Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameror?

  • styret

    Medlem
    9 december, 2004 vid 15:32

    ja det skulle väl vara det då knatte.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    18 december, 2004 vid 13:25

    Glöm inte att det är som med allt annat – det handlar lika mycket, ibland mer, om utövaren, än utrustningen. Bra optik gör dessutom halva jobbet – en systemkamera med bra optik är sååå mycket bättre än en kompaktkamera med fet zoom.

    Fick tyvärr skippa en 300D i vintras och tog en rövare på den då flång nya kompaktkameran Canon S1-IS. 380mm med stabilisering. Den suger så fort det blir minsta lilla mörker ute, men i övrigt duger den rätt gott i 90% av tillfällena.
    Kommer dock köpa en beggad 10D eller 300D nästa/nästnästa år, så jag kan använda min gamla EOS-optik (mitt EOS10-hus spräcktes efter att ha blåst omkull rätt på en vass sten).

    Stabiliseringsfunktionen i S1-IS’en är inte hel fel faktiskt. Detta fotot är taget av min fru med max zoom, 380 mm, på frihand. Tajmingen var väl inte helt rätt för min aerial jibe, men det blev rätt ok ändå.

    Canon_S1-IS_380mm_m_antiska.jpg

    Slutligen – ska du köpa kompaktkamera, kolla på Minolta Dimage Z3 eller Panasonic’s Lumix (FZ20?). Ska du köpa en digital systemkamera, köp då t.ex. Nikon D70, Canon EOS 300D eller 10D (begagnad) så kan du inte gå fel. EOS 20D har väl kommit nu med?!
    Har du optik sedan tidigare så är valet enkelt. Annars sägs ju att D70’n ska vara så bra. Själv svär jag till EOS och har så gjort i 15 år. Smaken är liksom baken, delad, och i slutändan(!) så är det inte så stor skillnad mellan de två märkena.

    Kolla förresten in dina ev. val här: http://www.steves-digicams.com/ resp. http://www.dpreview.com

  • visby

    Medlem
    9 januari, 2005 vid 18:46

    Har själv en Canon EOS 300D. Läste att någon inte gillade handhavandet i kameran? Varför kan jag inte förstå. Jag känner ungefär likadant inför Nikon D70. Bökig att ha att göra med. Summa sumarum: Allt handlar om vad man är van vid!

    I dagens läge hade jag nog köpt en Canon EOS 20D eller avvaktat på uppföljaren till EOS 300D som lär bli en riktig dräpare! smile.gif

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:24

    Har du nån aning om när 300D-uppföljaren kommer ut på marknaden?
    /Magnus

  • patrikol

    Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:41

    D 20 finns ju varför inte ta den? Verkar ju vara en rätt schysst kamera.

  • visby

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 02:26

    Svar till:


    Har du nån aning om när 300D-uppföljaren kommer ut på marknaden?
    /Magnus

    [/ QUOTE ]

    Här finns lite olika bud…
    I februari går PMA2005 (Photo Marketing Association International) av stapeln i Florida. En ny version av EOS 300D _kan_ komma då men det är absolut inte säkert. Kommer den inte på PMA dröjer det kanske till sommaren eller till och med till hösten innan vi får se något nytt. Det verkar dock som lite väl lång tid mellan releaserna (Canon EOS 300D lanserades ju för över ett år sedan).

    Spånar man kring Canons nuvarande produktsortiment så finns ju EOS 20D som kanske sätter stopp för en ny version av EOS 300D. En uppdatering av 300:an skulle förmodligen innebära att den närmar sig EOS 20D och jag tror knappast att Canon vill konkurrera med sina egna kameror smile.gif

    EOS 300D har idag, över ett år efter lanseringen, inte blivit frånåkt av någon annan kamera i klassen. Nikon D70 är ett bra alternativ men jag vet många som väljer EOS 300D framför D70:n pga. bättre färgåtergivning, mindre brus, snabbare fokusering, enklare handhavande etc.

    Att köpa 300:an idag är inte på något sätt ett dåligt köp men det kan vara ett tips att vänta till efter PMA 2005, 20-23 februari, för att se om Canon lanserar något nytt.

    Skulle man idag av någon anledning inte nöja sig med EOS 300D rekommenderar jag Canon EOS 20D.

    Lycka till!

  • mag

    Medlem
    11 januari, 2005 vid 11:24

    Tack för ett bra svar!
    Jag behöver inte en kamera förrän till höstens planerade surfresa så jag avvaktar lite.
    /Magnus

  • guran

    Medlem
    20 februari, 2005 vid 19:54

    Någon av er som har någon erfarenhet av Fujifilm S5000 eller s5500? Har tittat lite på dem och de verkar vara bra kemeror till vettigt pris.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameror?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.