Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kalla fossingar…

  • Kalla fossingar…

    Publicerad av henrik78 på 25 december, 2011 vid 17:16

    God fortsättning på alla!!

    Har varit ute ett par gånger i jul och surfar i ungefär en timme.
    Funkar bra rent värmemässigt förutom fötterna (och ibland lite funky) känsla i ryggslutet när jag kommit hem. Men fötterna är största problemet, foten känns ok men stortårna är rejält kalla när skon tas av.

    Använder mig av mystic boot 2 samt metalite sockarna. Ser till att jag är varm innan jag börjar surfa genom att jogga runt litegrann och har underställ osv för att värma kroppen som helhet. Upplever inga problem med händer eller kroppen i övrigt.

    Har ni några tips? Finns det någon sko som är varmare?
    Själv funderar jag på att testa seal skinz som strumpor i skon, dvs gore tex strumpor.

    Hade varit nice med eluppvärmda skor… Finns det några tips och tricks ute i landet?

    regfellow svarade 12 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • axelh

    Medlem
    25 december, 2011 vid 18:54

    ja kör 100% ull i 7mm Xcel. Ull är drömmen!

  • pripps

    Medlem
    25 december, 2011 vid 19:05

    Körde Atan 3mm idag,inga problem alls !

  • zaphod

    Medlem
    25 december, 2011 vid 20:11

    Köp Oneills varmaste dojor, 7mm tror jag dom är. Har aldrig varit i närheten o frysa i dom. Du är varm o go dom i det lovar jag.

  • henrik78

    Medlem
    25 december, 2011 vid 20:40
    Zaphod;678184 wrote:
    Köp Oneills varmaste dojor, 7mm tror jag dom är. Har aldrig varit i närheten o frysa i dom. Du är varm o go dom i det lovar jag.

    Är det “heat roundtoe boot 7mm” du menar då? Är dom stora eller små i storlekarna?

  • solomin

    Medlem
    25 december, 2011 vid 21:10

    Sats på att värm resten av kroppen, är du ordentligt varm i övrigt så klarar sig fötterna med relativt lite. Låter tradigt men funkar.
    Vad har du i övrigt?

  • viktor77

    Gäst
    25 december, 2011 vid 22:54

    Håller helt med Solomin. Satsa på en riktigt varm våtdräkt som håller dig ordentligt varm. 6 mm är det som gäller på vintern. Bara nån grad lägre kärntemperatur gör att kroppen “stänger av” händer och fötter. För det andra så se till att inte stänga blodcirkulationen. Speciellt viktigt med händerna, då en sluten hand just hindrar blodcirkulationen. Vicka på tårna och försök hålla igång fötterna.

  • henrik78

    Medlem
    26 december, 2011 vid 08:00
    viktor77;678192 wrote:
    Håller helt med Solomin. Satsa på en riktigt varm våtdräkt som håller dig ordentligt varm. 6 mm är det som gäller på vintern. Bara nån grad lägre kärntemperatur gör att kroppen “stänger av” händer och fötter. För det andra så se till att inte stänga blodcirkulationen. Speciellt viktigt med händerna, då en sluten hand just hindrar blodcirkulationen. Vicka på tårna och försök hålla igång fötterna.

    Jag har mystic cure Steamer, tror den är 6 mm, samt som sagt ett underställ och cure gloves samt neo Hood på huvudet. Jag har försökt köpa det varmaste och tror inte att materielet är dåligt. Försöker som sagt värma upp inför surfingen, och har koll på hur viktigt det är med vätska, mat, “central” värme etc. men har däremot inte så mycket underhudsfett… Kanske det är ett problem?
    Tänkte testa att ta med en termos med varmvatten och hälla i dräkten precis före jag går i vattnet också.

    Tack för er hjälp och tips! Tror spontant oneills varmare skor kan vara smart, 7mm på fötterna borde göra skillnad…

  • petter_f

    Medlem
    26 december, 2011 vid 08:32
    viktor77;678192 wrote:
    För det andra så se till att inte stänga blodcirkulationen. Vicka på tårna och försök hålla igång fötterna.

    As it is so localized (to just your big toes), I’d check to see if your toe is pressing/squeezed too hard into your booty. I know that gets me sometimes. One of my kites has more boom pressure than the other which gets at my hands, as I have to hold on harder.

  • pepa

    Medlem
    26 december, 2011 vid 16:31

    2mm-skor och closed toe bindings. Kan köra hur länge som helst.

  • regfellow

    Medlem
    26 december, 2011 vid 17:04

    Jag har o’neill 7mm heat. Sitter som en smäck och man fryser inte. Ta med en termos med ljummet vatten och silvertejpa mellan dräkten och skon om det är riktigt kallt.

  • hengo

    Medlem
    26 december, 2011 vid 20:04

    X-cel 7mm is the shit!

    och om du snusar eller röker, sluta

  • cosmo

    Medlem
    26 december, 2011 vid 21:38

    Jag märker skillnad i temperatur om jag stryper tillflödt till skon. Om jag t.ex drar våtdräktens ben utanpå skons skaft och spänner runt benen med tejp/kardborrband fryser jag alltid.

    Om jag låter skon vara utanpå våtdräktens ben får jag ett tillflöde av kroppsuppvärmt vatten som gör det varmt om fossingarna.

  • henrik78

    Medlem
    27 december, 2011 vid 09:03

    Skorna utanpå dräkten, värt att prova!

    Likaså om skorna klämmer på tårna, skall testa utan innesockarna om det inte blir sämre då kan det vara läge att köpa större skor!

    Tack för er hjälp och god fortsättning!

  • padan

    Medlem
    28 december, 2011 vid 17:51

    Tja,

    Hade samma problem, men jag køpte ett par Heat 7mm från oneil, helt underbara

    Peace

  • regfellow

    Medlem
    28 december, 2011 vid 18:18

    Jag körde med skorna utanpå idag. Funka helt ok!

    Har iofs inte haft något problem med kalla fötter, men man slipper ju fenomenet att det “stänker” upp vatten upp för benen. Dock fylls de ju när man body draggar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kalla fossingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.