• bicless

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 20:39

    Litet brand och de som kör formula vet hur svårt det är även för de etablerade tillverkarna få fram hållbara välpresterande prylar så det är nog orsaken. Men KA kanske är bra, inget jag vet. Men är de så mycket billigare? Jämför du pris i sverige? Jämför du med USA eller Australien blir det nått annat på grund av momsen. Men importerar du åker moms mm på priset.

  • sailortrash

    Medlem
    28 juli, 2012 vid 08:49

    Nej jag kollade den svenska importörens sida, surfskjulet. 11.0ligger på 8300 och masten på samma hemsida ligger p5000 (gun sails mast)ca. Det är ju ett gastra vapör utan mast typ…

  • swe-31

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 19:07

    Det är Ka första formula segel någonsin, ta och köp mitt Maui sails istället, riktigt bra grejer till bra pris. Bara att PM mig.

    Det är svårt att få till ett bra formula segel på första försöket, de andra tillverkarna har ju hållit på i över 10 år så de vet vad som krävs och hur man testar fram det. Många märken har ju inte lyckats och lagt av.

  • hdtv

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 19:54

    Sv: Ka formula idag, 21:07
    Det är Ka första formula segel någonsin, ta och köp mitt Maui sails istället, riktigt bra grejer till bra pris. Bara att PM mig.

    Det är svårt att få till ett bra formula segel på första försöket, de andra tillverkarna har ju hållit på i över 10 år så de vet vad som krävs och hur man testar fram det. Många märken har ju inte lyckats och lagt av.

    Vet inte vad du har för källor om att det skulle vara KAs första formulasegel, efter lite googlande hitta jag detta:
    http://www.windsurfing.kasail.com/archive/2002/kontender.html
    Men det kanske inte räknas?

    Har aldrig seglat formula eller sett KAs större storlekar men är mycket nöjd med mina KARace.

  • swe-496

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 20:00

    Dala. Jag har kört KA segel en gång i tiden när Johan Ekstedt sålde det märket. De har haft formulasegel bra länge. Seglen var lätta och hade bra driv. Kom 3 i något race i Båstad när jag körde de seglen. De kan behöva lite jobb för att funka bra, lite styvare lattor och en del jobb med trim.
    Jag vet att Ulf Jentler körde KA bara för något år sedan, kanske 3 år sedan. De har samma koncept som alla andra med bred mastficka och allt.

    Jag tyckter det var helt ok segel för de pengarna man lägger.

  • erolwi

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 20:32

    För ungefär samma peng får man Point-7 AC-1 som ju har bra resultat i stora tävlingar med Sean O’Brien eller vad han heter. 20% rea på seglet på Point-7.com

    Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

  • sailortrash

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 16:01

    Jag har fått erbjudande om att köpa ett 11.0 Ka formula från ca 06 så första formula linjen är det nog inte. Sen vet jag att U. Gentler ibland kör på ett Ka 9.0 som går riktigt bra, men det funkar ju även till stor slalom, tror det är ett Koncept.

    Hade inte P. 7 problem med för högt cambertryck – dålig rotation och en del mastbrott? Annars ser de fina ut tycker jag (de svarta har jag sett)

  • sailortrash

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 16:52

    provkörde nyligen Ka 11.0 otroligt mjuk och lätt känsla i seglet. blir aldrig tungt, det bara accelererar. samma med 7.5 Koncept brorsan hade för några år sedan. det verkar finnas en spec. Ka-känsla..

    ska försöka jämföra med ett Gastra 11.0 om tillfälle kvarstår, men kan hittills bara rekommendera (mig själv och er)..

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 17:17

    Både GUN och Point-7 ligger i samma prisklass som KA, eller billigare till o med. Har själv ett Point-7 AC1 LTD2 från -09, storlek 11.0. Aptung rigg (kör med rätt mast o en lätt kolfiberbom). Har seglat med seglet i uppåt 9m/s i byarna gissningsvis. Tycker det funkar bra, men då kör jag inte Formula seriöst utan “speedar” mest med brädan…Rotationen var kass till en början, men efter att ha bytt den översta cambern mot en extra som låg i påsen så slår seglet äver helt acceptabelt. Kan inte se något slitage på masten efter cambersen, mer än mycket lätta mattare ytor där camberesen sitter. Vet inte hur det är med P7 anno 2012 men jag kan inte tänka mig att de är tyngre än 2009-orna iaf*haha*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.