Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa bom Chinook Big Wave carbon?

  • Kapa bom Chinook Big Wave carbon?

    Publicerad av pedersen på 1 november, 2015 vid 20:09

    Vet inte om det varit uppe tidigare, men kan man kapa ner längden på en kolbom? Chinook Big Wave carbon. Kortaste längden nu är 152 och mitt Guru 3,7 är 145cm. Något man skall strunta i och låta det vara som det är eller bara fram med sågen?

    john1 svarade 8 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 november, 2015 vid 07:07

    Borde väl gå bra bara bakstycket har utrymme att gå längre fram. Dvs att bomrören är raka en bit till samt att innerdiametern är oförändrad. Kan ju bli lite mer spänningar så det ev går trögt när man drar ihop den.
    Hur är det med justeringen, går de lätt att ta av?
    När du kapar och borrar ta det lite försiktigt, det är lätt att man drar loss fiber precis när man går igenom med såg/borr

  • pedersen

    Medlem
    6 december, 2015 vid 19:48

    @Bjorn Daniels 736729 wrote:

    När du kapar och borrar ta det lite försiktigt, det är lätt att man drar loss fiber precis när man går igenom med såg/borr

    Gick inte så bra där. Tog nog i för mycket 😉
    Vilshärad took its toll.

  • raggarn

    Medlem
    6 december, 2015 vid 20:17

    hoppla….. vikken knäck…. men jag har hört via djungeltelegrafen Carbon vs. kyla = inte bra……
    nå´n som har koll om det stämmer el….??? el är det bara bs ??

  • rillestark

    Medlem
    6 december, 2015 vid 20:30

    Helt fel. Tänk flygplan, massor av carbon, 10 000 meter & minus 50 grader. 🙂
    Är däremot laminatet dåligt eller skadat av nån anledning så spelar det inte så stor roll om det är varmt eller kallt. Det går sönder förr eller senare ändå, skulle jag tro.

    Frid!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 december, 2015 vid 06:39

    Håller med RilleStark, tror inte kylan är nåt problem.
    Dessutom om jag inte är helt felunderrättad har temperaturen på västkusten varit ungefär som en normal svensk midsommar (typ 10grader) i Dalarna så kyla är det nog inte:).

    Jag undrar om det verkligen är kapningen som gjort det?
    Bakstyckets rör går väl knappast så långt fram som där brottet är och själva bakstycket har ju gått av långt bak. Ser iallafall ut som den fått en ganska brutal omgång, av på många ställen.
    Klarade seglet sig? och hur gick det för dig själv, lång simning?

  • billie

    Medlem
    7 december, 2015 vid 07:54

    Att kolbommar går av är inget märkvärdigt. Materialet mattas ju. Har själv en liknande boom , som gått av på båda sidor fast framför linorna, Även en Np boom som gått av och en Unifiber. Jag har även sett nya Chinook gått av framme vid mastfästet. Men den skadan berodde nog mest på att man bröt i bommen när man skulle ha i bakstycket. Synd bara att bommen på bilden har gått vid framfästet annars hade den gått att laga

  • dr-masse

    Medlem
    7 december, 2015 vid 08:07

    @Billie 737460 wrote:

    Att kolbommar går av är inget märkvärdigt. Materialet mattas ju.

    De går inte av för att materialet mattas, kolfiber gör knappt det. Däremot får de slag och omild behandling, vilket gör att fibrerna skadas och bommen kan gå av.

  • pedersen

    Medlem
    7 december, 2015 vid 18:53

    Det hann aldrig bli någon kapning av bommen. Orsaken är nog mitt värsta kastfall ever, en megavåg plus att bommen har några år på nacken.

  • pedersen

    Medlem
    7 december, 2015 vid 18:54

    @Billie 737460 wrote:

    Synd bara att bommen på bilden har gått vid framfästet annars hade den gått att laga

    Den gick i tre delar, biten som saknas sover med fiskarna

  • pedersen

    Medlem
    7 december, 2015 vid 19:01

    @Bjorn Daniels 737458 wrote:

    Ser iallafall ut som den fått en ganska brutal omgång, av på många ställen.
    Klarade seglet sig? och hur gick det för dig själv, lång simning?

    När det hände trodde jag först att masten hade gått av. Kastfallet var kanske 150 meter ut. Jag fick jag tag i remmen till flextoppen och kunde släpas med brädan in. Tappade taget när jag hade en bit kvar och då vad det bara att simma och bodysurfa in. Sjukt jobbigt att simma i 6/4 våtdräkt. Både jag och seglet klarade sig fint 🙂

  • pedersen

    Medlem
    7 december, 2015 vid 19:04

    Efter denna upplevelse vill jag ha en så stark bom som möjligt.
    Vad tror ni om de här kandidaterna?
    http://ohana.se/shop/surf/vindsurf/aeron-v-grip-carbon-bom/
    http://ohana.se/shop/surf/vindsurf/aeron-v-grip-bom/

  • john1

    Medlem
    8 december, 2015 vid 07:15

    Kan absolut anbefala Aeron V-grip aluminium som jag har haft ca 5 år nu, ingen skada på bommen. greppet med ovala rör är mkt. bra. Obs: Bommen väger ca 300-400 gr. mer än bom med runda rör från andra fabrikat. Aluminium är “segare” än karbon och böjer sig hellre en kolfiberbommen som knicks momentant när olyckan inträffar. V-grip carbon är en ny variant som jag inte har provat, men om jag skall ha en ny bom sä väljer jag nog en Aeron V-grip kolfiber. Tycker dessutom mkt. om bombeslaget.
    JJ

  • pedersen

    Medlem
    10 december, 2015 vid 08:26

    V-grip carbon införskaffad!

  • john1

    Medlem
    10 december, 2015 vid 12:20

    Det blir garanterad bra.
    jj

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa bom Chinook Big Wave carbon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.