Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameror?

  • karapp

    Medlem
    3 december, 2004 vid 09:35

    Canon 300D och mycket teleobjektiv…

  • styret

    Medlem
    3 december, 2004 vid 11:26

    gammal jäval yashica 200af. funkar bra till att plåta freestyle förutom att motorn är lite slö. fick den jävligt billigt. riktig film knäcker men skulle jag köpa en digital systemare skulle jag satsa på nikon D70. maken till skön och lättarbetad kamera har jag inte varit med om.
    hyffsat billig dessutom.

  • johan_m

    Medlem
    3 december, 2004 vid 11:54

    Jag kör också med Canon EOS 300d och teleobjektiv 300mm som i den kameran blir 480mm.

  • imported_borje

    Medlem
    3 december, 2004 vid 11:56

    Har precis inhandlat en 300d jag med. Karapp, vad har du för objektiv? Har du några bildexempel?
    Du kan skicka till min e-mail om du vill.

    borje.sundvall@home.se

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2004 vid 12:02

    Canon EOS 10D, EF 300/4, EF 1.4x extender. Med “brännviddsförlängningen” som kameran ger (1.6x) så landar jag på dryga 600mm, vilket är rätt lagom. Dock är ljusstyrkan ett problem och jag skulle gärna ha ett 300/2.8. Man kan rädda sig med att man fyr hyfsade bilder även med högre ISO på en bra digitalare, men riktigt bra blir det inte med t ex 400.

    En EOS 1DmkII verkar annars vara vad som gäller. Förutom ruggigt snabb serietagning så är det närmast vattentät (i alla fall rejält regntät), så äver typiskt svenska blåsdagar, som i regel kommer i kombination med mer eller mindre regn) kan fotograferas. Priset på dryga 40 papp avskräcker dock. Ett 300/2.8 trillar väl in på en liknande summa.

  • tdk

    Medlem
    3 december, 2004 vid 16:18

    Jag å syrran köpte en Canon 300D Till farsgubben i höstas.. Han är ruskigt nöjd med den.. Han är en gammal fotonörd som vägrat släppa sina EOS 1. Men nu har han gett med sig..:) Han använder objektiv ifrån Canon´s L serie som jag hört är sjukt dyra, frågan är bara aom man ser någon skillnad..?!? Har inga bilder att dela med mig av, men det kommer att bli en del i framtiden.. Fördelen med kameran är att den är snabb för att vara en digitalkamera.. Jämfört med min IXUS 400 som är helt omöjlig att ta action pics med.. Men 300an kostar ju en slant.. crazy.gif

  • dude

    Medlem
    3 december, 2004 vid 16:45

    D70 (har 1.5 i brännvidsförstoring) med 80-200/2.8 och 1.4-converter ger 168-420/4 vilket är helt okay. Visst skulle ett objektiv upp till 300 med f2.8 vara trevligt men jag tycker inte riktigt det är värt pengarna. Hellre satsar jag på ett 12-24 vilket ger motsvarande 18-36 för sjyssta bilder på stranden också.

    Annars har jag inte tagit så mycket bilder än. Jag har mycket att lära mig när det gäller färger, kontrast, kurvor, rutin för att använda olika ISO…

    Jag är dock grymt nöjd över att kameran fångat en av mina första loopar grin.gif

    20041112-16.18.15.jpg
    20041112-16.18.16.jpg

    Om ni har några tips för hur ni själva brukar göra så är jag glad för alla jag kan få!

  • patrikol

    Medlem
    3 december, 2004 vid 17:35

    Nikon D70 men optiken som behövs för dom riktigt bra bilderna har jag tyvärr inte råd med 2,8 400-500 ligger på runt 80-90000:- så det får bli en vattentät väska istället inte alls så bra men mera prisvänligt!

  • Johan!!

    Gäst
    4 december, 2004 vid 00:59

    Imponerande hög och fin loop för att vara en av dina första…

    Sjyssta bilder också. Ganska så korniga men du har använt högt ISO tal pga dåligt ljus eller?
    Jäklar vad seglet poppar fram också. Är bilden verkligen så orginal?

    På den första bilden skulle jag prova att beskära den mer på något sätt.
    Jag tycker kanske att vågen i nedre högra hörnet stör lite. Men det är väl en smaksak.
    Försök att inte lägga horisonten och seglaren i mitten på bilden.

    Personligen älskar jag det där vattenstänket från brädans nos, kanske kan prova att få fram det lite mer. Om du har PS CS så exprimentera lite med “shadow/highlight”, det brukar få fram vattenstänk tycker jag.

    Sen så är ju horisonten sne på båda bilderna.

    Fast jag e också nybörjare på det här så det finns nog betydligt kunnigare människor här på konfen…

    //Johan

  • johan_m

    Medlem
    7 december, 2004 vid 11:59

    Mina bilder med eos 300d finns för övrigt att beskåda på http://www.malmqvist.cjb.net.

    //johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2004 vid 19:49

    johan, lite konstruktiv kretik, Jag hittar ingen bild med skärpa på..kör du manuell el automat? kan ju testa att skärpa upp bilderna med med “unsharp mask” i photoshop i se om det blir bättre..

  • patrikol

    Medlem
    7 december, 2004 vid 20:06

    Hade själv en Minolta Dimage 7HI tidigare mycket bra kamera bra bilder men Action bilder nej tyvärr.

    Kameran hinner helt enkelt inte med man behöver en riktig slutare för att det skall bli bra.

    Kör numera med Nikon D70 som natt och dag! Nu helt plötsligt så blir det bra skärpa hela tiden.

  • styret

    Medlem
    7 december, 2004 vid 23:24

    jag förstår faktiskt inte varför så många köper 300d.

    D70 är minst likvärdig, mer användarvänlig (om man har lite förkunskaper inom foto) och dessutom billigare. det är väl att man kan få 300objektivet till ett bra pris.
    nikon har ju ett par “piratmärken” pås ina gluggar som funkar klockrent till ett bra pris.
    mer nikon säjer jag. skulle det bli en digital systemare för mej idag är mitt val plättlätt.

  • Knatte

    Gäst
    8 december, 2004 vid 15:17

    Kan bero på att det är skapligt många, redan sitter på EOS systemkamera/+ optik som du bara flyttar över rakt av till 300d kameran.
    Skulle garanterat köpa en Canon EOS digitalkamera när jag byter ut min analoga EOS 600, mot en digital dito grin.gif

  • johan_m

    Medlem
    8 december, 2004 vid 16:43

    Hej annonym.
    Tack för tipset dock får jag det inge bättre. jag kör autmat och sportprogram för att inte få skakoskärpa. men jag tror att jag får in lite skakoskärpa ändå. har bara kört 200iso nämligen.

    //johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameror?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.