www.makanifins.com
    jj.

  • alexasu

    Medlem
    18 mars, 2014 vid 14:48

    Har kört med stubby 16 cm både som twin och som bakfenor i quad setup med antingen sharktooth eller ezzy som framfenro (8 cm).
    MYCKET flexigare än de felsta andra fenor, framför allt om man jämför med G10 fenor. Lite som att sätta fjädring på hela brädan.
    Fantastiska i vågridningen, men lite “såsiga” rakt fram. Inget bra om man är tung på bakfoten eller om man vill luta sig utåt och bara bränna.
    Är du nöjd med din föregående fena skulle jag försöka hitta någon som är llikadan. JP-fenorna bygger väl på Maui Ultra Fins?
    Ska du ha nåt ur K4-sortimentet skulle jag satsa ett sett rocket-fenor, så det är derast styvaste alternativ och har en outline som inte är helt olik MUF.

  • jeppepeppe

    Medlem
    19 mars, 2014 vid 13:03

    Tack för bra svar. Tror jag ska beställa några olika sorter för att prova runt och se vilket som känns bäst, inte fel med två olika sorter heller!

  • doc

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 19:31

    Jag har hur många K4 som helst. Min trailer/thruster kör jag mest med 16cm stubby mittfena och 12cm assy 1 grad thrusters. Till B&J skulle jag köra Rocket 17 + 10 rocket thrusters.

  • jeppepeppe

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 20:28

    Tack Doc. Mailade till K4 och fick följande svar:

    I would say if your sailing is mostly onshore/jumping then I would go for the Rockets -10 fronts and a 15.5 or 16.5 rear.

    If it’s more riding biased then I would go for a 16 Stubby rear and 10cm Ezzy fronts (2 degree). If you really want to rip waves then perhaps go 12 Ezzy and 15 Stubby, this will make the board feel very ‘surfy’ and is something you can’t do without using our ‘toe in’ fins. If you want to make Takas an spins easier then undersize the rear with a 14.

    Snabba svar och trevliga att ha att göra med, perfekt!

  • jeppepeppe

    Medlem
    21 mars, 2014 vid 20:30

    Btw, har inte hittat Rockets på varken Ohana eller Boardcorner. Någon som har koll på var man kan få tag på sådana?

  • doc

    Medlem
    22 mars, 2014 vid 08:47

    Be O’hana plocka hem… Jag tror inte att någon i Sverige har dem i lager.
    16,5 Rocket blir klockrent. Du kan ju beställa stubby 16 + assy 10 så länge, så har du en backup när du sen får dina rockets. Har han inga assy hemma så kan du köra sharktooth istället.

  • styret

    Medlem
    22 mars, 2014 vid 11:12

    Jag persnoligen tycker Stubby suger.
    Nu är det några år sen jag provade och för bumb n jump så kanske dom är supernice men för vågridning så funkade det inte alls för mig. Min supersköna p80 som gick kant till kant som ingenting blev tråkig och stel i svängarna.
    Slängde på ett par flex 15 bak och sharktooth 8 eller 9 fram och nu finns det inga begränsningar i brädan. Nu går den att trycka runt hur tight som helst som tidigt som den slashar riktigt gött på läppen. Perfekt för svenska förhållanden där våghöjd och form på vågen oftast är lite mer återhållsam.
    tycker jag.

  • ola-h

    Medlem
    22 mars, 2014 vid 14:49

    P80 har rätt rak rocker i tailen och var från början tänkt som twin så därför är det inte konstigt att den inte gillar för mycket power i framfenorna. Jag kan tänka mig att den uppsättning du kör är bra för den brädan.

  • jeppepeppe

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 15:46

    Ska kolla med Ohana, vill ju helst gynna lokala handlare och inte beställa från utlandet. Tack för tipsen än en gång!

  • styret

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 20:39

    Nu kör jag en custom som du också har ritat Ola. Samma shape som plantan hade en runda. Kör samma bestyckning på den och tycker den funkar jävligt bra där med.

  • doc

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 08:44

    Steve kör ju själv flex i första hand. Det handlar ganska mycket om smak och surfstil. Det jag inte gillar med stubbyn är att den är ganska tjock, vilket ger tidig planing men också gör det lite trög. Flexfenan är tunnare och lite kvickare känns det som.

  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 14:25

    @styret 721910 wrote:

    Nu kör jag en custom som du också har ritat Ola. Samma shape som plantan hade en runda. Kör samma bestyckning på den och tycker den funkar jävligt bra där med.

    Coolt. Den är rätt lik Simmer Quantum. Hör av dig det är dags för en ny shape.

  • jeppepeppe

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 19:17

    Fick mina veckor tidigare i veckan, blev två uppsättningar, en med stubby och assy och en med rockets rakt över. Ska bli roligt att se vad de gör med brädan. Har en känsla av att den kommer vara rätt annorlunda!

    Som vanligt perfekt service av Andy på Ohana!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.